نگرانی ترک ها از تحرکات کردهای سوریه

نگرانی ترک ها از تحرکات کردهای سوریه
سه شنبه 3 مرداد 1391 - 10:09

رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با هاكان فيدان رئيس سازمان اطلاعات ملي تركيه و عصمت يلماز وزير دفاع، نشست فوق العاده اي تشكيل دادند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم آنها در اين نشست آخرين تحولات سوريه به ويژه اطلاعات منتشر شده رسانه‌هاي تركيه مبني بر تسلط  طرفداران حزب كارگران كردستان بر همه مناطق كردنشين سوريه كه هم مرز با تركيه است را بررسي كردند.

شمار زيادي از رسانه هاي تركيه، تصاویر پرچم‌هاي كردي كه در شهرها و روستاي كردنشين مرزي به اهتزاز درامده بود را در شماره‌های چند روز اخیر خود منتشر کردند.

پخش اين اطلاعات موجب نگراني دولت ونظام تركيه شده به ويژه اينكه دولت در برقراري اشتي با حزب كارگر كردستان در مذاكراتي كه بيش از دوسال به درازا كشيد و مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان و جلال طالباني رئيس جمهوري عراق در آن پادرمياني كرده بودند، ناكام ماند.

دولت تركيه سه ماه پيش براي متقاعد كردن رهبران احزاب اقلیم كردستان شمال عراق و تاكيد بر ضرورت  پايان دادن به اقدامات مسلحانه بر ضد دولت تركيه در مقابل صدور عفو عمومي همه افراد مسلح حزب، ميزبان مسعود بارزاني در آنكارا بود.

اما حزب كارگران كردستان ضمن مخالفت با پيشنهاد تركيه، آزادي عبدالله اوجلان رهبر حزب را كه به حبس ابد محكوم است يكي از شرايط برقراري آشتي اعلام كرد .گفتني است سازمان اطلاعات آمريكا، اوجلان را در كنيا ربود و در مارس 1999به دولت تركيه تحويل داد .

اطلاعات منتشر شده درباره مذاكرات تركيه و كردهاي عراق بيانگر آن است كه نخست وزير تركيه طي سفر بارزاني به تركيه، از بارزاني خواسته تا كردهاي سوريه را بر ضرورت فعاليت عليه رژيم سوريه متقاعد كند.

رسانه‌هاي تركيه هفته گذشته اطلاعاتي از ديدارهاي مكرر بارزاني و رهبران احزاب كرد سوريه در اربيل پخش كردند به گونه اي كه بارزاني قول داده در صورتي كه آنها با يكديگر متحد بوده  و مقابل رژيم دمشق بايستند از آنها كاملا حمايت خواهد كرد.

اطلاعات اخير نيز بيانگر تسلط يافتن كردها بر مناطقي است كه در آن حضور دارند و اين مساله موجب نگراني دولت تركيه شده كه بيم آن دارد حزب كارگر كردستان تركيه بر اوضاع مناطق كردنشين سوريه تسلط يافته كه  اين مساله براي تركيه مشكلات زيادي به وجود خواهد آورد به ويژه در اين مرحله كه منطقه جنوب شرق تركيه شاهد حملات عناصر كردستاني است و روزانه به كشته و مجروح شدن سربازان ترك منجر مي شود.

گفتني است حزب كارگران  كردستان متشكل از صدها كرد سوري است كه از همبستگي گسترده جوانان كرد سوريه برخوردار است.

اين نگراني ها موجب شد تا احمد داود اوغلو وزير امور خارجه از عبدالباسط سيدا رئيس شوراي ملي سوريه كه اصالتا كرد است دعوت كند تا به همراه برخي از رهبران شورا در نشست فوق العاده اي در انكارا حضور يابد و در اين نشست اخرين تحولات سوريه و به ويژه در مناطق كردنشين بررسي شد.

گفتني است اين مناطق  هم مرز شهرها و روستاهايي است  كه ارتش ازاد سوريه در ريف حلب و شمال ان و نزديك مرزها، در صدد تسلط بر ان است و احتمال بروز درگيري ميان ارتش ازاد و حزب كارگران  كردستان وجود دارد.

هم چنين اخبار منتشر شده از محافل تركي ، از تلاش كردها براي دست يافتن بر مسيري چه از طريق خاك تركيه يا سوريه است كه انها را به درياي مديترانه متصل كند.

دولت تركيه و رسانه هاي طرفدار نيز به نوبه خود در صدد سوءاستفاده از تحولات اخير سوريه هستند تا با عقب نشيني از مناطق كردنشين ، رژيم دمشق را به  حمايت از حزب كارگر كردستان بر ضد تركيه متهم كنند  و هدف از اين فعاليت ها ؛  حمايت از سياست هاي دولت بر ضد دمشق و ايجاد دشمني ميان  مردم تركيه با رژيم سوريه است.

محافل سياسي، بر اساس تحولات اخير مناطق كردنشين سوريه، پيش بيني مي‌كنند، دولت تركيه در بيشتر محاسبات ويژه خود در خصوص سوريه از جمله آغاز گفت و گوي مستقيم با حزب كارگران  كردستان و متقاعد  كردن انها به ترسيم نقشه منطقه با نظر تركيه، تجديد نظركند.

 

<AMB>

پربیننده ترین خبرها