دبیرکل سازمان ملل متحد:

حادثه شیمیایی در سوریه نیازمند تحقیق است/ راه حل بحران سوریه سیاسی است نه نظامی

حادثه شیمیایی در سوریه نیازمند تحقیق است/ راه حل بحران سوریه سیاسی است نه نظامی
جمعه 24 فروردين 1397 - 19:39

دبیرکل سازمان ملل متحد از حضور بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خبر داد و گفت: حادثه دوما نیازمند تحقیق مستقل، حرفه ای، بی طرف و شفاف است.

العالم - امریکا - سوریه   
آنتونیوگوترش روز جمعه در نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست روسیه و با حمایت چین و بولیوی درباره تهدید نظامی علیه سوریه تشکیل شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی ادامه داد: خطرات درگیری بین ایران و اسرائیل در سوریه دیده می شود و در واقع در سوریه، شاهد مقابله و جنگ های نیابتی هستیم که شامل ورود چندین ارتش ملی، گروه های مخالف مسلح، بسیاری از شبه نظامیان ملی و بین المللی، جنگجویان خارجی در همه جای دنیا و سازمان های مختلف تروریستی هستیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: از همان ابتدا، ما شاهد نقض سیستماتیک بین المللی بشر دوستانه بودیم، قانون و حقوق بین الملل بشردوستانه نادیده گرفته می شد که با متن و روح منشور ملل متحد در تناقض است.

گوترش با یادآوری قطعنامه 2401 درباره آتش بس 30 روزه در سوریه اظهار کرد: در یک لحظه از امید، شورای امنیت قطعنامه 2401 را پذیرفت و خواستار اجرای آن از سوی همه طرف ها شد اما متاسفانه هیچ خصومتی در آن زمان متوقف نشد.

وی با ابراز نگرانی از ادامه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، آن را محکوم کرد و گفت: استفاده از این سلاح از هر طرف که باشد قویا محکوم است و تکرار می کنم که تحت هیچ شرایطی نباید از آن استفاده کرد که نقض آشکار قوانین بین المللی است.

دبیرکل سازمان ملل متحد حادثه شیمیایی در دومای سوریه را نگران کننده و جدی دانست که مستلزم بررسی دقیق، حرفه ای، بی طرفانه، مستقل و شفاف است.

گوترش حمایت کامل خود را از ماموریت سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی(OPCW) برای انجام تحقیقات مورد نیاز درباره این اتهامات اعلام کرد.

وی تاکید کرد که ماموران این سازمان بدون هیچ محدودیتی باید به هرچه که می خواهند، دسترسی کامل داشته باشند.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: من توجه دارم که دولت سوریه درخواست کرده تا بازرسان این نهاد بین المللی به آن کشور بروند و متعهد به تسهیل انجام ماموریت آنان شده است. 
گوترش خاطرنشان کرد: تیم اول بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی در حال حاضر در سوریه است و انتظار می رود تیم دوم هم امروز یا فردا مستقر شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها