جابجایی پایگاه نظامی آمریکا اعتراض مردم ژاپن را به همراه داشت

جابجایی پایگاه نظامی آمریکا اعتراض مردم ژاپن را به همراه داشت
دوشنبه 3 ارديبهشت 1397 - 18:04

شماری از مردم، فعالان سیاسی و مدنی ژاپن در اعتراض به جابجایی یک پایگاه هوایی آمریکا از ناحیه 'اوکیناوا' به 'هنوکو' تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

العالم - آسیا

ژاپن از متحدان اصلی آمریکا در شرق آسیاست و نزدیک به 40 هزار نیروی نظامی آمریکایی در این کشور مستقر هستند. 

علاوه بر تجهیزات و ادوات نظامی آمریکا مستقر در ژاپن، ارتش آمریکا ماه آوریل سال 2017 میلادی ده‌ها بالگرد، جنگنده و هواپیمای جاسوسی برای مقابله با کره شمالی در پایگاه‌هایش در ژاپن مستقر کرد.

ارتش دو کشور نیز هرچند وقت یکبار رزمایش نظامی مشترک برگزار می‌کنند که جدیدترین آن ماه گذشته برگزار شد. 

بروز حوادث مرتبط با هواپیماها و جنگنده های آمریکایی در اوکیناوا ژاپن که بیشترین تعداد نظامیان آمریکا درآن مستقر هستند باعث بروز نگرانی های عمده در میان مردم این منطقه شده و آنها خواستار بسته شدن پایگاه نظامی آمریکا هستند ژاپن نیز در همین راستا تصمیم گرفته است این پایگاه هوایی را به نقطه ای دیگر منتقل کند.

اما امروز در ادامه اعتراض های مردم ژاپن نسبت به تحرکات نظامی آمریکا در این کشور، مردم منطقه 'هونوکو' نسبت به انتقال یکی از پایگاه های هوایی آمریکا از 'اوکیناوا' به این منطقه اعتراض کردند.

بر اساس این گزارش مردم معترض با تجمع در مقابل 'اردوگاه شواب' در هنوکو که قرار است پایگاه هوایی آمریکا به این مکان منتقل شود مانع از ورود ادوات و تجهیزات نظامی به این اردوگاه شدند.

برگزار کنندگان این تجمع که رسانه های ژاپنی شمار آنها را بیش از 300 نفر بر آورد کرده اند اعلام کردند به مدت یک هفته در این مکان تجمع خواهند کرد تا دولت به خواسته های آنان توجه کند.

دولت ژاپن ساخت دیوارهای موج شکن در محل جدید ایجاد پایگاه هوایی 'فوتنما' را که متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا است، از حدود یک سال پیش آغاز کرده است.

در کره جنوبی نیز شماری از معترضان به استقرار 'تاد'، پیشرفته ترین سامانه موشکی آمریکا، امروز دوشنبه بار دیگر دست به اعتراض زده و با پلیس درگیر شدند.

دولت های کره جنوبی و آمریکا از دو سال قبل گفت و گو برای استقرار این سامانه را شروع کردند و نهایتا به رغم مخالفت های چین و روسیه و مردم کره جنوبی، این سامانه در روستای 'سیونگجو' در 300 کیلومتری جنوب شرق پایتخت کره جنوبی آرایش داده شد. 

وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه ای از استقرار سامانه و نظامیان در این منطقه دفاع کرده و آورده است که باید شرایط زندگی برای نظامیان آمریکایی و کره جنوبی در این محل بهبود یابد. 

صدها روستایی خشمگین چند روز قبل نیز در اعتراض به تلاش ها برای ساخت و ساز در محل تاد، راه های دسترسی بر روی 400 سرباز و افسر نظامی آمریکایی و کره ای را در این منطقه مسدود کردند. 

بر اساس گزارش های موجود کره جنوبی با استقرار شش سامانه پرتاب موشکی تاد در این محل موافقت کرده و از سال گذشته میلادی این سامانه ها آرایش داده شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها