مقام ارشد آمریکایی: مذاکرات پامپئو با سعودی‌ها و اسرائیل بر سر نحوه مقابله با ایران است

مقام ارشد آمریکایی: مذاکرات پامپئو با سعودی‌ها و اسرائیل بر سر نحوه مقابله با ایران است
شنبه 8 ارديبهشت 1397 - 23:20

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با رهبران سعودی و صهیونیست، بر سر نحوه مقابله با تهدیدات ایران خواهد بود.

العالم _ آمریکا

یک مقام ارشد آمریکایی گفته که بخش اعظم مذاکرات «مایک پامپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا با رهبران عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بر سر نحوه مقابله با تهدید ایران خواهد بود.

آنطور که رویترز خبر داده، این مقام آمریکایی همچنین مدعی شده که برنامه موشکی ایران تهدیدی برای امنیت بین‌الملل است و آمریکا از کشورهای دیگر خواسته که افراد مرتبط با این برنامه را «تنبیه» کنند.

پامپئو امروز وارد ریاض شد.

وی که پنج‌شنبه شب به وقت تهران رأی موافق سنا را برای تصدی پست جدید خود کسب کرد، تا پیش از این رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود.

این وزیر آمریکایی، پیش از ورود «دونالد ترامپ» به کاخ سفید، نماینده مردم کانزاس در مجلس نمایندگان کشورش بود. مایک پامپئو در آن زمان به خاطر گرفتن مواضع بسیار تند در قبال ایران و به خصوص برنامه‌ هسته‌ای کشورمان، در رسانه‌های ایرانی شناخته شده بود.

وزیر خارجه آمریکا حتی یک بار در اظهار نظری عجیب پیشنهاد داده بود که با یک حمله هوایی گسترده، طومار برنامه هسته‌ای ایران را در هم پیچید زیرا اعتقاد داشت که مذاکره با ایران، نتیجه مطلوبی در بر نخواهد داشت.

پامپئو حالا هم نظر خیلی متفاوتی درباره برجام ندارد.

آنطور که چند روز پیش وال‌استریت ژورنال خبر داده بود، وزیر خارجه جدید آمریکا امروز در ریاض، فردا در فلسطین اشغالی و فردای آن روز در اردن، تصمیم ترامپ در خصوص ماندن یا نماندن در برجام را به اطلاع شرکای منطقه‌ای آمریکا می‌رساند.

پامپئو دیروز در بروکسل گفته بود که اگر برجام اصلاح نشود آمریکا از آن خارج می‌شود؛ ترامپ بر اساس قوانین داخلی کشورش، باید در موعد 22 اردیبهشت (12 می) بگوید که آیا بنظرش ایران به برجام پایبند بوده یا نه و این اعلام نظر می‌تواند مقدمه ماندن یا نماندن واشنگتن در برجام باشد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر چندین نوبت گفته‌اند که در صورت بیرون رفتن آمریکا از برجام، ایران هم دیگر به همه تعهدات برجایم خود از جمله محدود کردن غنی‌سازی هسته‌ای، پایبند نخواهد ماند.

یکی دیگر از بدعهدی‌های جدید آمریکایی‌ها، اصرار آنها به ارتباط دادن برجام به برنامه موشکی دفاعی ایران است؛ اصراری که در سفر روسای جمهور آلمان و فرانسه به واشنگتن هم، اروپا مخالفتی با آن نشان نداد.

پربیننده ترین خبرها