اعتراف پامپئو در سنا؛

موردی از نقض برجام از سوی ایران سراغ ندارم/ پیش از برجام نشانه‌ای از حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای در دست نبوده است

پنج‌شنبه 23 فروردين 1397 - 19:31

گزینه ترامپ برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا، در کمیته روابط خارجی سنا به سوالات سناتورها پاسخ می‌دهد.

العالم - آمریکا

گزینه ترامپ برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا، در کمیته روابط خارجی سنا به سوالات سناتورها پاسخ می‌دهد.

خبرگزاری فارس: جلسه بررسی صلاحیت «مایک پامپئو» گزینه رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی پست وزارت خارجه این کشور، در کمیته روابط خارجی سنا در حال برگزاری است.

صبح سه‌شنبه 22 اسفند سال گذشته بود که به ناگاه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور در توئیتر از برکناری «رکس تیلرسون» و پیشنهاد پامپئو، رئیس فعلی سیا برای جانشینی وی خبر داد؛ بعدها مشخص شد که تیلرسون از این تصمیم باخبر نبوده و مانند دیگر مردم جهان، از طریق خواندن محتوای صفحه توئیتری ترامپ از برکناری خود باخبر شده است.

پامپئو برای تبدیل به وزیر خارجه آمریکا، باید ابتدا نظر مثبت اعضای کمیته روابط خارجی و پس از آن، باید رأی مثبت نصف بعلاوه یک اعضای سنا را به دست آورد.

آنطور که نمایندگان سنا پیش از این گفته‌اند، یکی از محورهای سوالات امروز، رویکرد مایک پامپئو در خصوص برجام است؛ پامپئو از مخالفان سرسخت هرگونه توافق هسته‌ای با ایران بوده و هست.

در ابتدای ورود پامپئو به صحن کمیته، چند فعال حقوق‌بشر که لباس صورتی پوشیده بودند و با نام «کد پینک» شناخته می‌شوند، برخاستند و با صدای بلند گفتند «نه به پامپئو، نه به جنگ.»

سناتور «باب منندز» در ابتدای این نشست، رئیس پامپئو یعنی ترامپ را به سختی مورد انتقاد قرار داد و گفت: «دمدمی مزاج بودن ترامپ باعث سردرگم شدن متحدان و پررو شدن دشمنان ما شده است.»

سناتور منندز از تلاش روسیه برای تضعیف آمریکا، تقابل با چینی‌ها در دریای جنوب چین، استفاده ادعایی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از سلاح شیمیایی و قدرت گرفتن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جهور ونزوئلا، به عنوان نمونه‌های شکست سیاست خارجی آمریکا در دوره زمامداری ترامپ اشاره کرد.

منندز به برجام هم پرداخت و گفت: «همه می‌دانند که من به این توافق رأی منفی دادم ولی باید بگویم که خروج یکجانبه از این توافق، در راستای منافع ایالات‌ متحده نخواهد بود؛ اگر از این توافق خارج شویم، چگونه خواهیم توانست متحدانمان را برای مقابله با ایران با خود همراه کنیم.»

سناتور منندرز به پامپئو هشدار داد: «شما تا امروز، سیاست خارجی را در سایه اجرا می‌کردید. مشهور است که وزارت خارجه ما، ادامه سیا است. شما تا امروز برای اعضای دولت، اطلاعات جمع‌آوری می‌کردید ولی اگر وزیر خارجه شوید، در پیشانی سیاست خارجی خواهید بود و باید بر اساس اطلاعاتی که دریافت می‌کنید، اقدام کنید.»

در ادامه نوبت به سوال و جواب رسید. سناتور منندز از پامپئو در خصوص مذاکراتش با بازرس ویژه «مولر» سوالی پرسید؛ بازرس مولر مأمور بررسی پرونده رابطه ستاد انتخاباتی ترامپ و روس‌هاست.

پامپئو در پاسخ گفت که نمی‌تواند در خصوص مذاکراتش با ترامپ و پاسخ‌هایی که به مولر داده، چیزی بگوید.

سپس سوالات برجامی شروع شد.

سناتور «بن کاردین» از پامپئو در خصوص برنامه‌اش برای برجام و احتمال خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای پرسید. پامپئو پاسخ داد: «من به روشنی می‌دانم مأموریتیم چیست و نمی‌توانم به این سوال پاسخ بدهم.»

با اصرار سناتور کاردین بر گرفتن پاسخ، پامپئو گفت: «من می‌خواهم که این توافق را اصلاح کنم.» سناتور کاردین به وی یادآور شد که برجام یک توافق بین‌المللی و غیرقابل تغییر است؛ کاردین همچنین به پامپئو یادآور شد که ترامپ در موعد 12 ماه مِی باید نظرش را در خصوص ماندن یا نماندن در برجام اعلام کند.

پامپئو در پاسخ گفت: «تا 12 می یک ماه مانده ... اگر من وزیر خارجه باشم و نتوانیم برجام را اصلاح کنیم، مشاوره‌ام به رئیس‌جمهور این خواهد بود که با متحدانمان برای رسیدن به توافقی بهتر، همکاری کنیم.»

در ادامه، سناتور «کوری گاردنر» در خصوص منافع اقتصادی برجام برای ایران و امکان پس گرفتن این منافع از ایرانیان در صورت نقض تعهدات برجامی سوالاتی پرسید.

پامپئو ابتدا مدعی شد که برجام «منافع اقتصادی زیادی» برای ایران داشته و به همین خاطر، ایران در پی ماندن در این توافق و ادامه بهره‌مندی از منافع اقتصادی آن خواهد بود.

وی سپس گفت که تاکنون به گزینه بازپس گرفتن منافع اقتصادی از ایران فکر نکرده و با توجه به عدم پیش‌بینی چنین مسئله‌ای در متن توافق هسته‌ای، اجرای چنین کاری، محتمل به نظر نمی‌رسد.

سناتور گاردنر پرسید که آیا اصرار آمریکا بر اصلاح برجام، سیگنالی منفی در خصوص متعهد ماندن آمریکا به توافقات بین‌المللی به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نمی‌دهد؟

پامپئو در پاسخ گفت: «ما دقیقا نمی‌دانیم کیم جونگ اون چگونه فکر می‌کند ولی می‌دانیم که اولویت ذهنی وی، رفع فشار اقتصادی سنگینی است که بر کشورش وارد آمده است؛ کم‌اهمیت‌ترن چیزی که کیم به آن فکر می‌کند، توافقاتی است که آمریکا از آنها خارج شده است؛ او در عوض به زمینه‌چینی نحوه مذاکره با ما فکر می‌کند تا بتواند ادامه حکومتش را تضمین کند.»

یکی دیگر از سناتورها به سخنان قدیمی پامپئو  مبنی بر لزوم حمله هوایی گسترده برای یکسره کردن کار برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نظر پامپئو را خواستار شد.

گزینه وزارت خارجه دولت ترامپ گفت: «آن زمان بر اساس اطلاعاتی که در کنگره به ما داده می‌شد آن نظر را دادم. حالا نظرم این است که راه جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی، دیپلماسی است.»

پامپئو همچنین گفت که پیش از توافق هسته‌ای، هیچ نشانه‌ای مبنی بر حرکت سریع ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای در دست نبوده و نشانه‌ای هم در دست نیست که بدون امضای برجام، ایران چنین توانی پیدا می‌کرده است.

یکی دیگر از سناتورها پرسید: «اگر ما از توافق هسته‌ای به صورت یکجانبه بیرون بیاییم و در همان زمان، مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را به عربستان بدهیم، واکنش ایران چه خواهد بود.»

پامپئو پاسخ داد: «این نگرانی من هم هست.» گزینه تصدی وزارت خارجه آمریکا، البته تلاش کرد که نگرانی متحدان آمریکا را هم منعکس کند و گفت: «برای ساخت سلاح هسته‌ای، توان تولید کلاهک و ساخت تجهیزات انتقال آن کلاهک، یعنی موشک، لازم است و ایران هر دو را دارد. این هم مایه نگرانی عربستان است.»

سناتور «رند پاول» پرسید که آیا بنظر پامپئو، آیا ترامپ می‌تواند بدون مجوز کنگره، به سوریه حمله کند؟

پامپئو چند دقیقه پیش به یکی از سناتورها گفته بود که «چندین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا، چنین کاری را کرده‌اند.» مایک پامپئو این بار پاسخ صریح‌تری داد و گفت:

«بنظر من، رئیس‌جمهور بر اساس اختیاراتی که در آمریکا دارد، می‌تواند این کار را انجام دهد.»

در ادامه نشست، سناتور منندز تصویر دست دادن روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در نشست اخیر در آنکارا را نشان داد و از پامپئو پرسید که آیا با این عکس مشکلی ندارد؟

پامپئو جواب مشخصی نداد. منندز ادامه داد: «در این عکس، روسای جمهور ایران و روسیه، با ترکیه که مثلاً متحد ما در ناتو است، دست داده‌اند. ترکیه در نقض تحریم‌های ما، از روس‌ها سامانه پدافند موشکی اس-400 خریده است. ترکیه به کردهایی که ما برای نابودی داعش به آنها وابسته بودیم، حمله کرده است؟ آیا با این موضوع مشکلی ندارید که از جنگ سوریه، یک ائتلاف ایرانی-روسی-ترکیه‌ای حاصل شود؟»

پامپئو باز هم پاسخ مشخصی نداشت و گفت می‌داند شرایط دشوار و پیچیده است و آمریکا هم باید در آینده سوریه نقش داشته باشد.

سناتور منندز سپس به برجام اشاره کرد و از پامپئو پرسید که آیا دولت ترامپ برای روزهای پس از خروج احتمالی از برجام، برنامه‌ای دارد یا نه؟

پامپئو گفت که دولت هم برای روزهای پس از باقی ماندن در برجام و هم برای روزهای پس از خروج احتمالی از این توافق، راهبردهایی را در نظر گرفته است.

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها