رایزنی ظریف و چاووش اوغلو در مسکو

رایزنی ظریف و چاووش اوغلو در مسکو
شنبه 8 ارديبهشت 1397 - 13:27

ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست سه جانبه با حضور همتایان روس و ترکیه‌ای خود در مسکو به سر می‌برد، با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

العالم - ایران / سیاسی

وزیران امور خارجه دو کشور روابط دوجانبه به خصوص همکاری‌های بانکی، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و آخرین تحولات سوریه به خصوص روند آستانه را مورد گفت‌وگو قرار دادند.

ظریف قرار است همچنین با سرگئی لاوروف همتای روس خود به صورت دوجانبه دیدار کند و پس از آن نشست سه جانبه وزرای خارجه برگزار خواهد شد.

وی در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران عنوان کرد: پروسه آستانه به عنوان تنها روندی است که برخلاف سایر ابتکارها که در عمل به نتیجه‌ای نرسیده، توانسته درباره سوریه اقدام عملی انجام دهد.

ظریف افزود: در طول یک سال  و نیم گذشته در سطوح مختلف توانستیم جلسات کارشناسی، جلسات در سطح معاونان وزرا، نمایندگان ویژه کشورها و چند جلسه هم در سطح وزرای خارجه و دو جلسه نیز در سطح روسای جمهور برگزار کنیم و یک روند کاهش تنش در صحنه میدانی و از طرف دیگر یک روند سیاسی را برای پیدا کردن راه‌حل سیاسی آغاز کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بعد از تحولاتی که اخیرا در  سوریه اتفاق افتاده بخصوص اقدامات نظامی آمریکا و برخی متحدان غربی آن در سوریه که  شرایط را بسیار وخیم کرده و زمینه رسیدن به راه‌حل سیاسی را با این حرکت‌های نظامی کاهش داده، لازم بود که سه وزیر خارجه کشورهایی که ضامن حرکت در روند آستانه هستند، یک بار دیگر جمع شوند و با هم تبادل نظر کنیم برای اینکه چگونه می‌شود روند آستانه و سوچی را ادامه دهیم.

وزیر خارجه افزود: در این جلسه ما نسبت به ادامه کار برای راه حل سیاسی و مخالفت با هرگونه اقدامی که تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه را خدشه‌دار می‌کند، تاکید خواهیم کرد.

ظریف گفت: ما در جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین قربانی استفاده از سلاح‌های شیمیایی حتما با هرگونه استفاده از سلاح‌‌های شیمیایی مخالفیم و در این جلسه هم هر سه وزیر تاکید خواهیم کرد بر اینکه با این سلاح شیمیایی مخالفیم، اما برای اثبات استفاده از سلاح شیمیایی باید از کارشناسان بین‌المللی بیطرف در محل استفاده شود و هیچ کشوری حق ندارد که تصمیم‌گیری و اقدام واکنشی را حق خودش بداند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد:  علاوه بر جلسه سه‌جانبه، مذاکرات دوجانبه هم با ترکیه و هم سوریه داریم به عنوان دو کشوری که روابط بسیار گسترده سیاسی و اقتصادی با آنها داریم و هم درباره تحولات دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای صحبت خواهیم کرد.

وزرای خارجه سه کشور ٢٥ اسفند سال گذشته (١٣٩٦) در آستانه پایتخت قزاقستان نیز درباره موضوع سوریه گردهم آمده بودند. سه وزیر همچنین روسای جمهور خود را در نشست آنکارا در ١٥ فروردین درباره بحث سوریه همراهی کردند.

پربیننده ترین خبرها