تلاش ترامپ برای توجیه تجاوز به سوریه

تلاش ترامپ برای توجیه تجاوز به سوریه
شنبه 25 فروردين 1397 - 07:02

رئیس جمهور آمریکا همزمان با تجاوز به سوریه در سخنانی تلویزیونی با اعلام آغاز حمله، درصدد توجیه این اقدام برآمد.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، دونالد ترامپ در نطقی رسمی از کاخ سفید گفت: هموطنان آمریکایی ام! دقایقی پیش من به نیروهای مسلح ایالات متحده دستور دادم تا حملاتی دقیق علیه اهدافی صورت بدهند که به قابلیتهای تسلیحات شیمیایی دیکتاتور سوریه یعنی بشار اسد مرتبط هستند. ترکیبی از عملیات نیروهای مسلح فرانسه و انگلستان (با آمریکا) در جریان است. ما از هر دو کشور مذکور تشکر می کنیم.

دونالد ترامپ ادعا کرد: امشب می خواهم با شما (مردم آمریکا) در این باره صحبت کنم که چرا ما چنین اقدامی را صورت داده ایم. یک سال پیش، اسد حمله شیمیایی وحشیانه ای را علیه مردم بیگناه خودش صورت داد. ایالات متحده با شلیک پنجاه و هشت موشک به این اقدام پاسخ داد که سبب نابودی بیست درصد از نیروی هوایی سوریه شد. شنبه گذشته رژیم اسد، بار دیگر از تسلیحات شیمیایی برای کشتار مردم بیگناه غیرنظامی استفاده کرد. این بار این اتفاق در شهر دوما نزدیک دمشق، پایتخت سوریه رخ داد. این کشتار اقدام قابل توجهی از تشدید در الگوی استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط این رژیم بسیار وحشتناک بود. این حمله شیطانی و مذموم سبب شد مادران و پدران و نوزادان و کودکان در درد گرفتار شوند و برای اینکه به اکسیژن برسند به سختی نفس بکشند. این اقدام ، کار یک انسان نیست بلکه جنایتهای یک هیولاست.

رئیس جمهور آمریکا در نطق خود درباره حمله به سوریه ، ایران و سوریه را نیز مخاطب قرار داد.

ترامپ مدعی شد: ما آماده هستیم این پاسخ را تازمانی ادامه بدهیم که رژیم سوریه از استفاده از تسلیحات شیمیایی ممنوع دست بکشد. درعین حال، امشب پیامی برای دو دولتی داریم که بیش از همه مسئول حمایت، مسلح کردن و تامین مالی رژیم جنایتکار (بشار) اسد هستند. از ایران و روسیه می پرسم که چه کشوری حاضر است در کنار کشتار دسته جمعی زنان و مردان و کودکان قرار بگیرد؟ قضاوت درباره کشورهای جهان براساس دوستانی است که آنها حفظ می کنند. در بلند مدت، هیچ کشوری نمی تواند با حمایت از حکومتهای یاغی، حاکمان ظالمهای بیرحم  و دیکتاتورهای قاتل موفق باشد.

ترامپ در ادامه افزود: هدف اقدام امشب ما این است که یک عامل بازدارنده قوی علیه تولید ، شیوع و استفاده از تسلیحات شیمیایی بوجود بیاید. ایجاد این بازدارندگی، به گونه ای حیاتی درجهت منافع ملی ایالات متحده قرار دارد. اقدام ترکیبی آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این جنایتها دربرگیرنده همه ابزارهای قدرت در حوزه قدرت ملی ما ازجمله قدرت نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا به ایران و روسیه گفت که درباره سوریه انتخاب خود را انجام بدهند.

دونالد ترامپ در نطقی رسمی از کاخ سفید ادعا کرد: در سال دو هزار و سیزده، پوتین رئیس جمهور روسیه و دولت او به جهانیان وعده دادند که حذف تسلیحات شیمیایی سوریه را تضمین خواهند کرد. حمله اخیر (بشار) اسد و پاسخ امروز ما، نتیجه مستقیم عمل نکردن روسیه به این وعده است. روسیه باید تصمیم بگیرد که آیا  به حرکت در این مسیر تاریک ادامه بدهد یا اینکه در جایگاه نیرویی برای صلح و ثبات، به کشورهای متمدن ملحق شود. امیدواریم سرانجام روزی با روسیه و حتی ایران کنار بیاییم و شاید هم این اتفاق رخ ندهد. حرف من (برای چنین روزی) این است که ایالات متحده پیشنهادهای زیادی دارد. ایالات متحده بزرگترین و قدرتمندترین اقتصاد را در تاریخ جهان داراست. ایالات متحده که در سوریه با شمار اندکی از نیروهایی که از آنها استفاده کرد توانست باقیمانده های دولت اسلامی عراق و سوریه (داعش) را نابود کند، هرکاری که لازم باشد انجام می دهد تا از مردم آمریکا محافظت کند.

ایران نباید از نابودی داعش در منطقه سود ببرد!

ترامپ در ادامه ادعاهای خود، در بخشی از نطق خود از کاخ سفید گفت: ایالات متحده در عین حال به بازسازی دوستی خود در سراسر خاورمیانه مبادرت کرده است. ما از شرکای خود خواسته ایم تا مسئولیت بیشتری برای تامین امنیت در کشورهای خودشان برعهده بگیرند و ازجمله اینکه پول بیشتری برای تامین منابع و تجهیزات و همه تلاشها علیه دولت اسلامی عراق و سوریه (تروریستهای داعش) تخصیص بدهند. افزایش مشارکت دوستانمان ازجمله عربستان سعودی ، امارات عربی متحده، قطر و مصر می تواند سبب حصول اطمینان از این مسئله شود که ایران از ریشه کن شدن دولت اسلامی عراق و سوریه (تروریستهای داعش) سود نبرد. ایالات متحده تحت هیچ شرایطی به دنبال حضور نامحدود در سوریه نیست. به موازات افزایش مشارکت کشورهای دیگر، ما به دنبال رسیدن به روزی هستیم که بتوانیم جنگجویان (نظامیان) خود را به کشورمان بازگردانیم. آنها جنجگویان فوق العاده ای هستند!

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها