برای رسمیت بخشیدن به یک گروه ضدایرانی؛

سازمان ملل متحد با خواسته ضد ایرانی آمریکا موافقت کرد

سازمان ملل متحد با خواسته ضد ایرانی آمریکا موافقت کرد
چهارشنبه 29 فروردين 1397 - 19:18

سازمان ملل متحد با دخالت آمریکا، مجوز مشارکت دو گروه فعال در زمینه «حقوق بشر» در ایران و کره شمالی در نشست‌های شورای حقوق بشر را صادر کرد.

العالم-ایران/سیاسی

سازمان ملل متحد روز سه شنبه مجوز فعالیت ۲ گروه‌ حقوق بشری به ظاهر مردم نهاد آمریکایی متمرکز بر ایران و کره شمالی را صادر کرد. بر این اساس، از این به بعد این گروه‌ها حق سخنرانی و شرکت در جلسات شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیگر نهادهای زیرمجموعه این سازمان را پیدا می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «شورای اقتصادی و اجتماعی» سازمان ملل متحد که پنجاه و چهار عضو دارد، با درخواست روز سه‌ شنبه کمیته حقوق بشر آمریکا در زمینه مستندسازی وضعیت حقوق بشر ایران و کره شمالی موافقت کرد.

پیشتر و در ماه فوریه، کمیته نوزده عضوی مردم نهاد سازمان ملل، با پذیرش فعالیت این ۲ سازمان مخالفت کرد اما با پیگیری آمریکا و کانادا و به جریان انداختن این موضوع در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل ، این مسئله رفع شد.

 «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به این مسئله آن را «پیروزی حقوق بشر» نامید. وی مدعی شد که کمیته اعتبار بخشی مردم نهاد سازمان ملل از سوی «ناقضان حقوق بشر» که اعتبار این نهاد را در زمینه حقوق بشر از بین می‌برند، اشغال شده است.

بر اساس این گزارش، با رای گیری دیروز ۲ گروه آمریکایی «HRNK» ویژه فعالیت بر حقوق بشر کره شمالی و «IHRDC» ویژه فعالیت بر حقوق بشر ایران، امکان حضور در نشست‌های شورای حقوق بشر را پیدا کردند.

قطعنامه مرتبط با فعالیت کمیته آمریکایی ویژه حقوق بشر ایران با ۲۲ رای موافق و ۷ رای مخالف  بلاروس، عراق، روسیه، آفریقای جنوبی، ونزوئلا و ویتنام و ۱۷ رای ممتنع به تصویب رسید.

هیئت نمایندگی ایران در واکنش به این مسئله واکنش نشان داد و گفت که گروه IHRDC با سرمایه‌گذاری آمریکا و کانادا شکل گرفته و خود را در قالب یک موسسه مردم نهاد نشان می‌دهد.

نماینده کره شمالی نیز گروه فعال در زمینه حقوق بشر کشورش را گروهی با «انگیزه‌های سیاسی» توصیف کرد که قصد دخالت در امور داخلی پیونگ یانگ را دارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها