اربیل برای بازگشت پیشمرگه به مناطق مورد منازعه، دست به دامن آمریکا شد

اربیل برای بازگشت پیشمرگه به مناطق مورد منازعه، دست به دامن آمریکا شد
شنبه 1 ارديبهشت 1397 - 14:44

وزیر کشور و پیشمرگه منطقه کردستان عراق در نشست با افسران ارشد ائتلاف آمریکایی ضد داعش، بر ضرورت بازگشت پیشمرگه به مناطق مورد منازعه تاکید کرد.

العالم _ عراق

دولت منطقه کردستان عراق هنوز امیدوار است که به مناطق مورد منازعه بازگردد و پس از عقب‌نشینی‌اش از این مناطق در ماه اکتبر پیش، بار دیگر قدرت را در این مناطق به دست گیرد و برای این کارش، بازگشت تروریست‌ها و تهدیدهای موجود در این مناطق و ظهور گروه‌های مسلح در این مناطق پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه را بهانه می‌کند.

به نوشته پایگاه خبری عراقی «الموقف العراقی»، در همین راستا نیز «کریم شنگالی» وزیر کشور و پیشمرگه در منطقه کردستان اخیرا در نشستی با نمایندگان ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا و با حضور افسران ارشد دو طرف حضور یافت و بر ضرورت نظارت بر تحرکات داعش در مناطق مختلف عراق تاکید کرد و اظهار داشت که بهترین راهکار برای توقف تحرکات داعش، همکاری میان نیروهای پیشمرگه و نیروهای عراقی و ائتلاف بین‌المللی در این این مناطق است.

«واثق الهاشمی» رئیس مرکز پژوهشهای راهبردی عراق در این‌باره می‌گوید: پیشمرگه در مناطق مورد منازعه با حکمت و تدبیر عمل نکرده و ائتلاف بین‌المللی نیز نمی‌تواند در این مناطق یا سایر مناطق عراق، از نظر امنیتی دخالت کند.

وی افزود: هسته‌های خاموش داعش در اغلب مناطق آزادشده عراق فعالیت دارند و تلاش اطلاعاتی ویژه‌ای برای پیگرد آنها در دست است. منطقه کردستان اما در این روند، به دنبال منافع خود است زیرا تنش امنیتی در مناطق موردمنازعه به نفع آن است تا به این مناطق بازگردد و پیشمرگه را در این مناطق مستقر کند. 

الهاشمی تصریح کرد: ائتلاف بین‌المللی نمی‌تواند در سایه حضور دولتی که به قانون اساسی پایبند است و بر اساس همین قانون، اختیاراتش در مناطق مورد منازعه را به دست گرفته، اقدامی کند و منطقه کردستان نیز تنها شمار کمی از 5 هزار داعشی‌ تسلیم‌ شده به پیشمرگه را به دولت فدرال تحویل داده است و از این مسئله به عنوان یک برگه فشار سیاسی علیه بغداد در سایه تنش‌های امنیتی جاری در کرکوک و سایر مناطق مورد منازعه استفاده می‌کند.

این تحلیل‌گر سیاسی افزود: داعش در دوران شیطره پیشمرگه بر کرکوک، تنها طی چند ساعت آن را اشغال کرد و نیروهای عراقی آن را آزاد کردند و اکنون نیز همکاری با نیروهای امنیتی در این مناطق بسیار اهمیت دارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها