روحانی: گله های مردم حق است؛ توان پاسخ به همه خواسته ها را نداریم

روحانی: گله های مردم حق است؛ توان پاسخ به همه خواسته ها را نداریم
سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 - 22:35

رییس جمهوری با بیان اینکه بیشتر مشکلات کشور ریشه مالی و کمبود سرمایه دارد، گفت: گله های مردم حق است اما منابع و امکانات برای حل مشکلات موجود محدود است و ما توانمندی پاسخ به همه خواسته ها را نداریم.

العالم - ایران - سیاسی

حجت الاسلام حسن روحانی روز سه شنبه در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در اختصاص منابع مالی به طرح های پیشنهادی دولت در قالب بودجه، اظهار کرد: با در اختیار داشتن منابع مالی می توان مسایل مختلف بخش اقتصادی را حل کرد. 
حجت الاسلام روحانی با تاکید بر واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی، گفت: برخی طرح ها را می توان به صورت رایگان واگذار کرد. 
وی با اشاره به اینکه با روند کنونی بهره برداری از برخی طرح ها ممکن است 20 سال به طول بیانجامد، اظهار کرد: توصیه من شروع نکردن طرح های جدید و تکمیل طرح های نیمه تمام است. 
وی با اشاره به اینکه امکان اولویت گذاری طرح ها وجود دارد، گفت: برخی طرح های اساسی را نمی توان معطل گذاشت و بودجه آن را به طرح دیگری اختصاص داد. 
رییس جمهوری با بیان اینکه نخستین گام در جذب سرمایه ایجاد امنیت است، گفت: دیدگاه عمومی نسبت به سرمایه گذار باید عوض شود و مبنای ارزش گذاری آموزه های دینی و اسلامی باشد. 
وی با اشاره به اینکه رسانه ها، روزگاری به دنبال سخن دکتر بهشتی در یکی از خطبه های نماز جمعه تهران مبنی بر 'سرمایه دار مومن ' جبهه گیری کردند، گفت: با این برخوردها توسعه اتفاق نمی افتد. 
حجت الاسلام روحانی نوسان قیمت ارز را مانعی در مسیر جذب سرمایه دانست و گفت: تثبیت نرخ ارز ضرورت سرمایه گذاری است. 
وی در ادامه تقویت تولید داخلی را نیازمند استفاده از فناوری روز دانست و اظهار کرد: تا زمانی که کیفیت تولیدات داخلی افزایش نیابد، نمی توانیم انتظار افزایش تقاضا را داشته باشیم. 
وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان ظرفیت مناسبی برای ایجاد فناوری دارد، گفت: در مواردی هم می توان فناوری های مورد نیاز را وارد کرد. 
رییس جمهوری به تحول کشورهایی همچون چین و هند در سایه استفاده از فناوری و سرمایه خارجی اشاره کرد و گفت: در حالی که سرمایه گذار خارجی در کشور ما برای مجوز سرمایه گذاری روزها معطل می شود، در رقابت با کشورهای در حال توسعه عقب خواهیم ماند. 
وی همدلی و هم افزایی توان دولت، مجلس و قوه قضائیه را برای جذب سرمایه ضروری دانست و گفت: همه باید برای رفع مشکلات همکاری کنند. 
حجت الاسلام روحانی وضعیت اقتصادی کشور را با وجود مشکلات، رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: مستمری دولت برای نیازمندان جامعه چهار برابر شده است. 
وی با اشاره به مخالفت مجلس با طرح دولت در زمینه اختصاص یارانه کسانی که نیازمند نیستند به نیازمندان، اظهار کرد: برخی مشکلات هم ابعاد خارجی دارد.
رییس جمهوری گفت: ما مشکلاتی در بیرون از ایران داریم و این امری طبیعی است؛ اما ما می خواهیم با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم ولی اگر طرف مقابل نخواست ما باید چکار کنیم؟
روحانی افزود: اکنون ما با کشوری مثل آمریکا رویارویی داریم؛ البته این وضعیت مختص مقطع کنونی نیست، بلکه مربوط به گذشته و در وضعیت اقتصادی کشور ما تاثیر گذار است.
وی با اشاره به بازی های سیاسی آمریکا طی چند ماه اخیر و بیان اینکه لحن فعلی آنها نسبت به قبل مقداری تغییر یافته است، یادآوری کرد: ما نمی توانیم در برابر زورگویی یک کشور کوتاه بیاییم؛ ما کارمان را به خوبی انجام داده ایم و حجت را بر مردم تمام کرده کرده ایم.
رییس جمهوری گفت: اکنون اگر آمریکا مقابل این توافق {برجام} بایستد هیچ کس نمی گوید ایران مقصر است؛ ما هیچ بهانه ای به دست آن ها نداده ایم و آنان به خوبی می دانند که کشور ما به تمام تعهداتش در این توافق عمل کرده است.
روحانی ادامه داد: آژانس انرژی هسته ای در 2 سال برجام بیش از 10 بار گزارش داده و گفته ایران همکاری کامل کرده است.
وی گفت: اگر امروز آمریکا کاری انجام دهد ملت ما منسجم است و دودستگی در ایران نداریم؛ آنان می دانند که ایران اقدام هایش بر مبنای تعهداتی است که داده است. 
رییس جمهوری اظهار کرد: نیازهای اصلی کشور هر چه باشد درآمد ارزی ما بیشتر است؛ اگر حدود 50 یا 57 میلیارد دلار واردات داریم هیچ مشکلی در این زمینه و ارایه خدمات به مسافران و سایر افراد نداریم.
روحانی با اشاره به اهمیت و راه های حمایت از تولید کالای ایرانی افزود: در بازار بخشی از ارز ما قاچاق می شد و برای جلوگیری از این روند سامانه ' نیما' راه اندازی شده است تا هر کسی ارز می گیرد، معلوم شود.
وی اظهار کرد: این سامانه با هدف ایجاد سکون و تامین آرامش مردم، سرمایه گذاری، رفاه مردم و تثبیت بازار و جلوگیری از قاچاق راه اندازی شده است.
رییس جمهوری یادآوری کرد: این سامانه برای عده معدودی مشکل درست می کند، اما این طرح هم شفافیت ایجاد می کند و هم جلوی فساد را می گیرد.
روحانی با اشاره به اهمیت فضای مجازی برای ایجاد شفافیت در بین مردم افزود: برای مبارزه با فساد راهی جز شفافیت وجود ندارد و مردم از هر آنچه ضروری است، باید مطلع و آگاه شوند.
وی با بیان اینکه در کنار شفافیت باید مردم نیز مسایل اخلاقی و امنیتی را رعایت کنند، گفت: فضای مجازی که در سال 100 تا 200 هزار اشتغال ایجاد می کند، مهم و از راه های متعدد ایجاد اشتغال است.
رییس جمهوری با بیان اینکه برای اشتغال برنامه های متعددی داریم، اظهار کرد: اشتغال ما در سال گذشته رقم قابل قبولی است و حدود 800 هزار شغل خالص در کشور درست شد که گاهی این شغل ها فصلی و گاهی دایمی است.
روحانی با اشاره به اینکه امسال وضع اشتغال ما خوب خواهد شد، افزود: با وجود منابع محدود، کارها و اقدام هایی که دولت انجم داده، افتخارآمیز است.
وی یادآوری کرد: در حدود 4 سال گذشته حدود 400 هزار مترمربع فضای درمانی با احتساب آخر امسال ایجاد شده است و 800 هزار متر مربع فضا نیز از قبل وجود داشت که آن ها نیز در این مدت مرمت و تعمیر شده اند و این کار بزرگی است.
رییس جمهوری با اشاره به تکمیل گاز رسانی به آذربایجان شرقی تا آخر امسال و اقدام های انجام شده در این مدت در بخش آبیاری قطره ای و واحدهای گلخانه ای گفت: اگر این اقدام ها را با کارهای پنج یا چهار سال قبل مقایسه کنیم، متوجه می شویم کار بسیار بزرگی انجام شده و باید شکرگذار باشیم.
روحانی با بیان اینکه ما نباید طوری صحبت کنیم که بقیه فکر کنند ما چند دولت و چند نظام داریم، افزود: ما یک ملت، یک ایران و میهن واحد داریم و هر منطقه ای مورد تجاوز قرار گیرد، مردم سایر مناطق نیز فداکارانه به کمک آن ها می آیند.
وی اظهار کرد: البته این بدان معنا نیست که هویت های فردی، خانوادگی و شهری، قومیت ها و طوایف باید فراموش شود، بلکه همه زیر خیمه واحدی زندگی می کنیم.
رییس جمهوری گفت: ما باید به زبان، لهجه، قیافه و چهره افراد احترام بگذاریم چرا که در کشور زبان ها و لهجه های متفاوتی داریم.
روحانی ادامه داد: قانون اساسی معیار بسیار خوبی برای ماست و باید آنچه را که در آن گفته شده است، عمل کنیم و راهی جز اجرا و عمل به آن نداریم.
وی با بیان اینکه بالاترین هویت ما اسلامی و ایرانی بودن است، اظهار کرد: برای آن جان و خون می دهیم و در عین حال باید به هویت های مختلف احترام بگذاریم.
رییس جمهوری یادآوری کرد: اگر به هم احترام نگذاریم، نمی توانیم وحدت مان را حفظ کنیم؛ وحدت در کثرت، حرف درستی است و قرآن نیز تفاوت را می پذیرد.
روحانی افزود: دولت خود را خدمتگزار مردم می داند و باید در شرایط کنونی منطقه ای و جهانی، وحدت و یگانگی خود را حفظ کنیم؛ با وحدت مردم و رهبری رهبر معظم انقلاب از همه مشکلات عبور خواهیم کرد و پیروز می شویم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها