ماکرون: در کنار آمریکا با تروریسم و تسلیحات کشتار جمعی مبارزه می‌کنیم

ماکرون: در کنار آمریکا با تروریسم و تسلیحات کشتار جمعی مبارزه می‌کنیم
سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 - 21:26

رئیس‌جمهور فرانسه که به واشنگتن سفر کرده، بر اتحاد کشورش با آمریکا تأکید کرد و گفت دو کشور با هم با تروریسم و اشاعه تسلیحات کشتار جمعی مبارزه خواهند کرد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه در اولین سفر خارجی رسمی‌اش در کاخ سفید مورد استقبال «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفت. 

در این مراسم که با شلیک گلوله‌های توپ، مراسم ویژه استقبال توسط نظامیان و پخش سرود ملی دو کشور آغاز شد، ترامپ و همسرش رسما از ماکرون و همسرش استقبال کردند.

در ادامه ماکرون و ترامپ برای دقایقی درباره اشتراکات دو کشور و سابقه طولانی روابط واشنگتن و پاریس صحبت کردند. ترامپ از مشارکت فرانسه در عملیات نظامی اخیر علیه سوریه تمجید کرد و گفت «کار آن‌ها واقعا فوق‌العاده بود.»

ماکرون هم با تأکید بر اینکه پاریس و واشنگتن باید در کنار یکدیگر با چالش‌های پیش روی غرب مقابله کنند، گفت: «فرانسه و ایالات متحده با هم تروریسم را شکست خواهند داد، چه در خاورمیانه باشد و چه در آفریقا. با هم با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی مقابله خواهیم کرد، چه در کره شمالی باشد و چه در ایران.»

وی افزود: «با هم است که می‌توانیم در برابر رشد ملی‌گرایی مخاصمه‌طلب که تاریخ ما را انکار می‌کند و در جهان تفرقه می‌اندازد، بایستیم. با هم است که می‌توانیم یک چندجانبه‌گرایی جدید قدرتمند حامی پلورالیسم و دموکراسی ایجاد کنیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته پیش از سفر به واشنگتن هم از اینکه ترامپ تقریبا علیه تمام کشورها موضع گرفته و چه با چین، چه با اتحادیه اروپا و همچنین با ایران و سوریه درافتاده، انتقاد کرده بود. وی گفته بود: «شما به متحد نیاز دارید. ما متحد شما هستیم.»

گفته می‌شود ماکرون قرار است در این سفر علاوه بر مسائل دوجانبه، درباره توافق هسته‌ای با ایران هم با ترامپ گفت‌وگو کند. رئیس‌جمهور فرانسه که می‌گوید هیچ «طرح جایگزینی» برای توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد، به ترامپ توصیه کرده ضمن حفظ این توافق، در حوزه‌های دیگر مانند برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای فشار بر ایران را افزایش دهد.

پربیننده ترین خبرها