دبیر کل ناتو: بر اجرای کامل برجام تأکید داشته‌ایم/ از برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران نگرانیم

دبیر کل ناتو: بر اجرای کامل برجام تأکید داشته‌ایم/ از برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران نگرانیم
پنج‌شنبه 6 ارديبهشت 1397 - 17:35

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی با بیان اینکه ناتو بر لزوم اجرای کامل برجام تأکید داشته، ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد.

العالم-اروپا

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنج‌شنبه در موضعی همسو با مقام‌های آمریکایی و اروپایی، ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در غرب آسیا متهم کرد و گفت ناتو از برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران نگران است.

وی که پس از نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «ناتو در سال ۲۰۱۵ از توافق هسته‌ای با ایران استقبال کرد. در همین حال، ما بر اهمیت اجرای کامل این توافق تأکید داریم. ما در سال ۲۰۱۵ از این توافق استقبال کردیم چراکه ایران را بیش از پیش از ساخت سلاح هسته‌ای دور می‌کند.»

استولتنبرگ افزود: «این توافق قطعا برای امنیت متحدان ما مهم بود، چراکه اینکه ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، به همراه برنامه موشک‌های بالستیک، تهدیدی مستقیم برای متحدان ناتو است. در همین حال، روشن است که هیچ توافقی بدون اجرای کامل و رعایت کامل، توافق خوبی نیست.»

او با تکرار مواضع اخیر روسای‌جمهور آمریکا و فرانسه، گفت: «برنامه موشکی ایران یک نگرانی بزرگ است. همچنین تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی و تهدیدات این کشور علیه آزادی تردد دریایی. ما هم از برنامه موشکی ایران و هم از دیگر فعالیت‌های ایران در آن منطقه نگران هستیم.»

دبیر کل نانو گفت این سازمان برای مقابله با برنامه موشکی ایران، «در حال تقویت تدریجی» توان سپر دفاع موشکی و راداری خود در رومانی، لهستان و ترکیه و است.

او با اشاره به این ناتو جزء طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران نیست، گفت مرجع تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ناتو در جایگاهی قرار ندارد که بخواهد در این مورد نظر دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که توافق هسته‌ای با ایران را «فاجعه‌بار» خوانده، تا ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت)، یعنی موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، به کشورهای اروپایی فرصت داده تا خواسته‌های او از جمله محدود کردن برنامه موشکی، مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای و دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران را محقق کنند.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که این هفته به واشنگتن رفته بود، در واشنگتن گفت پاریس خواهان حفظ برجام و افزودن «ستون‌های جدید» به این توافق است تا خواسته‌های ترامپ پاسخ داده شوند.

فارس

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها