سئول: کره شمالی مایل به خلع سلاح کامل اتمی است

سئول: کره شمالی مایل به خلع سلاح کامل اتمی است
پنج‌شنبه 30 فروردين 1397 - 14:50

رئیس جمهور کره جنوبی گفت که کره شمالی مایل به خلع سلاح کامل اتمی است بنابراین عادی‌سازی روابط میان دو کره و میان کره شمالی و آمریکا دور از دسترس نیست.

العالم-آسیا

 «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی گفت رسیدن به توافق‌هایی برای عادی‌سازی روابط میان دو کره، با برگزاری نشست میان کره شمالی و کره جنوبی و میان کره شمالی و آمریکا، سخت نخواهد بود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مون تصریح کرد که کره شمالی گفته است برای خلع سلاح کامل اتمی تمایل دارد، بنابراین عادی‌سازی روابط با کره شمالی و رسیدن به توافقی برای مهار برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی سخت نیست.

مون در ادامه گفت که مقامات کره شمالی شرایطی، مانند خروج نیروهای آمریکایی از کره جنوبی را خواستار نشدند، که آمریکا قادر به پذیرش آن نباشد.

وی افزود، تمام آنچه کره شمالی درخواست می‌کند، پایان دادن به سیاست‌های خصمانه علیه خودش و ضمانت امنیت برای پیونگ یانگ است.

مقرر شده، سران دو کره روز ۲۷ آوریل با یکدیگر در خانه صلح در روستای مرزی پانمونجان در خاک کره جنوبی دیدار کنند و این اولین بار است که یک رهبر کره شمالی در خاک کره جنوبی قدم خواهد گذاشت.

تنش‌ها در شبه جزیره کره طی سال‌های اخیر رو به افزایش گذاشته بود. کره شمالی بویژه طی دو سال اخیر اقدام به آزمایش‌های موشکی و اتمی متعدد می‌کرد و دلیل این اقدامات را حضور نظامی آمریکا در منطقه و برگزاری رزمایش‌های نظامی با متحدانش عنوان می‌کرد. در مقابل آمریکا به رزمایش‌هایش با کره جنوبی و ژاپن ادامه می‌داد و کره شمالی را مشمول تحریم‌های سخت می‌کرد.

در ماه فوریه سال جاری میلادی و در حاشیه رقابت‌های المپیک زمستانی در کره جنوبی، هیاتی عالی رتبه از کره شمالی به کره جنوبی سفر کردند و با رئیس جمهور این کشور دیدار داشتند. چندی بعد هیاتی به نمایندگی از رئیس جمهور کره جنوبی با سفر به کره شمالی با رهبر این کشور دیدار داشتند. دیدارهای اخیر و دیدار آتی رهبر پیونگ یانگ و رئیس جمهور آمریکا می‌تواند زمینه را برای صلح و دوستی در شبه جزیره کره بعد از سال‌ها تنش، فراهم کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها