جانسون در یادداشتی:

برای اخلاقیات به سوریه حمله کردیم!

برای اخلاقیات به سوریه حمله کردیم!
يکشنبه 26 فروردين 1397 - 11:08

وزیر خارجه انگلیس طی یادداشتی برای روزنامه تلگراف در توجیه حملات این کشور به مواضع سوریه گفت، لندن و متحدانش برای اصول اخلاقی به پا خواسته‌اند و جامعه جهانی نمی‌تواند چمشانش را بر آنچه در سوریه اتفاق افتاده، بسته نگاه دارد.

العالم _ اروپا

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی برای روزنامه تلگراف مدعی شده، تنها یک دلیل ساده برای ملحق شدن انگلیس به متحدانش در مقابل حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه وجود دارد و آن پایبندی از اصول اخلاقی است.  

وزیر خارجه انگلیس در ادامه نوشت، مشکل استفاده از تسلیحات شیمیایی تنها به دلیل تاثیرات ترسناک آن نیست بلکه هرکس با نگاه به تصاویر غوطه شرقی نوع رنجی که مردم می‌برند را خواهد دید: بیرون آمدن کف از دهان مردم و بدن‌های شل کودکان.

بوریس جانسون در این یادداشت مدعی شد «قتل عام دوما، بخشی از الگوی استفاده از تسلیحات شیمیایی به دست رژیم اسد است. اگر ما کاری نکنیم، افراد دیگر و دولت‌های دیگر در جهان که بخشودگی اسد را می‌بینند، از خود می‌پرسند: آن‌ها این [اقدام] را انجام دادند و هیچ چیزی متوجهشان نشد، پس چرا ما نباید [این کار را انجام دهیم]؟».

جانسون برای توجیه حملات این کشور به سوریه نوشت‌ «مسئله بالاتر از دیپلماسی است، مسئله اصول اخلاقی است. جامعه جهانی نمی‌تواند چشمان خود را بر آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، ببندد. این مسئله درباره آینده جمعی ما است. این مسئله درباره جهانی است که می‌خواهیم کودکانمان در آن رشد کنند. این مسئله درباره این است که آیا جهان باید استفاده مکرر از تسلیحات شیمیایی و رنج بشری ناشی از ان را تحمل کند».

وی ادامه داد «خشونت‌ها در دوما به تنهایی دلیل کافیست تا پاسخی به آن داده شود. در سال ۲۰۱۳ رژیم سوریه زرادخانه شیمیایی خود را نابود کرد و روسیه که مربی رژیم اسد است، نظارت بر این فرآیند را ضمانت کرد. از آن زمان رژیم اسد و روسیه آن فرآیند را به سخره گرفته‌اند». 

وی در ادامه ادعاهایش گفت: استفاده از تسلیحات شیمیایی تنها اقدامی وحشیانه نیست بلکه غیرقانونی نیز هست و برای تضعیف قابلیت تسلیحات شیمیایی اسد، انگلیس آنچه بتواند به کار می‌گیرد تا از مردم خودش در مقابل چنین ظلمی محافظت کند.

جانسون همچنین مدعی شد: انگلیس برای اصول اخلاقی و ارزش‌های جهان متمدن به پاخواسته و گرچه ممکن است، نتواند وحشی‌گری را پایان دهد اما به جهان می‌گوید که یک نوع از وحشی‌گری وجود دارد که ممنوع است و باید جلوی آن گرفته شود.

وزیر خارجه انگلیس همچنین ادعا کرد: روسیه بارها حکومت اسد را از قرار گرفتن در معرض تحقیقات محافظت کرده است و بارها با دروغ گفته است.

وی افزود: انگلیس و دیگر متحدانش هرآنچه در توان داشته‌اند برای برای جلوگیری از استفاده وحشیانه از چنین تسلیحاتی به کار گرفت. 

 

پربیننده ترین خبرها