نیویورک تایمز: پومپئو خواستار رفع محاصره قطر از سوی عربستان است

نیویورک تایمز: پومپئو خواستار رفع محاصره قطر از سوی عربستان است
يکشنبه 9 ارديبهشت 1397 - 09:12

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین سفر خارجی خود با این پیام ساده وارد ریاض شد: دیگر بس است!

العالم _ عربستان سعودی

نیویورک تایمز گزارش داد؛ درحالی که عربستان طرح حفر یک کانال و دفن زباله‌های هسته‌ای را در مرز قطر بررسی می‌کند، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین سفر خارجی خود با این پیام ساده وارد ریاض شد: دیگر بس است!

در واشینگتن کاسه‌ی صبر در خصوص آنچه یک نزاع ستیزه‌جویانه در شورای همکاری خلیج‌فارس تلقی می‌شود در حال لبریز شدن است و به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه که نامش بنا بر ملاحظاتی فاش نشده است پومپئو به عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفته است این منازعه باید به پایان برسد.

ژوئن سال گذشته عربستان سعودی و امارات متحده عربی رهبری تحریم چهار کشور عربی را بر ضد قطر بر عهده گرفتند. آن‌ها این کشور کوچکِ گازخیز را به تأمین هزینه فعالیت‌های تروریستی، کنار آمدن با ایران و پذیرش ناراضیان متهم کردند.

رکس تیلرسون، سلفِ پومپئو بیشتر دوران زمامداری خود را برای میانجیگری در این منازعه "که مصر و بحرین نیز در آن حضور دارند" صرف کرد؛ اما در این کار ناکام ماند. سعودی‌ها، ناظران هوشیار تعاملات سیاسی در واشینگتن، می‌دانستند که تیلرسون روابط مطلوبی با ترامپ ندارد. به همین دلیل او را نادیده گرفتند به‌خصوص با در نظر گرفتن این نکته که ترامپ در نخستین روزهای این منازعه از سعودی‌ها حمایت کرد.

اما پومپئو به ترامپ نزدیک‌تر است و از این رو، شخصیتی قابل اعتنا‌تر محسوب می‌شود. همچنین در حدود یازده ماهی که از آغاز این تحریم می‌گذرد، قطر میلیون‌ها دلار را برای تأثیرگذاری بر مقامات واشینگتن صرف کرد؛ کمپینی که چندی پیش در اثنای ملاقات تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی "امیر قطر" با دونالد ترامپ در کاخ سفید به نتیجه رسید. ترامپ در این دیدار حمایت قاطع خود را از قطر اعلام کرد.

بنابراین پومپئو برای ابلاغ این پیام به عادل الجبیر، محمد بن سلمان و پادشاه عربستان به ریاض آمده است: دست بردارید.

تقابل با ایران، با‌ثبات کردن عراق و سوریه، شکست آخرین بقایای داعش، و خاتمه دادن به جنگ داخلی و مصیبت‌بار یمن برای واشینگتن اهداف مهمی هستند که دستیابی به آن‌ها بدون یک واکنش متحد و انعطاف‌پذیر از سوی اعراب میسر نیست

پربیننده ترین خبرها