عادی‎سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی، هدف اصلی برگزاری اجلاس سران عرب

عادی‎سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی، هدف اصلی برگزاری اجلاس سران عرب
سه شنبه 28 فروردين 1397 - 01:43

سردبیر روزنامه سعودی «الریاض» یادداشتی را با عنوان «اجلاس ظهران؛ صلح با اسرائیل و مقابله با ایران» منتشر کرده و در آن صراحتا بر سازش اعراب با رژیم صهیونیستی به عنوان هدف اصلی برگزاری اجلاس سران عرب در عربستان تاکید کرد.

العالم-عربستان

سناریوی عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی و از سوی دیگر دشمنی اعراب منطقه با ایران در چارچوب سناریوی غربی ایران‏‌هراسی، چند سالی است که توسط مقامات سعودی کلید خورده است.

نویسندگان و روزنامه نگاران سعودی در کنار مقامات کشورشان سعی دارند با خطرناک جلوه دادن ایران به جای رژیم صهیونیستی، این سناریوی غربی را پیش ببرند و از همین رو، ریاض تلاش می‌کند با برگزاری همایشهای مختلف اعم از اجلاس سران عرب و نشستهای اتحادیه عرب به تخریب چهره ایران دامن بزند.

در بیانیه‌های پایانی هر نشستی که عربستان در آن شرکت دارد، عمدتا چندین بند آن مربوط به ایران است. به عنوان نمونه در بیانیه پایانی بیست و نهمین اجلاس سران عرب که دیروز در شهر الظهران عربستان برگزار شده است، چند بند علیه ایران تنظیم شده بود.

در همین ارتباط، روزنامه سعودی «الریاض» در راستای اظهارات ولی‌عهد عربستان که گفته بود عربستان زندگی در صلح را حق رژیم صهیونیستی می‌داند، خطاب به سران عرب گفت که اعراب گزینهای به جز صلح و آشتی با اسرائیل ندارند.

«احمد الجمعیه» سردبیر روزنامه الریاض در مقالهای با عنوان «نشست ظهران؛ صلح با اسرائیل و مقابله با ایران»، نوشت: «رهبران عرب باید درک کنند که ایران از اسرائیل برای آنها خطرناک‌تر است، به‌ویژه اینکه استراتژی ایران در منطقه، هیمنه و گسترش نفوذ است

الجمعیه در یادداشت خود ایران را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور کشورهای منطقه متهم کرد و با اتخاذ مواضع ضد ایرانی با محوریت ایران هراسی افزود: «ایران چهار کشور عربی و سه جزیره اماراتی را اشغال کرده، اما اسرائیل تنها یک پایتخت عربی را به اشغال خود درآورده است

الجمعیه در ادامه یادداشتش در حمایت از مساله عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی خطاب به سران عرب نوشت: امروز گزینهای به جز صلح با اسرائیل و مقابله با طرح ایرانی در منطقه و برنامههای هسته‌ای آن و همچنین جلوگیری از دخالت‏های این کشور در منطقه وجود ندارد. این گزینهای است که برای قبول نکردن آن، هیچ توجیهی ندارد، زیرا ایران تهدید مستقیم برای همگان است

روزنامه الریاض می‌افزاید: «نشست ظهران می‌تواند آغازی بر یک اعلام موضع ضد ایرانی از سوی اعراب و محلی برای اتخاذ یک تصمیم متمایز برای تصحیح اشتباهات گذشته و ایجاد یک راه تقابل جدید باشد. اعراب نباید دیکته‌های ایران را بپذیرند و نباید از گروه‌های شبه‌نظامی‌ای که ایران حمایت می‌کند حمایت کنند

روزنامه سعودی ضمن هشدار به کشورهای عربی مخالف سازش با رژیم صهیونیستی افزود: نشست ظهران باید با تصمیم تاریخی یعنی صلح با اسرائیل و مقابله با طرح ایران همراه شود، کشورهایی که با عقد توافق صلح با اسرائیل مخالفت کنند، به ایران خدمت می‌کنند و باید پیامدهای تصمیمشان را برعهده بگیرند.

در این گزارش آمده است:‌ «نشست ظهران باید با تصمیم تاریخی یعنی صلح با اسرائیل و مقابله با طرح طایفه‏‌ای ایران در منطقه همراه شود، کشورهایی که با عقد توافق صلح با اسرائیل مخالفت کنند، در واقع به ایران خدمت کرده است و باید تبعاتش را بپذیرند.»

این رویکرد مسئولان و رسانه‌های سعودیها که البته با هماهنگی شاه و ولیعهدی عربستان دنبال می‌شود،‌ در حالی است که مردم فلسطین از چند هفته پیش تحرکات گستردهای را به صورت خودجوش در مخالفت با مواضع سازشکارانه رژیم سعودی در پیش گرفته و راهپیمایی بزرگ و باشکوه «حق بازگشت» را در مناطق مرزی غزه و مناطق اشغالی 1948 برگزار کرده‌‏اند. سعودیها از یک طرف مدعی حمایت از فلسطین هستند و از سوی دیگر، به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و با اتخاذ مواضع دوگانه در قبال مساله فلسطین، به دنبال خوش خدمتی به رژیم اشغالگر از طریق پروژه غربی ایران هراسی هستند.

فارس

پربیننده ترین خبرها