حضور 4هزار نیروی آمریکایی در سوریه خلاف قوانین بین المللی است

حضور 4هزار نیروی آمریکایی در سوریه خلاف قوانین بین المللی است
چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 12:13

نشریه اینترنتی لوبلاگ نوشته، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده خیلی زود از سوریه خارج خواهد شد اما حال مشخص شده چهارهزار نیروی آمریکایی همچنان در سوریه خواهند ماند و این کاملا خلاف قوانین بین المللی است.

العالم ـ آمریکا

جرجی شوپاک، استاد مطالعات رسانه، دیروز (سه شنبه) در مقاله ای با عنوان 'آمریکا از سوریه نمی رود، اما رسانه ها هم به این موضوع دامن زدند'، خاطرنشان کرده، روزی که ترامپ اعلام کرد آمریکا بزودی از سوریه خارج خواهد شد، به مذاق بسیاری از روزنامه نگاران که معتقد به پایبندی واشنگتن به حقوق بین الملل هستند، خوش نیامد. 
شوپاک در مقاله خود در نشریه اینترنتی آمریکایی لوبلاگ نوشته، بسیاری از روزنامه نگاران خواهان ماندن نیروهای ایالات متحده در سوریه هستند تا با این کار روسیه را تضعیف کنند. 
جاش راگین از روزنامه نگاران واشنگتن پست سی ام مارس (دهم فروردین) امسال در سرمقاله ای ادعا کرد 'استدلال های خوبی برای حضور آمریکا در سوریه پس از سقوط داعش وجود دارد، اما تأکید کرده "ماموریت بزرگتر ایالات متحده در سوریه جلوگیری از نفوذ روسیه در منطقه است".
مایکل گرسون، از دیگر نویسندگان این روزنامه در دوم آوریل نوشته، "ترک سوریه روسیه را قدرت مطلق در قلب خاورمیانه خواهد کرد" در حالی که این ادعایی تردیدآمیز است در منطقه ای که گفته می شود در آن بودجه نظامی عربستان سعودی از روسیه بیشتر است و همچنین اسرائیل دارای سلاح هسته ای است. 
در سرمقاله ای دیگر توسط "دن ماریسا" و "جیم آکوستا" در  سی ام مارس در CNN نیز آمده است "وعده ترامپ برای خروج از سوریه 'خیلی زود می تواند روسیه را برنده میدان کند" و "زاخاری کوهن" و "رایان براون" نیز فردای همان روز در گزارشی دیگر در "سی ان ان" نوشتند "اکثر کارشناسان سیاست خارجی موافقند که خلاء زودهنگام نیروهای آمریکایی خیلی زود توسط روسیه پر خواهد شد." 
در واقع از محتوای این سرمقاله ها و گزارش های نوشته شده می توان به این نتیجه رسید که اتحاد سوریه با روسیه ظاهرا واشنگتن را توجیه می کند تا به اشغال سوریه ادامه دهد، هر چند این اشغال خلاف قوانین بین المللی باشد. به عبارتی این روزنامه نگاران بر این باورند مشارکت با روسیه غیر قابل قبول است و تنها تسلیم در برابر ایالات متحده مجاز است.
علاوه بر این گرسون در سرمقاله خود به مالکیت چاه های نفت مناطق تحت کنترل آمریکا نیز اشاره کرده و نوشته بود: کسی نمی تواند تحمل کند در آمد حاصل از این منابع نفتی از آن کشوری دیگر غیر از آمریکا شود. 
راگین نیز در سرمقاله خود ابراز نگرانی کرده بود "اگر ایالات متحده از سوریه برود، نفت سوریه به احتمال زیاد به دست ایران خواهد افتاد". 
ظاهرا از دیدگاه وی ایران حق استفاده از نفت سوریه را ندارد حتی اگر دولت دمشق موافقت کند، اما ایالات متحده حق دارد کنترل نفت سوریه را بدون توجه به آرزوهای مردم سوریه در اختیار داشته باشد.
چندین خبرنگار نیز اظهار داشتند ایالات متحده باید به حضور غیر قانونی خود در سوریه ادامه دهد تا مانع گسترش نفوذ ایران شود و این در حالی بود که هیچ توضیح دیگری در مورد گسترش نفوذ ایران یا ایالات متحده نداده بودند. 
راگین در بخش دیگری از سرمقاله خود در واشنگتن پست نوشت "انتظار می رود ترامپ در ماه مه خروج ایالات متحده را اعلام کند و این به معنای بازگشت تحریم های نفتی ایالات متحده علیه ایران خواهد بود و این عمیقا با هدف آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران متفاوت است، چرا که در این صورت و در نتیجه خروج آمریکا از سوریه، ایران کنترل بخش بزرگی از منابع نفتی سوریه را به دست خواهد گرفت. اگر ایالات متحده باید پایگاه خود را در تنف در جنوب شرقی سوریه از دست بدهد، ایران می تواند مسیر خود را از دمشق به تهران هموار کند و نفوذ منطقه ایش را افزایش دهد".
به گزارش ایرنا، چنین رویکردهایی، نه تنها ارزش ذاتی و حق تعیین سرنوشت مردم سوریه را نادیده می گیرد، بلکه آنها را به عنوان قطعه ای از یک صفحه شطرنج ژئوپلیتیک آمریکا به شمار می آورد که سعی دارد گوی سبقت را از روسیه و ایران برباید. 
راگین "مبارزه با افراط گرایی" را یکی از اهداف حضور آمریکا در سوریه می داند و کوهن و براون هشدار می دهند که "خروج آمریکا می تواند به ظهور دوباره داعش کمک کند"، هر چند این تهاجم ایالات متحده و اشغال عراق و سیاست های نادرست واشنگتن در جنگ سوریه بود که مرکزی برای تولد و گسترش داعش و سازمان های تروریستی مشابه آن فراهم کرد. 
در نهایت اینکه سوری ها هیچ تمایلی به ادامه حضور آمریکا در کشورشان ندارند، و این موضوع هرگز در هیچیک از این مقالات مورد توجه قرار نگرفته است و این تنها گستاخی و غرور نویسندگان را می رساند و بس. 

پربیننده ترین خبرها