در دیدار نخست وزیر ویتنام؛

لاریحانی خواستار ارتقای روابط تجاری ایران و ویتنام شد

لاریحانی خواستار ارتقای روابط تجاری ایران و ویتنام شد
سه شنبه 28 فروردين 1397 - 10:33

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: سطح روابط تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و ویتنام باید همپای همکاری های سیاسی دو کشور ارتقا یابد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در دیدار با فوین سون فوک نخست وزیر ویتنام با با تاکید بر این که همیشه روابط دو ملت دوستانه و احترام آمیز بوده، خاطرنشان کرده، امروز چهل و پنجمین سالگرد روابط ایران - ویتنام است که باید از این روابط استفاده بهینه کرد و رایزنی سیاسی بین دو کشور ارتقا یابد.
وی یادآور شده، مجالس دو کشور روابط بسیار خوبی دارند اما سطح روابط تجاری همپای همکاری های سیاسی، خوب پیشرفت نکرده است و ما در سال گذشته در مجلس ایران برنامه پنج ساله توسعه را تصویب کردیم و محورهایی را برای توسعه در نظر گرفته ایم که یک بخش آن مربوط به سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین مشتقات آن است.
رییس مجلس در این دیدار درباره مسائل منطقه ای همانند سوریه، همکاری های بین ایران و ویتنام در زمینه کشاورزی، برق، مخابرات و رفع مشکلات بانکی با نخست وزیر ویتنام به گفت و گو پرداخت.
لاریجانی با بیان این که در زمینه حمل و نقل دریایی و بنادر فرصت های خوبی برای همکاری وجود دارد، خاطرنشان کرده، ایران در منطقه مکران می خواهد دیگر کشورها سرمایه گذاری کنند که این فرصت خوبی برای سرمایه گذاری ویتنام است.
ایران و ویتنام شرایط مبادلات تجاری را برای تجار فراهم کنند
فوین سون فوک نخست وزیر ویتنام نیز در این دیدار با یادآوری این که در سال 2014 به ایران سفر کرده، گفته  است، بنده به کشورهای مختلفی سفر کرده ام و زمانی که به ایران آمدم متوجه شدم که ایران کشوری ثروتمند بوده و ظرفیت همکاری زیادی دارد.
وی با تاکید بر این که دولت این کشور برای روابط سنتی و دیرینه با ایران احترام قائل است، خاطرنشان کرده، خرسندم که در سال های گذشته شاهد توسعه روابط بوده ایم که در این راستا پیشنهاد می شود که توافق نامه کمیسیون مشترک را که امضا شده به اجرا درآوریم و حجم مبادلات تجاری را افزایش دهیم.
نخست وزیر ویتنام در این دیدار همچنین بر گسترش همکاری ها بین دو کشور در زمینه انرژی، مخابرات، روابط بانکی، گردشگری و تجارت تاکید کرده است.
فوین سون فوک به برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام در سال 1973 یعنی 45 سال پیش اشاره و خاطرنشان کرده، پیشنهاد می شود که ایران و ویتنام با یکدیگر همکاری کنند تا مراسم چهل و پنجمین سالگرد همکاری ها برگزار شود.
وی با طرح این پیشنهاد که ایران و ویتنام شرایط مبادلات تجاری و تامین اطلاعات را برای تجار فراهم کنند، افزوده، محصولات کشاورزی ویتنام همانند برنج زیاد است که ما به صادرات این محصولات تمایل داریم که در این فرصت پیشنهاد می شود به درخواست شرکت ویتنامی برای صادرات برنج به ایران پاسخ مثبت داده شود.
نخست وزیر ویتنام درخواست همکاری بین گروه برق ایران با گروه برق ویتنام را در این دیدار مطرح و خاطرنشان کرده، ما به دنبال افزایش همکاری بین مخابرات ایران و مخابرات این کشور هستیم.
فوین سون فوک خواستار توسعه گمرکی و ارتباطات بانکی بین ایران و ویتنام شده و گفته، پیشنهاد می شود که بانک مرکزی دو کشور بیشتر همکاری کنند و مشکلات بانکی دوطرف رفع شود.
وی تاکید کرده، در زمینه راه و ترابری و حمل و نقل دریایی باید شرایط برای گسترش همکاری ها ایجاد شود.
وی با ابراز تمایل برای همکاری صنعتی و تولیدی در ایران افزوده، در حال حاضر یک کارخانه تولید خودرو در ویتنام راه اندازی شده که اگر ما بتوانیم قطعات خودرو را در ویتنام تولید کنیم،برای ما بسیار خوب است.
نخست وزیر ویتنام با یادآوری این که حجم مبادلات اقتصادی ویتنام زیاد بوده و اقتصاد این کشور بازار باز است، خاطرنشان کرده، ویتنام توافق نامه های دوجانبه و چندجانبه با کشورها در زمینه بازار آزاد امضا می کند و در آینده نزدیک در تمام موافقتنامه های تجارت آزاد و آ.س.آن شرکت می کند.
فوین سون فوک تصریح کرده، همکاری در بخش پتروشیمی، مخابرات و برق از ظرفیت های مهمی است که می تواند حجم مبادلات دو کشور را افزایش دهد.

پربیننده ترین خبرها