سی‌ان‌ان گزارش داد؛

پیشنهاد ترفیع جایگاه راهبردی عربستان در آمریکا در ازای اعزام نیرو به سوریه

پیشنهاد ترفیع جایگاه راهبردی عربستان در آمریکا در ازای اعزام نیرو به سوریه
پنج‌شنبه 30 فروردين 1397 - 18:25

شورای امنیت ملی آمریکا در حال بررسی طرحی است که به موجب آن در صورت موافقت عربستان سعودی با تأمین هزینه‌های مربوط به اعزام نیروهای عربی به سوریه جایگاه راهبردی این کشور در آمریکا به «متحد عمده غیرعضو ناتو» ترفیع پیدا کند.

العالم - آمریکا 

منابع مطلع روز پنجشنبه گفته‌اند شورای امنیت ملی آمریکا در حال بررسی طرحی است که به موجب آن در صورت موافقت عربستان سعودی با تأمین هزینه‌های مربوط به اعزام نیروهای عربی به سوریه جایگاه راهبردی این کشور در آمریکا به «متحد عمده غیرعضو ناتو» ترفیع پیدا کند. 

شبکه خبری «سی‌.ان.ان» در گزارشی روز پنجشنبه اخبار پیشین مبنی بر تلاش شورای امنیت ملی آمریکا برای تشکیل یک قوای نظامی عربی و اعزام آنها به سوریه جهت جایگزین شدن آنها با نظامیان آمریکا در این کشور را تأیید کرده است. 

منابع آگاه به سی‌.ان‌ان گفته‌اند دولت ترامپ در حال بررسی گزینه‌های تشویقی برای متقاعد کردن کشورهایی مانند رژیم عربستان سعودی به همراهی با این طرح هستند. 

در حالی که برخی نشانه‌ها از احتمال موافقت رژیم عربستان با طرح آمریکا حکایت دارد اعضای شورای امنیت ملی این کشور در حال بررسی امتیازهای قابل ارائه به عربستان در ازای این مشارکت هستند.

یک منبع آگاه گفت یکی از ایده‌های مطرح در شورای امنیت ملی آمریکا در حال حاضر این است که جایگاه عربستان سعودی در صورت موافقت با اعزام نیرو و تأمین هزینه‌های آن به کشور «متحد عمده غیرناتو» تبدیل شود. 

به نوشته سی‌.ان.ان، در صورتی که با این ترفیع موافقت شود، جایگاه عربستان با رژیم صهیونیستی، کره جنوبی و اردن همتراز شده و به شریک نظامی راهبردی آمریکا تبدیل می‌شود. 

شبکه خبری سی‌.ان. در تحلیلی بر این طرح، درباره توانمندی‌های نظامی کشورهای عربی برای اجرای این طرح تردید ابراز کرده است. 

رسانه‌ آمریکایی می‌نویسد: «ارتش اکثر کشورهای عربی علی‌رغم خرید میلیاردها دلار تجهیزات و تسلیحات نظامی از آمریکا، توانمندی‌های محدودی دارند. بسیاری از کشورهای عربی فاقد توان نظامی برای پیش‌افکنی قدرت (power projection) یا توان انجام سفرهای طولانی و تقویت خودشان هستند.» 

فارس

پربیننده ترین خبرها