واشنگتن پست:

حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس، اثری بر تحولات میدانی سوریه ندارد

حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس، اثری بر تحولات میدانی سوریه ندارد
يکشنبه 26 فروردين 1397 - 13:16

روزنامه آمریکایی در یادداشتی درباره حمله سه کشور غربی به سوریه نوشته که این حمله تاثیری بر تحولات میدانی نداشته و باقی ماندن بشار اسد در قدرت را تهدید نکرده است.

العالم _ آمریکا

 روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی تاکید کرد که «حملات به رهبری آمریکا در سوریه تهدیدی برای باقی ماندن بشار اسد بر قدرت ایجاد نکرد و او همچنان جسور و مبارز است».

در این گزارش آمده که حمله ادعایی آمریکا، فرانسه و انگلیس به «تاسیسات مرتبط با سلاح‌های شیمیایی سوریه»، برای قدرت بشار اسد هیچ تهدید فوری ایجاد نکرد و احتمالا اثری هم بر سیر تحولات در جنگ سوریه نخواهد داشت.

واشنگتن پست نوشت: «پس از آنکه مشخص شد مناطق هدف قرار گرفته توسط آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سه منطقه مرتبط با برنامه سلاح‌های شیمیایی سوریه محدود بوده، نگرانی‌ها درباره یک درگیری گسترده ناپدید شد».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «روسیه و ایران به عنوان متحدان سوریه عصبانیتشان را ابراز کردند و روسیه این اقدام را "اقدام تجاوزکارانه" و ایران آن را "جنایت جنگی" خواند. سوریه هم آن را وحشیگری توصیف کرد. ترامپ این حمله را حمله‌ای بسیار موفق خواند و توئیت کرد که "ماموریت به اتمام رسید" اما در خیابان‌های دمشق، حامیان دولت جشن گرفتند و متوجه شدند که عملی شدن یک حمله فراگیر محتمل نیست. ساکنان (دمشق) در میدان‌های مرکزی جمع شدند و با سرودهای میهن پرستانه رقصیدند و پرچم‌های سوریه، روسیه و ایران را به اهتزاز درآوردند».

از نظر یک استاد تاریخ در دانشگاه شاونی در اوهایو، حمله بامداد شنبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه در صحنه تحولات میدانی این کشور هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

«امر العزم» به واشنگتن پست گفت: «این حمله بیشتر مربوط به این بود که خطوط قرمز متحدان غربی رعایت شود و نه اینکه برای آسیب زدن جدی به رژیم اسد تلاشی شود».

 این استاد دانشگاه در آمریکا افزود: «از منظر اسد، این یک پیروزی بزرگ بود. او قطعا دارد به این فکر می‌کند که این (حمله) خوب بوده است و من توانستم بر آن غلبه پیدا کنم و من بسیار بیشتر از آنچه از دست دادم، به دست آوردم».

واشنگتن پست در ادامه یادداشت خود نوشت: «ترامپ برای روزها در حال ارسال سیگنال درباره پاسخ احتمالی آمریکا به حمله ادعایی شیمیایی که در یک منطقه تحت کنترل شورشیان غیرنظامیان را کشت، بود و به مقام‌های سوریه و متحدان ایرانی و روس برای تخلیه کردن تاسیسات هدف قرار گرفته و احتمالا بیرون بردن تجهیزات حیاتی و خالی کردن انبارها زمان داد».

 این رسانه آمریکایی به تجمع روز گذشته مردم پایتخت سوریه در حمایت از دولت و علیه حمله سه کشور غربی پرداخت و نوشت: «جمعیت حاضر که در دمشق تجمع کردند، بی اعتنایی خود را به این حمله ابراز کرده و تصاویر اسد را به اهتزار درآوردند و ترامپ را تمسخر کردند. یک خانم به تلویزیون دولتی گفت که "ما به ترامپ می‌گوییم تو هیچ غلطی نمی‌توانی بکنی. ما اینجا در حال جشن گرفتن هستیم".

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود تصریح کرد: «آمریکا و متحدانش گفتند که آنها امیدوارند این حمله سبب دمیدن نیرویی تازه برای احیای مذاکرات صلح ژنو شود؛ مذاکراتی که تاکنون بی نتیجه بوده است».

 یک تحلیلگر اندیشکده آمریکایی «بنیاد بین‌المللی برای مطالعات استراتژیک» اما اعتقاد دارد که هیچ دلیلی وجود ندارد که این حمله به سوریه سبب شود بشار اسد برای همکاری با فرایند مذاکراتی که واشنگتن می‌گوید در نتیجه آن، اسد از قدرت برچیده می‌شود، همکاری کند.

 «امیلی هوکایم» به این روزنامه گفت: «بشاراسد در گذشته، حملات بدتر از این را هم جذب کرده و این حمله را هم جذب خواهد کرد"».

پربیننده ترین خبرها