به تغییرات وزن خود حساس باشید، کاهش وزن ناگهانی می‌تواند نشانه سرطان باشد

به تغییرات وزن خود حساس باشید، کاهش وزن ناگهانی می‌تواند نشانه سرطان باشد
جمعه 24 فروردين 1397 - 09:56

پژوهشگران در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند که کاهش وزن ناخواسته، دومین عامل خطر وجود سرطان است و می‌توان از آن برای تشخیص زودهنگام بیش از ۱۰ نوع سرطان استفاده کرد.

العالم - ایران - علمی

کاهش وزن ناگهانی و ناخواسته، دومین نشانه خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها به‌حساب می‌آید. پژوهش‌های محققان دانشگاه‌های آکسفورد و اکستر (Exeter) نشان می‌دهد که کاهش وزن ناگهانی و غیرارادی، دومین عامل برای تشخیص اولیه و شناسایی سرطان‌های کولورکتال (colorectal) و سرطان‌های دستگاه گوارش اعم از معده، روده کوچک و بزرگ، ریه، لوزالمعده و کلیه است.

در این تحقیقات، ۲۵ پژوهش و مطالعه که درمجموع شامل اطلاعات بیش از ۱۱٫۵ میلیون بیمار بود، موردبررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه نهایی حاکی از آن بود که کاهش وزن با ۱۰ نوع سرطان ارتباط دارد. عامل کاهش وزن ناخواسته و غیرعمدی به‌ویژه در افراد بالای ۶۰ سال در سه آستانه ریسک بالا برای بررسی فوری در دستورالعمل‌های مؤسسه ملی سلامت و مراقبت برتر انگلستان (NICE) قرار دارد. باوجود عامل کاهش وزن ناخواسته، میانگین خطر در تمامی نمونه سرطان‌ها، در زنان بالای ۶۰ سال، ۶٫۷ درصد و در مردان ۱۴٫۲ درصد افزایش پیدا می‌کند.

دکتر بریان نیکلسون (Brian Nicholson) از پژوهشگران ارشد این پروژه تحقیقاتی می‌گوید: « خدمات ساده‌ای مانند تشخیص کاهش وزن که پزشکان عمومی می‌توانند انجام دهند، بسیار حیاتی و ضروری هستند، چراکه تحلیل نتایج آن‌ها می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان‌ها منجر شود تا به این ترتیب، پیش از گسترش این بیماری بتوان آن را نابود کرد و زندگی سالمی را در پیش گرفت. بررسی‌های هماهنگ و چک‌آپ مناسب بخش‌های متعدد بدن می‌تواند به تشخیص سریع سرطان در بیماران مبتلا به کاهش وزن کمک کند. در حال حاضر ما باید تحقیقات خود را ادامه دهیم تا بفهمیم بهترین ترکیب آزمایش‌ها برای تشخیص میزان وزن ازدست‌رفته بیماران سرطانی چه مقدار است و افراد درخطر باید نگران چه میزان کاهش وزن خود باشند.»

دکتر ویلی همیلتون (Willie Hamilton) از همکاران تحقیقاتی این پروژه هم می‌گوید: «ما متوجه شدیم که کاهش وزن بدون برنامه‌ریزی و ناخواسته ممکن است نشان‌دهنده وجود سرطان باشد. درواقع بررسی‌های انجام‌شده، تمام شواهد منتشرشده و مدارک اثبات‌شده ما را به‌سوی توجه به عامل مهم کاهش وزن ناخواسته هدایت می‌کنند و این عامل برای تشخیص بیماری و نجات جان بیماران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به‌ویژه می‌توان گفت توجه به این عامل در مؤسساتی که تشخیص‌های یک‌مرحله‌ای سرطان را انجام می‌دهند، ضروری خواهد بود؛ چراکه آن‌ها همه آزمایش‌های لازم را در یک مرحله برای افراد لازم می‌دانند، درحالی‌که بررسی کاهش وزن ناخواسته می‌تواند بسیار سریع‌تر و راحت‌تر پاسخگوی بیماران باشد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها