اجلاس سران دو کره رزمایش آمریکا و کره جنوبی را متوقف کرد

اجلاس سران دو کره رزمایش آمریکا و کره جنوبی را متوقف کرد
جمعه 7 ارديبهشت 1397 - 09:53

کره جنوبی و آمریکا امروز (جمعه) به مناسبت برگزاری اجلاس سران دو کره که اقدامی بی نظیر در تاریخ روابط دو کشور پس از جنگ سال 1953 میلادی است، رزمایش مشترک سالانه خود را متوقف کردند.

العالم ـ آسیا

اجلاس سران دو کره صبح امروز (جمعه) به وقت محلی با حضور «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در بخش کره جنوبی روستای مرزی «پانمونجوم» موسوم به خانه صلح آغاز شد.
یکی از اصلی ترین اهداف توقف رزمایش این است که کره جنوبی به طرف شمالی خود نشان دهد این کشور به طور جدی به دنبال برقراری صلح و ثبات در منطقه و حل صلح آمیز مساله است.
رزمایش دو کشور موسوم به "فول ایگل" روز دوشنبه این هفته در منطقه ای جدید برای دو هفته شروع شد و دو کشور گفته اند که برای اجلاس سران آن را متوقف کرده اند.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی گزارش کرده است که ارتش های دو کشور پس از اینکه اجلاس سران دو کره پایان یافت، رزمایش مشترک سالانه را از سر می گیرند.
فول ایگل (جوجه عقاب) و کی ریزالو (عزم آهنین) دو رزمایش بزرگ سالانه دو کشور محسوب می شوند که در سال های اخیر به رغم مخالفت های کره شمالی برگزار شده اند. 
امسال گزارش هایی مبنی بر اینکه به دلیل بهبود روابط دو کره رزم ناوهای هواپیمابر آمریکا و زیردریایی های اتمی آن در رزمایش شرکت نخواهند کرد منتشر شده بود. 
افزون بر این انتظار می رود زمان برگزاری رزمایش ها کمتر از دوره های قبلی باشد که نزدیک به دو ماه بود چون بیشتر بخش های آن در یک ماه گذشته پایان یافته است.
به گزارش ایرنا، همچنین گزارش شده است که نزدیک به 100 نفر از نیروهای کمیسیون نظارتی سازمان ملل در رزمایش حضور یافته اند.
کره شمالی قبل از برگزاری اجلاس سران بارها رزمایش مشترک این دو کشور را محکوم کرد و به کره جنوبی گوشزد نمود که با برگزاری این تمرینات در واقع خلاف جهت صلح حرکت می کند.
«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی امروز جمعه در آغاز اجلاس سران دو کره اظهار امیدواری کرد که نتایج مذاکرات سران سازنده باشد.
او همچنین اعلام کرد: می خواهد مذاکرات صریحی در اجلاس سران درباره مسایل جاری داشته باشد.
«مون جائه این» رییس جمهور کره جنوبی نیز اظهار امیدواری کرد که دیدار با «اون» رهبر کره شمالی در روستای محل برگزاری این اجلاس که اکنون به دو بخش کره شمالی و جنوبی تقسیم شده است به نماد صلح نه شکاف و جدایی تبدیل شود.

پربیننده ترین خبرها