عمر سليمان؛ زندگي اسرار آميز و مرگ خاموش در آمريكا

عمر سليمان؛ زندگي اسرار آميز و مرگ خاموش در آمريكا
پنج‌شنبه 29 تير 1391 - 15:11

العالم - " عمر محمود سليمان " نام كامل سرلشكر عمر سليمان رئيس سابق دستگاه اطلاعات سراسري و اولين معاون حسني مبارك رئيس جمهوري مخلوع مصر از زمان به قدرت رسيدن وي در سال 1981 است كه امروز در سن 76 سالگي در يكي از بيمارستانهاي ايالات متحده آمريكا كه در آن تحت درمان بود جان سپرد.

مرگ سلیمان در شرایطی روز پنجشنبه اعلام شد كه پيش از اين خبري درباره بيمار بودن وي منتشر نشده بود و به این دلیل ناظران آن را مشکوک می دانند.

سلیمان به دليل سنگدلي و قساوت قلب به "مرد آهنين" معروف بود، در زمان تصدي رياست دستگاه اطلاعات اسناد و مدارك مربوط به اقدامات حسني مبارك عليه انقلابيون را از بين برد تا مبادا منجر به محكوميت وي در دادگاه شود

او سالیان متمادی در پشت پرده به تقویت رژیم دیکتاتوری و پلیسی حسنی مبارک پرداخت و در تحکیم روابط مصر و رژیم صهیونیستی همواره نقش مهم وکلیدی بر عهده داشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم جملات عمر سليمان در آخرين روز قدرت حسني مبارك براي مصري ها همچنان به ياد مانده است: هموطنان ، محمد حسني مبارك رئيس جمهوري تصميم گرفت از سمت رياست جمهوري كناره گيري كند و شوراي عالي نيروهاي مسلح را مكلف به اداره امور كشور كرد". اين بيانيه كوتاه كه در ساعت 6 بعد از ظهر 11 فوريه خوانده شد مهمترين جمله اي بود كه شبكه هاي تلويزيوني در واپسين روزهاي حكومت حسني مبارك آن را به نقل از سليمان پخش كردند.
سليمان متوليد 2 ژوئيه 1936 ، در دانشكده نظامي قاهره آموزش ديد ، در سال 1954 به نيروهاي مسلح پيوست و در آكادمي فرونزي اتحاد جماهير شوروي آموزش نظامي تكميلي را گذراند.
در دهه هشتاد ميلادي به دانشگاه عين شمس پيوست و ليسانس علوم سياسي گرفت. وي همچنين از دانشگاه قاهره فوق ليسانس علوم سياسي گرفت و فوق ليسانس علوم نظامي نيز داشت.
سليمان نردبان ترقي را در نيروهاي مسلح طي كرد و به رياست بخش برنامه ريزي كل ستاد عمليات نيروهاي مسلح منصوب شد. وي سپس سمت رياست اطلاعات نظامي را به عهده گرفت. در 22 ژانويه 1993 به رياست دستگاه اطلاعات سراسري مصر سپس در 29 ژانويه 2011 به سمت معاون رئيس جمهوري منصوب شد.
او هنگام رياست دستگاه اطلاعات سراسري مصر از سوي حسني مبارك رئيس جمهوري سابق مسئول پرونده فلسطين شد و عاملي اساسي در ميانجيگري براي آزادي گلعاد شاليت نظامي اسرائيلي كه در اسارت جنبش حماس بود و آتش بس بين اين جنبش و اسرائيل و مذاكرات بين فلسطينيها و اسرائيليها شناخته شده است.
وي ماموريتهاي ديپلماتيك در برخي كشورها از جمله سودان انجام مي داد و متهم به دست داشتن در شكنجه زندانيان مظنون به عضويت در القاعده بود كه ايالات متحده آنها را از افغانستان به مصر فرستاد.
اطلاعاتي درباره قصد مبارك براي انتصاب سليمان به سمت معاون رئيس جمهوري بارها در راهروهاي كاخ رياست جمهوري شنيده شد.
اين سمت از زمان به قدرت رسيدن مبارك در سال 1981 خالي بود. روزنامه ها و ديپلماتهاي خارجي بسيار عنوان مي كردند كه وي جانشين مبارك براي حكومت بر مصر خواهد بود. يك گروه مردمي در سپتامبر 2010 خواستار انتخاب سليمان به عنوان رئيس جمهوري شد.
مبارك در پي بروز اعتراضات مخالف وي و رژيمش، در 29 ژانويه 2011 سليمان را به سمت معاون انتخاب كرد. مبارك پيشتر وي را مامور گفتگو با نيروهاي مخالف درباره اصلاحات قانون اساسي كرده بود. با كناره گيري مبارك در 11 ژانويه 2011 دوران تصدي سمت معاون رئيس جمهوري توسط سليمان نيز به پايان رسيد.
سليمان نقش مهمي در محاكمه مبارك كه محاكمه قرن ناميده شد داشت. تعدادي از دادستان ها خواستار اداي شهادت سليمان و مسئولان ديگر شدند و سليمان به اين منظور فرا خوانده شد. سليمان 13 سپتامبر گذشته در جلسه اي محرمانه كه فقط قضات، متهمان و وكلا بدون حضور نمايندگان رسانه ها در آن حضور داشتند در دادگاه حاضر شد.
سليمان در شهادت خود تاكيد كرد مبارك دستوري مبني بر برخورد خشونت آميز با تظاهر كنندگان صادر نكرده بود. وي گفت: از تماس رئيس جمهوري با وزير كشور اطلاع ندارم. بر اساس اطلاعات دستگاه اطلاعاتي، نيروهاي ضد شورش مسلح به سلاح گرم نيستند و تظاهر كنندگاني كه زخمي شده اند به ضرب گلوله نيروهاي ديگري زخمي شده اند.
وي در دادگاه توضيح داد: ناامني بر كشور حاكم و از مبارك خواسته شد كميته حقيقت ياب تشكيل دهد. اين كميته به نتيجه اي قطعي درباره قاتلان انقلابيون دست نيافت. نيروي پليس معمولا به تفنگ ساچمه اي مجهز است؛ اما استفاده از اسلحه گرم شگفت آور است.
سليمان در 6 آوريل گذشته نامزدي خود براي رياست جمهوري را دو روز پيش از پايان مهلت ثبت نام اعلام كرد؛  اما ستاد عالي انتخابات صلاحيت او را رد كرد.
شبكه آمريكايي فاكس نيوز در فوريه 2011 پس از انتصاب سليمان به سمت معاون رئيس جمهوري اعلام كرد وي هدف ترور نافرجام قرار گرفته و دو تن از محافظان و راننده وي در اين حمله كشته شده اند. يك منبع امنيتي اين ترور را تكذيب كرد اما احمد ابو الغيط وزير خارجه اسبق مصر بعدها اين مسئله را تاييد كرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها