تحلیل روز/

توطئه جدید آمریکا برای برهم زدن توافق سه جانبه میان آنکارا، مسکو و تهران

توطئه جدید آمریکا برای برهم زدن توافق سه جانبه میان آنکارا، مسکو و تهران
يکشنبه 9 ارديبهشت 1397 - 08:42

ناتو گام اول برای منزوی  کردن تدریجی روسیه در عرصه سوریه برداشته که در وهله اول، با تلاش های فعلی برای اعمال فشار بر ایران تکمیل می شود.

العالم _ ترکیه

نشست پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، فرصتی برای جان دوباره بخشیدن به طرح های همکاری آمریکا و ترکیه در سوریه است و شاید هدف اصلی آن، برهم زدن توافق سه جانبه میان آنکارا، مسکو و تهران باشد تا شاید برهم زدن این توافق، زمینه اجرای طرح های آمریکا و ترکیه درمناطقی از شمال سوریه را از طریق کنار زدن تهران و مسکو و درآن واحد اعمال فشار بر دمشق فراهم کند.

 ترکیه هم در بروکسل و هم در آستانه به عنوان ضمانت کننده آتش بس در دیدار وزیران امور خارجه در مسکو برای نظارت بر آخرین تحولات مربوط به سوریه و تهیه برنامه دور آینده مذاکرات در پایتخت قزاقستان حضور دارد که این دور از مذاکرات، قرار است اواسط ماه می آتی برگزار شود این دیدار، نقطه عطف مهمی درمسیر همکاری مشترک میان این سه کشور به شمار می رود و پس از تحولات میدانی در سوریه و حملات دراین کشور برگزار می شود. 

همزمان با موضع دوستانه ای که ناتو در برابر ترکیه با هدف بهبود روابطش با این کشور در پیش گرفته و تلاش دارد تا برخی دیگر از کشورهای منطقه را نیز با حضور مستقیم مالی یا نظامی وارد سوریه کند، گام اول برای منزوی  کردن تدریجی روسیه در عرصه سوریه برداشته که در وهله اول، با تلاش های فعلی برای اعمال فشار بر ایران تکمیل می شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر تاکید کرده است که کشورهای واقع دراطراف سوریه، مشارکت خود را در زمینه تلاش ها برای نابودی داعش افزایش دهند.

با بازگشت وزارت امور خارجه آمریکا به پای میز مذاکره پس از تعیین مایک پامپئو به عنوان وزیر خارجه جدید، طرح های آمریکا و ترکیه درباره شمال سوریه بار دیگر مطرح شد.

وزیر امورخارجه جدید آمریکا در دیدار با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود در نشست ناتو در بروکسل، بر پایبندی دو طرف به همکاری در خصوص منبج و دیگر مناطق نفوذ آمریکا در مرزهای ترکیه و سوریه تاکید کرد.

چاووش اغلو در نشست ناتو تاکید کرد که آماده است درنزدیک ترین فرصت ممکن به واشنگتن سفر کند تا مذاکرات متوقف شده پس از برکناری رکس تیلرسون را تکمیل کند.

وی گفت که در دیدارش با پامپئو بر «نقشه راهی» که گروه کاری مشترک ترکیه – آمریکا آنرا تایید کرده، تاکید کرده است.

اوغلو افزود: اجرای این نقشه راه ، بر اساس یک جدول زمان بندی شده مشخص صورت می گیرد وعقب نشینی یگان های مدافع خلق کرد، مانع می شود تا ترکیه بتواند تحرکی مشابه عفرین را انجام دهد و با وجود دیگر مسائل حل نشده دیگر میان دو طرف،  راه را برای همکاری در دیگر مناطق شمال سوریه هموار می کند.

بحران سوریه، مانعی ثابت در روابط میان واشنگتن و آنکارا به شمار می رود و طی مراحل مختلف این بحران، نوع شکایت های ترکیه از آمریکا متفاوت بوده است.

دراین مرحله، به نظر می رسد که ترکیه درآستانه رسیدن به آن چیزی است که از چند وقت پیش برای رسیدن به آن تشویق می شده است.

سوق دادن نیروهای حزب اتحادیه دموکرات به شرق فرات و تحویل مناطقی در این منطقه به گروه هایی که مورد رضایت ترکیه هستند. سلطه نظامی ترکیه درعفرین، به نزدیک تر شدن بیشتر این کشور به این هدف کمک کرده است.

به هرحال، درکنار تل رفعت، منطقه منبج که تحت سلطه آمریکاست، تنها منطقه واقع در غرب فرات است که یگان های مدافع خلق درآن حضور دارند.

با وجود آن، بعید به نظر می رسد که هیچ نوع سازش موقتی میان ترکیه و آمریکا درباره منبج و جدا از هر نوع توافق متقابل درباره مناطق شرق فرات حاصل شود.

در نتیجه، منبج، بخشی از توافقی گسترده تر خواهد بود که شاید از روابط دوجانبه میان ترکیه و آمریکا فراتر رود و تحقق چنین توافقی بدون مشکل نخواهد بود.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها