عضو ائتلاف ملي عراق:

اقدام تركيه درواردات نفت كردستان عراق غيرقانوني است

اقدام تركيه درواردات نفت كردستان عراق غيرقانوني است
سه شنبه 27 تير 1391 - 10:13

عضو ائتلاف ملي عراق با تاکيد بر اين که اقدام تركيه در واردات نفت از منطقه كردستان غير قانوني است، هشدار داد که اين امر به آينده روابط سياسي و اقتصادي آنكارا و بغداد ضربه خواهد زد.

"عصام كاظم" سه شنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم، از دولت عراق خواست سفير تركيه را فراخوانده ، علت واردات غيرقانوني نفت از منطقه كردستان بدون توافق با دولت فدرال عراق را جويا شود.

كاظم گفت: در موقعيت هايي كه همواره روابط عراق و تركيه تيره مي شد، دولت عراق هيچ گاه موضع بازدارنده اتخاذ نكرده است و اين رويكرد همچنان به قوت خود باقي است و هيچ گونه واكنش بازدارنده اقتصادي يا ديپلماتيك در اين زمينه اتخاذ نشده است.

وي افزود: با وجود همه بحران هاي به وجود آمده ، حجم مبادلات تجاري ميان عراق و تركيه روز به روز در حال افزايش بوده است به طوري كه تعداد بسيار زيادي از شركت هاي تركيه اي در عراق فعال هستند و عليرغم ادعاي برخي كشورها مبني بر دخالت ايران در امور عراق، ميزان حضور شركت تركيه اي بسيار بيشتر از شركت هاي ايراني است.

عضو ائتلاف ملي با تاكيد بر اين كه عراق نمي تواند خط لوله انتقال نفت جيهان را ببندد، گفت: عراق خط لوله ديگري به عنوان جايگزين اين خط لوله تركيه اي ندارد، و از طريق اين خط لوله دستكم روزي يك ميليون بشكه، نفت صادر مي كند و صادرات اين خط لوله، منبع درآمد مهمي براي تامين بودجه كشور است.

كاظم خاطرنشان كرد: خط لوله سوري ميان كركوك و بانياس نيز سال هاست ديگر استفاده نمي شود.

عضو ائتلاف ملي عراق درباره علت اين اقدام تركيه و همچنين ميزباني از طارق الهاشمي ، متهم فراري عراقي كه به جرم ارتكاب چندين جنايت تروريستي ضد مردم بي گناه عراق تحت پيگرد است، گفت: تركيه بيم آن دارد كه در عراق دولت كردستان تشكيل شده و اعلام موجوديت كند به ويژه كه دستكم 20 ميليون كرد در تركيه زندگي مي كنند.

كاظم افزود: تركيه به همين سبب همواره تلاش مي كند نوعي كشمكش ميان سني ها و كردهاي عراق ايجاد كند تا اگر در آينده هم دولتي كرد به وجود آيد بتواند بر آن تاثيرگذار باشد.

16-23:53 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها