ادعای جدید روزنامه آمریکایی در خصوص حمله صهیونیست‌ها به تیفور

ادعای جدید روزنامه آمریکایی در خصوص حمله صهیونیست‌ها به تیفور
چهارشنبه 29 فروردين 1397 - 11:40

روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره حمله به پایگاه تیفور «تی 4» سوریه مدعی شده که «ارتش اسرائیل هفته گذشته با حمایت ضمنی آمریکا، یک سامانه پیشرفته دفاعی هوایی ایرانی را در یک پایگاه سوریه هدف قرار داده است».

العالم ـ فلسطین اشغالی

روزنامه وال استریت ژورنال گزارشی درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به پایگاه تیفور «تی 4» سوریه منتشر و در آن به نقل از مقام‌های اطلاعاتی ادعاهایی درباره حضور نظامی ایران در 5 فرودگاه سوریه طرح مطرح کرده است.

در ابتدای گزارش «وال استریت ژورنال» ادعا شده که «ارتش اسرائیل هفته گذشته با حمایت ضمنی آمریکا، یک سامانه پیشرفته دفاعی هوایی ایرانی را در یک پایگاه  سوریه هدف قرار داد. این موضوع، تازه ترین نشانه‌ها از همکاری دولت ترامپ با اسرائیل برای کند کردن و کاستن از نفوذ فزاینده تهران در خاورمیانه است».

بخش‌هایی از گزارش ادعایی روزنامه آمریکایی را در متون زیر بخوانید. انتشار این گزارش به معنای تایید ادعاهای  آن نیست.

«بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل پس از مشورت با رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، دستور حمله به یک سامانه ضد هوایی که به تازگی (در پایگاه تی 4) مستقر شده بود، صادر کرد تا مانع از استفاده نیروهای ایرانی از آن علیه جنگنده‌های اسرائیلی برای مقابله با عملیات‌های آنها در سوریه شود.

به گفته دو منبع مطلع، مقام‌های اسرائیلی قبل از انجام این حمله طراحی شده، به دولت ترامپ خبر دادند تا آمریکا از برنامه‌های آنها برای هدف قرار دادن مستقیم یک پایگاه ایرانی اطلاع داشته باشد.

حمایت آمریکا از حمله اسرائیل در حالی صورت گرفت که آقای ترامپ که نگران یک درگیری بی انتها در خاورمیانه است، برای ایفای نقش پررنگ تر متحدان به ویژه اسرائیل و عربستان سعودی در حال اتکا به آنها است.

منابع مطلع (به وال استریت ژورنال) خبر دادند، آقای ترامپ از سال گذشته و آغاز به کارش، با نتانیاهو متحد شده و در تلاش‌ها برای هدف قرار دادن عملیات‌های نظامی ایران در سوریه، در حال حمایت استراتژیک از اسرائیل بوده است.

تحلیلگران دفاعی می‌گویند، پایگاه هوایی هدف قرار گرفته در حمله هوایی اسرائیل، به یک نگرانی با درجه بالا برای اسرائیل تبدیل شده است. پایگاه موسوم به تی 4 که بزرگترین پایگاه هوایی سوریه است، میزبان نیروهای دولتی، جنگنده‌های روسی و پایگاه پهپادی ایرانی است که برای شناسایی و حملات احتمالی از آن استفاده می‌شود.

در ماه فوریه، اسرائیل ایران را به استفاده از این پایگاه برای فرستادن پهپاد به اسرائیل کرد. یک بالگرد اسرائیلی پهپاد را ساقط کرد.

به دنبال آن، جنگنده‌های اف 16 اسرائیلی با حملات هوایی مرکز فرماندهی مسئول عملیات پهپادی مذکور در پایگاه تی 4 را نابود کرد. بعد از این حملات هوایی، یک جت جنگنده اسرائیلی با سامانه موشکی زمین به هوای دوره شوروی سرنگون شد و برای اولین بار پس از سال 1982، یک جنگنده اسرائیلی در حال نبرد ساقط شد.

ایران در پاسخ به حمله ماه فوریه، به سرعت برای تقویت تجهیزات دفاع هوایی خود در این پایگاه اقدام کرد. همین ماه گذشته بود که اسرائیل رد یک هواپیمای ایرانی را گرفت که از تهران سامانه موشکی تور به پایگاه سوریه حمل کرده بود.

به گفته مقام‌های اطلاعاتی، اسرائیل به سرعت و قبل از آنکه نیروهای ایرانی بتوانند این سامانه دفاعی هوایی جدید را مستقر کنند، آن را نابود کرد.

9 آوریل اسرائیل سامانه ضد هواپیما و انبار مورد استفاده برای استقرار پهپادها را در پایگاه سوریه هدف قرار داد؛ اقدامی که محکوم کردن سوریه، روسیه و ایران را به دنبال داشت. رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که در این حمله، 7 مستشار ایرانی کشته شدند و یکی از آنها مامور و افسر ناضر بر عملیات پهپادی بود.

اسرائیل این حمله را قبل از حملات هفتم آوریل به سلاح‌های ادعایی شیمیایی سوریه برنامه ریزی کرده بود. در حالی که آقای ترامپ قول داد که به خاطر حمله شیمیایی، سوریه را هدف قرار دهد، اسرائیل حمله علیه ایران را ترتیب داد.

به گفته مقام‌های اطلاعاتی، ایران در حال ارسال تسلیحات به پایگاه هوایی حمیمیم است؛ پایگاه هوایی روسی در ساحل مدیترانه که در وضعیت دفاعی خوبی قرار دارد.

آنها هچنین گفته‌اند که ایران بعد از حمله هوایی 2015، حضور خود در فرودگاه بین‌المللی دمشق را بازسازی کرده است و این فرودگاه اکنون پایگاهی ایران است؛ ایران در این فرودگاه انبار تونل‌های زیرزمینی  به منظور حفاظت از تسلیحات درست کرده است.

بنا بر گفته منابع اطلاعاتی، ایران در حال حاضر در 5 فرودگاه در سوریه شامل حلب، دیر الزور، تی 4، فرودگاه دمشق و صیقل که در جنوب پایتخت واقع است، کار می‌کند.

دولت ترامپ می‌گوید که برای بیرون راندن ایران از سوریه اقدام و کار خواهد کرد اما تیم امنیت ملی آقای ترامپ درباره نحوه این کار،دچار چند دستگی و تفرقه است. اینطور گزارش شده که پنتاگون پیشنهادها درباره اینکه تمرکز خود را در سوریه از شکست داعش به سوری به چالش کشیدن ایران سوق دهد، رد کرده است. مقام‌های پنتاگون نگران هستند که در صورت به چالش کشیدن مستقیم نیروهای ایرانی در سوریه توسط آمریکا، تهران در سراسر منطقه (غرب آسیا) نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهد».

پربیننده ترین خبرها