رییس مجلس: مشکل بحرین با سرنیزه حل نمی شود

رییس مجلس: مشکل بحرین با سرنیزه حل نمی شود
يکشنبه 1 مرداد 1391 - 18:41

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تأثير مسأله بحرين بر روابط تهران – رياض تأکيد کرد، مشکل بحرين با سرنيزه حل نمي شود.

"علی لاریجانی" شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم گفت: مسأله بحرین روی روابط ما با ریاض تأثیر گذاشته است .. اما این نکته را همواره گفته ایم ما برای حجاز و روابط با عربستان به دلیل قداستی که این کشور برای همه مسلمانان دارد، ارزش خاصی قائلیم؛ البته ضمن اینکه معتقدیم که در آنجا هم اصلاحات نیاز است.

لاریجانی افزود: مردمی که در حجاز هستند، در شرقیه و یا نجد همگی اصلاحاتی را خواستارند، و کشورها باید به این اصلاحات تن دهند.

لاریجانی تأکید کرد: ما همانطور که حرکتهای دمکراتیک را مورد حمایت قرار داده ایم، در اینجا هم حمایت می کنیم .. این بحث شیعه و سنی نیست .. مردم نجد و حجاز هم به خاطر دنبال کردن خواسته های دمکراتیک و مشروع مورد حمایت ما هستند.

روابط ایران و عربستان باید همیشه مثبت باشد

وی با این حال خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که روابط ایران و عربستان باید همیشه مثبت باشد؛ زیرا این سرزمین، مکان مقدسی است و نباید روابط دوجانبه تحت تأثیر اختلافات قرار گیرد.

لاریجانی تأکید کرد: اشکالی ندارد که ما با کشوری در موضوعی اختلاف نظر داشته باشیم، و برای حل مسائل مراودات را ادامه دهیم.

لاریجانی اظهار داشت: اختلافاتی که با ترکیه و یا عربستان داریم اختلافات منافع خرد نیست .. اختلافات باید همکاری ها را برای حل مسائل بیشتر کند .. البته نمی گویم اکنون این مسیر تا این حد هموار بوده، ولی منطق ما این است که با وجود اختلاف نظر منطق خودمان را هم صریح می گویم، و دلیلی نمی بینیم که روابط خودمان را غیرعادی کنیم و یا کاهش دهیم.

مشکل بحرین با سرنیزه حل نمی شود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: درباره بحرین گفته ایم که باید در این کشور اصلاحات دمکراتیک صورت بگیرد؛ همانطور که در سوریه نیز این را می گوییم.

لاریجانی گفت: تا زمانی که با سرنیزه به این کشور بروند مشکلی در این کشور حل نمی شود.

لاریجانی ادامه داد: اکنون یک سال است که این کشور اشغال شده و حسینه ها و مساجد تخریب می شوند؛ ولی آیا مشکلات با این کارها حل شده است.

لاریجانی با اعلام آمادگی برای کمک به حل مشکل بحرین، گفت: ما این موضوع را به صورت رسمی نگفته ایم ولی این مسأله همواره در منطق ما است.

وی تأکید کرد: تصور آقایان در حکومت بحرین این بود که از روشهای دیگر می توانند مشکل را حل کنند .. ما مشکلی با این موضوع نداریم و اگر می توانند حل کنند.

ایران خواستار حکومتهایی پایدار در منطقه است

لاریجانی افزود: ما خواستار این هستیم که در بحرین آرامش ایجاد شود، وهمه طوایف سنی و شیعه با منطق دمکراسی، به خواسته هایشان برسند، و دولت دمکراتیکی به وجود بیاید.

لاریجانی گفت: ما نظر خاصی نسبت به بحرین و عربستان سعودی و یا هر کشور دیگری نداریم؛ ما خواستار آن هستیم که در منطقه حکومتهای پایداری وجود داشته باشند، ولی پایداری در سایه دمکراسی ایجاد می شود زیرا اکنون دوره ای نیست که با سرنیزه و پول پایداری ایجاد کرد.

ارتباط ایران و عربستان به شرایط منطقه کمک می کند

لاریجانی خاطرنشان کرد: ارتباط نزدیکتر ایران و عربستان به شرایط منطقه کمک می کند .. منطق ایران همکاری نزدیک با همسایگان و کشورهای مهم اسلامی است.

وی با بیان اینکه برخی از منافع کل مسلمانان می تواند مبنای کار ایران و عربستان سعودی قرار گیرد، تأکید کرد: لزومی ندارد که کشورها وقتی با همدیگر ارتباط دارند وهمکاری می کنند صد درصد در همه چیز مشترک باشند، این امر امکانپذیر نیست.



پربیننده ترین خبرها