تشریح دیدگاه های روسیه در قبال سوریه

لاوروف: منافع ما در سوریه قابل جایگزینی نیست

لاوروف: منافع ما در سوریه قابل جایگزینی نیست
سه شنبه 3 مرداد 1391 - 06:14

تصميم گيري درباره موضع گيري روسيه در قبال بحران سوريه، در اختيار سرگئي لاوروف وزير امور خارجه اين كشور قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، لاوروف از نظر ولاديمير پوتين درباره منافع راهبردي روسيه و همچنين جايگاه بحران سوريه در اين منافع كاملا آگاه است. آمريكايي ها معتقدند كه او شبيه پوتين است. از سوي ديگر ميان لاوروف و كوفي عنان فرستاده سازمان ملل به سوريه نيز روابطی مستحكم وجود دارد. آن ها تقريبا هر هفته با هم تماس دارند. در يكي از گفت و گوهاي وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه با لاوروف، المعلم از اين كه عنان در قبال اقدامات نظام سوري به منظور نشان دادن حسن نيت، تعامل مناسبي ندارد گله مند بود اما لاوروف به المعلم گفت: او، پيش از رايزني با من هيچ كاري نمي‌كند.

لاوروف، نظريه پرداز ضرورت پايبندي به طرح عنان به عنوان تنها طرح ممكن در برابر مقاصد كشورهاي موسوم به " دوستان ملت سوريه " است. او بزرگترين دشمن عنان و ماموريت عنان را عربستان سعودي مي داند و در بسياري از گفت و گوهاي ديپلماتيك خود اين سوال را مطرح مي كند: چرا رياض تاكنون حتي براي يك بار هم، ميزبان عنان نشده است؟

در نيمه نخست ماه جاري ميلادي، لاوروف با سفراي كشورهاي اتحاديه اروپا ديدار كرد تا علت موضع گيري روسيه در قبال بحران سوريه را براي آنان شرح دهد. او تحت عنوان اولويت هاي روسيه در سوريه، شماري از بايسته هاي اساسي كشور خود را براي آن ها برشمرد.

لاوروف تاكيد كرد كه روسيه از آن بيمناك است كه گسترش بحران سوريه و روي كار آمدن اخوان المسلمين در اين كشور، به بي‌ثباتي منطقه آسياي ميانه منجر شود. به اين ترتيب گرفتار شدن سوريه به نظام سياسي ديني، به هرج و مرجي خطرناك خواهد انجاميد.

لاوروف در بيان اولويت هاي روسيه در سوريه، از وجود حدود 45 هزار شهروند روسي در سوريه خبر داد و گفت: حضور اين افراد، جنبه فرهنگي حضور روسيه در خاورميانه به شمار مي روند و مسكو اجازه نخواهد داد اتفاقي كه در ليبي براي شهروندان روس افتاد، در سوريه نيز تكرار شود.

اولويت هاي مطرح شده در ديدار لاوروف با سفيران كشورهاي اتحاديه اروپا، با درك متقابل "جان دي گلينياستي" سفير فرانسه مواجه شد و گفت: به نظر مي‌رسد كه اروپا از حقيقت پايه‌هاي تشكيل دهنده موضع گيري روسيه در قبال سوريه بي اطلاع است.

سفير فرانسه همچنين در مناسبت ديگري در نشست سفيران اتحاديه اروپا در يونان كه براي بررسي اوضاع بين المللي و منطقه اي برگزار شده بود، درباره مواضع روسيه گفت: مسووليت نزديكي يا دوري آمريكا و روسيه متوجه هر دو طرف است اين مساله در خصوص روابط مسكو و اتحاديه اروپا كه شريك شماره يك روسيه است، نيز صادق است. با اين حال كشورهاي اتحاديه اروپا در مواضع خود در قبال روسيه انسجام ندارند. به عنوان مثال، فرانسه و آلمان و يونان سعي در نزديك شدن به روسيه دارند اين در حالي است كه ديگر كشورهاي اروپا در تلاش براي دوري از مسكو هستند.

لاوروف به نماينده فرانسه در اتحاديه اروپا گفت: مهم‌ترين مساله‌اي كه حساسيت پوتين را در قبال اروپايي‌ها بر مي‌انگيزد، عدم خودداري اتحاديه اروپا از دريافت رواديد از شهروندان روسي است. اگر پوتين بتواند كشورهاي اتحاديه اروپا را قانع كند از دريافت رواديد از مسافران روسي خودداري كنند، دستاورد بزرگي براي ملت خود خواهد داشت و از محبوبيت فراواني برخوردار خواهد شد.

پوتين - لاوروف در قبال واكنش هاي اتحاديه اروپا و تلاش آنها براي محاصره روسيه، راهبردهاي خاص در نظر گرفته‌اند. روسيه اخيرا منطقه تجارت آزاد گمركي ايجاد كرده است كه روسيه، قزاقستان و بلاروس اعضاي آن را تشكيل مي دهند و اتحاديه اوراسيا نام گرفته است. هرگاه كشوري در خصوص توافقنامه‌هاي داراي جنبه‌هاي اقتصادي با روسيه مذاكره مي‌كند، روسيه تاكيد مي كند كه "اگر قصد بستن قرارداد با ما داريد، بايد با اين اتحاديه قرارداد ببنديد." يكي از نمايندگان اتحاديه اروپا مي گويد: روسيه در فضاي جامعه جهاني، در حال ايجاد محور اقتصادي مخصوص به خود است و در واقع اين پيام پوتين - لاوروف براي نظام نوين جهاني است كه بحران سوريه نيز فرصت مناسبي براي نمود يافتن اين رويكرد است.

 

26

پربیننده ترین خبرها