رسانه آمریکایی گزارش داد؛

حرف‌وحدیث مقام‌های آمریکایی از احتمال حمله به سوریه تا یکشنبه آتی

حرف‌وحدیث مقام‌های آمریکایی از احتمال حمله به سوریه تا یکشنبه آتی
چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 11:47

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده که واشنگتن، پاریس و لندن در حال مشورت‌های فشرده درباره حمله نظامی به سوریه تا روز یکشنبه هفته آینده هستند.

العالم _ آمریکا

در ادامه جنجال‌های رسانه‌ای درباره مواضع واشنگتن و متحدانش در قبال سوریه و لزوم پاسخ آنها به حمله شیمیایی ادعایی دمشق در دومای سوریه، یک رسانه آمریکایی از احتمال حمله نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه تا روز یکشنبه هفته آینده خبر داد.

آسوشیتدپرس گزارش داد: «مقام‌های دولت ترامپ با متحدان جهانی آمریکا درباره احتمال یک پاسخ نظامی مشترک به حمله شیمیایی منتسب به دولت سوریه مشورت کرده‌اند».

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «ترامپ با دیگر رهبران جهان صحبت کرد و دیگر مقام‌های آمریکایی گفتند که آمریکا، فرانسه و بریتانیا در حال مشورت فشرده برای حمله نظامی تا پایان هفته جاری (یکشنبه به تقویم شمسی) بوده‌اند».

بنا به گفته این مقام‌های آمریکایی که نامشان منتشر نشده، «هیچ یک از رهبران این سه کشور (آمریکا، فرانسه و انگلیس) تصمیم حکم و قاطعی (درباره حمله به سوریه) نگرفتند».

آسوشیتدپرس، حمله نظامی احتمالی مشترک غرب به سوریه را پیغام و سیگنالی برای ایران و روسیه خوانده است.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد: «احتمال عملیات نظامی مشترک محتمل با فرانسه به جای آنکه آمریکا پیشرو آن باشد، می‌تواند این پیغام را برساند که یکپارچگی و وحدت بین‌المللی در اجرای ممنوعیت‌های استفاده از سلاح‌های شیمیایی و مقابله با حمایت نظامی و سیاسی روسیه و ایران(از سوریه)، وحدت و یکپارچگی بین‌المللی وجود دارد».

به گفته یک مقام، آمریکا، فرانسه و انگلیس گزینه‌های نظامی را بررسی کردند که «گسترده تر از حمله یک روزه آوریل سال گذشته» باشد.

اشاره این مقام  که ملیت و هویت او ذکر نشده، به حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» در حمص سوریه بود که به بهانه حمله شیمیایی در خان شیخون انجام شد.

بنا بر گفته این مقام، «به نظر می‌رسید این حمله (به الشعیرات) اثر مطلوب برای بازداشتن اسد از استفاده از مواد و عناصر شیمیایی نداشت در نتیجه سه کشور در حال بحث درباره مجموعه‌ای از گزینه‌ها از قبیل هدف قرار دادن توانمندی‌های نظامی و ارتش اسد هستند».

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید از ترامپ خواست سفر از قبل برنامه ریزی شده خود به پرو و کلمبیا را لغو کرد.

پیشتر کاخ سفید اعلام کرده بود که ترامپ برای «نظارت بر پاسخ ایالات متحده به سوریه و رصد تحولات جهان» این سفر را لغو کرده و به جای او معاون رئیس‌جمهور آمریکا به این دو کشور سفر می‌کند.

به گفته یک مقام آمریکایی، لغو این سفر «نشاندهنده این نظر در کاخ سفید است که مداخله و حضور عمیق‌تر روسیه و ایران در سوریه، محاسبات درباره پاسخ(مسکو و تهران) به هرگونه حمله نظامی آمریکا به سوریه را پیچیده کرده است».

پیشتر مقامات روسیه نسبت به هرگونه اقدام نظامی آمریکا و متحدانش علیه سوریه هشدار دادند و تاکید کردند که در صورت هرگونه حمله‌ به دمشق، به آن پاسخ خواهند داد.

فارس

پربیننده ترین خبرها