گزارش سیف از میزان تخصیص دلار با نرخ مرجع/ رونمایی از سامانه نیما

گزارش سیف از میزان تخصیص دلار با نرخ مرجع/ رونمایی از سامانه نیما
دوشنبه 3 ارديبهشت 1397 - 18:40

رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از اینکه گفته می شود دلار با نرخ مرجع تاکنون تخصیص نیافته، خاطرنشان کرده، تا کنون 9 هزار و 210 فقره به مبلغ 2 میلیارد و 362 میلیون دلار با نرخ دلار 4200 تومانی تخصیص یافته است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

ولی اله سیف روز دوشنبه در آیین رونمایی از سامانه ارزی نیما با حضور معاون اول رییس جمهوری، حجم تخصیص ارز به یورو در روزهای گذشته را نیز پنج هزار و 250 فقره برشمرد که معادل دلاری آن یک میلیارد و 264میلیون دلار است.
به گفته وی، تاکنون 6 هزار و 85 فقره گشایش اعتبار نیز با ارزهای مختلف انجام شده است
سیف تاکید کرده، اولویت اصلی حرکت سامانه نیما به جریان افتادن تجارت خارجی کشور است.
وی گفته، در آینده متناسب با شرایط، درباره تخصیص ارز در سامانه تصمیم گیری می کنیم تا شرایط بهتری برای پوشش تقاضای ارزی پیش آید.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این سامانه همه نیازهای ارزی را پوشش می دهد، یادآورشده، بانک ها و صرافی ها در این سامانه به عنوان واسطه ارزی ایفای نقش می کنند.
وی تاکید کرده، نیما ابزاری برای بانک مرکزی فراهم می کند که نیازهای ارزی را رصد و کنترل مصارف ارزی را به صورت سیستماتیک در اختیار داشته باشند.
سیف خاطرنشان کرده، با این سامانه هیچ واردات رسمی و قانونی بدون تایید بانک مرکزی قابل انجام نیست.
وی درباره عملکرد نیما توضیح داده، در این سامانه، چهار بازیگر اصلی شامل واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات به عنوان عرضه کننده ارز، واسطه گران شامل بانک ها و صرافی ها که منابع را از سمت عرضه کنندگان به متقاضیان هدایت می کنند و در نهایت سیاستگذار ارزی حضور دارند که براساس پیش بینی منابع و مصارف، نرخ،‌ دامنه آزادی نرخها، اولویت ها و سقف مصارف را از طریق سامانه تحت کنترل قرار می دهد.
وی تصریح کرده، راه اندازی سامانه نیما، این امکان را به بانک مرکزی می دهد که به صورت لحظه ای بازار ارز را رصد کند، در نتیجه امکان سیاستگذاری فوری و مداخلات موثر برای حاکمیت فراهم می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها