زنگنه:

تولید نفت و میعانات گازی ایران افزایش یافت

تولید نفت و میعانات گازی ایران افزایش یافت
چهارشنبه 29 فروردين 1397 - 14:50

وزیر نفت از روند افزایشی تولید نفت و میعانات گازی ایران در سال 96 خبر داد و میانگین صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در این سال را، 2 میلیون و 500 هزار بشکه اعلام کرد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

بنابر گزارش وزارت نفت، «بیژن زنگنه» در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های صنعت نفت در سال 96 گفت: مذاکرات نهایی برای امضای چند قرارداد دیگر با شرکت‎هایی از اندونزی، چین و روسیه در حال انجام است.
وی با اشاره به افتتاح 6 فاز متعارف پارس جنوبی در سال 96 و پیشی گرفتن ایران از قطر در برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی، گفت: فازهای باقی مانده فاز پارس جنوبی به جز فاز 11 و بخشی از فاز 14 پارس جنوبی امسال تکمیل می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه با افزایش تولید گاز، میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها کاهش یافت و در سال گذشته با وجود رشد حدود 10 درصدی مصرف نیروگاه‌ها به کمتر از 10 درصد رسید، خاطرنشان کرد: این در حالی است که سوخت مایع مصرفی در نیروگاه‌ها در سال 92، 43 درصد بود.
زنگنه با اشاره به میدان‌های مشترک غرب کارون گفت: تولید ایران ‌اکنون از این میدان‌ها بیشتر از عراق است و برای حفظ این وضع، باید سرمایه‌گذاری لازم در این میدان‌ها انجام شود.
وی از گازرسانی روستایی در سال 96، به‌عنوان یک کار بزرگ و مهم نام برد و گفت: ‌اکنون 93 درصد جمعیت کل کشور زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار دارد که این رقم برای روستاها به طور میانگین 82 درصد است.
وزیر نفت با بیان این‌که کار ساخت بخشی از خط ششم سراسری به پایان رسیده و صادرات گاز به عراق نیز از سال گذشته آغاز شده، گفت: اکنون روزانه 10 میلیون مترمکعب گاز به بغداد صادر می‌شود و ایران برای صادرات گاز به بصره نیز آماده است.
زنگنه با اشاره به افتتاح پتروشیمی‌های مروارید، فاز 2 کاویان، تخت جمشید عسلویه و انتخاب در سال 96 نیز گفت: امسال نیز افتتاح چند واحد پتروشیمی در برنامه است.
وی از افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ‌عنوان دیگر رخداد مهم صنعت نفت در سال 96 یاد کرد و افزود: فاز دوم این پالایشگاه اکنون در حال تولید است و انتظار می‌رود تولید فاز 2 این پالایشگاه در یک ماه آینده تثبیت شود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال 96، تولید بنزین 17,5 میلیون لیتر افزایش پیدا کرد، یادآور شد: راه‌حل خودکفایی بنزین با توجه به رشد مصرف سالانه حدود 9 میلیون لیتر بنزین در کشور از این پس در پالایشگاه‌ها نیست، بلکه در کارخانه‌های خودروسازی و سیاست خودروسازان است و باید در آنجا بررسی شود.
زنگنه به امضای 3 قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی در سال 96 هم اشاره کرد و افزود: قرارداد فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیوم توتال فرانسه، سی.‌ان‌.پی‌.سی.‌آی چین و پتروپارس ایران، قرارداد توسعه آبان و پایدار غرب با کنسرسیوم زاروبژ نفت روسیه و شرکت دانا انرژی ایران و قرارداد توسعه میدان‌های جفیر و سپهر با شرکت گسترش انرژی پاسارگاد ایران امضا شد.
به گفته وی، مذاکرات نهایی برای امضای چند قرارداد دیگر با شرکت‌هایی از اندونزی، چین و روسیه نیز در حال انجام است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها