چرا امروز برای حمله به سوریه انتخاب شد؟

شنبه 25 فروردين 1397 - 11:40

بالاخره پس از چند روز تهدید بامداد امروز دمشق و حمص مورد هجوم آمریکا، بریتانیا و فرانسه قرار گرفت.

العالم - سوریه

آزادسازی غوطه شرقی مقر اساسی و مهم ترین پایگاه تروریست ها در شرایطی اتفاق افتاد که دولت های مخالف دولت قانونی سوریه و حامیان اصلی تروریست‌ها همه توان خود را در جهت حفظ آنها مصرف کردند؛ در آخرین حلقه از این آزاد سازی و در شرایطی که تروریست های غوطه آخرین نفس هایشان را می کشیدند، ائتلاف غربی و همراهان منطقه ای آنها در قالب سناریویی حساب شده در ساختمانی در منطقه دوما آخرین سنگر ترویست ها انفجاری شیمیایی ترتیب دادند و با انتشار تصاویری هدفمند ماجرای نخ نمای استفاده نظام سوریه از سلاح های شیمیایی علیه شهروندان را کلید زدند.

این درحالی است که سالها پیش کشورهای مذکور خلع سلاح شیمیایی سوریه را عملیاتی کرده بودند و حالا از سلاح هایی سخن می گویند که اساسا وجود خارجی نداشته و ندارد؛ به هر حال پس از روانه کردن سیل اتهامات به سمت نظام سوریه؛ آمریکا، انگلیس و فرانسه تهدید به مقابله به مثل کردند و از حمله ای سنگین به سوریه خبر دادند.

با اعلام این خبر و در حالی که دست مدعیان از سند یا اسنادی که نشان دهد دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است است خالی بود زمان حمله را متغیر اعلام کردند و از موضع قبلی خود یعنی گستردگی سطح و حجم حمله و همچنین قریب‌الوقوع بودن آن عقب نشینی کردند.

سیل انتقادات جهانی در شرایط مذکور متوجه این مساله بود که چگونه می توان بدون ارائه سند و مدرک ابتدا یک کشور را به استفاده از سلاح ممنوعه متهم کرد و در سایه آن اتهام خیالی، آن کشور را مورد هجوم قرار داد . اما در مقابل این انتقادات ترامپ و همتایان فرانسه و انگلیس او دست بر ماشه بر تهدیدات افزودند و بامداد امروز بر سه منطقه در سوریه آتش گشودند. 

منطقه اول مورد هجوم یک مرکز تحقیقاتی در دمشق است که به بهانه انجام تحقیقات شیمیایی در آن مورد هجوم واقع شد و دو منطقه دیگر واقع در استان حمص است که ادعا می‌شود انبار سلاح‌های شیمیایی هستند.

صرف نظر از ادعای واهی موجود بودن سلاح شیمیایی در سوریه سوال اصلی این است که چگونه می‌توان انبارهای سلاح‌های شیمیایی را با موشک زد و نسبت به انتشار مواد شیمیایی انبار شده در آنها آسوده خاطر بود؟ 

افزون بر آن و بفرض وجود سلاح شیمیایی در سوریه چنانکه وزیر اول اسکاتلند از ترازمی پرسید: چطور میتوان با استفاده از حملاتی از این دست جلوی استفده از سلاحهای شیمیایی را گرفت؟

نکته جالب توجه آنکه امروز چهاردهم آوریل در حالی  دمشق و حمص مورد هجوم آمریکا ،فرانسه و بریتانیا قرار گرفت که گروه بازرسان بین المللی (سازمان منع سلاحهای شیمیایی) وارد شهر دوما می‌شوند و بناست تحقیقات خود را در خصوص سلاحهای شیمیایی استفاده شده در این شهر آغاز کنند.

به همین خاطر آغاز حمله احتمالا بی برنامه و عجولانه سه کشور به سوریه به آن دلیل باشد که پیش از هر تحقیقی و قبل از روشن شدن هر حقیقتی جامعه جهانی و افکار عمومی نگران و البته پرسشگر جهانی در مقابل عمل انجام شده قرار گیرند و مانند بسیاری از موارد پیشین یک ادعا علی رغم ادعا بودن در قالب یک واقعیت مسلم بر جهانیان حُقنه شود.

پربیننده ترین خبرها