هشدار پوتین به نتانیاهو بدنبال حمله هوایی به پایگاه تیفور سوریه

هشدار پوتین به نتانیاهو بدنبال حمله هوایی به پایگاه تیفور سوریه
پنج‌شنبه 23 فروردين 1397 - 08:00

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به فرودگاه نظامی تیفور (تی 4) سوریه به نخست وزیر این رژیم هشدار داده که از اقدامات بی ثبات کننده در منطقه پرهیز کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری روسی تاس، کرملین در بیانیه ای اعلام کرده، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس با ولادیمیر پوتین تماس گرفته و دو طرف در مورد مساله سوریه از جمله در پی حمله اخیر نیروی هوایی اسراییل به پایگاه هوایی تیفور (تی 4) در استان حمص سوریه گفت وگو کرده اند.
بنابراین بیانیه، «ولادیمیر پوتین تاکید کرده است که احترام به حاکمیت سوریه دارای اهمیتی بنیادین است.» وی «بر پرهیز از هرگونه اقدامی که باعث بی ثباتی بیشتر وضعیت سوریه و ایجاد تهدید علیه امنیت آن کشور می شود، تاکید کرده است.»

به دنبال حمله  هوایی جنگنده های رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی  تیفور، روسیه سفیر این رژیم در مسکو را برای ارایه توضیح درباره حمله هوایی به سوریه احضار کرد.

جنگنده های رژیم صهیونیستی بامداد دوشنبه 20 فروردین ماه 97 (نهم آوریل) به فرودگاه نظامی تیفور در استان حمص سوریه حمله کردند. در این حمله که شماری کشته و زخمی برجای گذاشت، 7 تن از مستشاران ایرانی نیز به شهادت رسیدند.

فرودگاه نظامی تیفور که نام دیگر آن فرودگاه نظامی "التیاس" است، یکی از مهمترین و بزرگترین پایگاه‌های نظامی سوریه به شمار می‌رود و حدود 50 کیلومتر از شرق شهر تدمر در حمص فاصله دارد. این  فرودگاه اصلی‌ترین پایگاه نیروهای سوری و همپیمانان آن به شمار می‌رود که نقش پشتیبانی و حمایت و تسلیح نیروهای سوری و همپیمانان آن را که در استان‌های دیرالزور، حومه حماه و حلب می‌جنگند، ایفا می‌کند.

پس از حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی تیفور و شهادت 7 مستشار ایرانی، علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد که قطعا جنایت صهیونیست ها علیه نیروهای سوری و مدافعان حرم در فرودگاه تیفور (تی 4) حمص، بدون پاسخ نخواهد ماند.

در همین حال «یوگنی سربرنیکوف» رئیس کمیته دفاعی دوما روسیه، در واکنش به تهدید دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، علیه روسیه خاطرنشان کرد که اگر نیروهای روسیه در سوریه تحت حمله احتمالی آمریکا قرار گیرند، بلافاصله پاسخ خواهد داد.

ترامپ و سایر مقام‌های این کشور در روزهای گذشته بارها دولت «بشار اسد» را به انجام حمله شیمیایی متهم کرده‌اند.  گفته می‌شود این حمله ادعایی شنبه شب 18 فروردین‌ماه (7 اوریل) در منطقه «دوما» در غوطه شرقی به وقوع پیوسته است.

هر چند غرب و تروریست ها ارتش سوریه را عامل این حمله دانسته اند اما دولت سوریه بارها منکر هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود شده و درعین‌ حال با سفر بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه برای تحقیق درباره این ادعا موافقت کرده است.

ولادیمیر چیزوف، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا، نیز با اعلام این که کارشناسان نظامی روسیه از منطقه بازدید کرده و با پزشکان محلی که در تنها بیمارستان فعال دوما حضور دارند، گفتگو کرده اند، گفته است که حمله شیمیایی به دوما صورت نگرفته است. وی خاطرنشان کرده، ادعا می شد که اجساد در زیرزمین آنجا بر روی هم تلنبار شده، اما حتی یک جسد هم در آنجا وجود نداشت. حتی یک نفر هم برای درمان به آنجا مراجعه نکرده بود.

پربیننده ترین خبرها