محسنی اژه ای بازداشت یک متهم امنیتی را تایید کرد/ علت تمرد مرتضوی بررسی می شود/ رفع ممنوع الخروحی کاوه مدنی با درخواست معاون وزیر اطلاعات

محسنی اژه ای بازداشت یک متهم امنیتی را تایید کرد/ علت تمرد مرتضوی بررسی می شود/ رفع ممنوع الخروحی کاوه مدنی با درخواست معاون وزیر اطلاعات
يکشنبه 9 ارديبهشت 1397 - 16:34

سخنگوی قوه قضاییه بازداشت آقای "ع.ع" به اتهام امنیتی را تایید و از بیان جزییات این پرونده خودداری کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در صد و بیست و ششمین نشست خبری، درباره اینکه آیا خبر بازداشت آقای «ع.ع» صحت دارد یا نه و آیا جاسوسی وی مرتبط با پرونده محیط زیست است، گفته، اینکه اتهام وی امنیتی است و در بازداشت به سر می برد را تایید می کنم اما از بیان جزئیات به دلیل محدودیت قانونی معذورم.

رفع ممنوع الخروحی کاوه مدنی با درخواست معاون وزیر اطلاعات

وی در پاسخ به این سوالی فرار کاوه مدنی چگونه صورت گرفته و اینکه آیا پرونده داشته یا نه، تصریح کرده، گزارشاتی بود که این فرد در مظان اتهام است که قبل از احضار و تحقیق این فرد ممنوع الخروج شد.

اژه‌ای تصریح کرده، معاون ذی ربط وزارت اطلاعات در ٣٠ بهمن ٩٦ تقاضای رسمی می کند از دادستان که این فرد رفع ممنوع الخروجی شود و پس از آن این فرد قانونی از کشور خارج می شود.

محسنی اژه ای در پاسخ به این پرسش که اگر کاوه مدنی فعال محیط زیست در دادسرا پرونده دارد چرا ممنوع الخروج نبود و از کشور فرار کرد، گفته، او قبل از احضار شدن و زمانی که در مظان اتهام بود، ممنوع الخروج شد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرده، این فرد پرونده دارد اما پرونده ای نبوده که بخواهد تحقیق شود.

خبرنگاری خطاب به اژه‌ای گفت در دولت یازدهم و دوازدهم اختلافات زیادی بین وزارت اطلاعات و قوه قضاییه بوده که نمونه اش پرونده کاوه مدنی و مدیران دو تابعیتی است. شما زمانی که در وزارت اطلاعات بودید مرجع تشخیص جاسوسی را وزارت اطلاعات می دانستید اما الان چنین اعتقادی ندارید. آیا این امر بابت تغییر جایگاه است؟ وی اظهار داشته، هیچ کجای قانون نگفته است تشخیص جاسوسی با وزارت اطلاعات است.

اژه‌ای گفته، قوه قضاییه بررسی می کند و اگر موضوع جاسوسی ثایت شد محاکمه و اگر نشد تبرئه می کند در مواردی هم وزارت اطلاعات تشخیص می دهد که فردی اقدام ضد امنیتی انجام داده و به قوه قضاییه گزارش می کند.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرده، این اختصاص به یک دوره ندارد. وزارت اطلاعات ممکن است بگوید فردی جاسوس است اما قوه نپذیرد و یا بالعکس. اینکه تعبیر می کنید اختلاف، اختلاف نیست. مرجع قضایی قوه قضاییه است و سایر دستگاه ها گزارش می دهند.

پلیس باید مطابق قانون عمل کند

محسنی اژه ای همچنین درباره رفتار اخیر ماموران نیروی انتظامی با دختری جوان افزوده، در همه جای دنیا تمرد از دستور پلیس و نیروی انتظامی جرم و قابل تعقیب و مجازات است.
وی ادامه داده تمرد از قانون جرم است اما در عین حال پلیسی که از قانون تعدی کند قابل پیگرد و تعقیب است. 
معاون اول قوه قضائیه با قدردانی از فعالیت نیروی انتظامی تصریح کرده، نیروی انتظامی امروز شبانه روز برای تامین امنیت تلاش می کند در بیابان و شهر و روستا هم فرقی ندارد؛ طوری که شهدای مبارزه با مواد مخدر به مرز ٤٠٠٠ نفر رسید و باید از این نیرو تشکر کرد.
وی اضافه کرده، در همه جای دنیا تمرد از دستور پلیس و نیروی انتظامی جرم است و جرم بدی هم است؛ قابل تعقیب و قابل مجازات است؛ افرادی علاوه بر تمرد، آن را اشاعه هم می دهند با صحنه سازی یا بدون صحنه سازی در برابر پلیس ایستادگی می کنند و افرادی هم فیلمی گرفته را منتشر می کنند؛ اما طبیعی است که پلیس باید مطابق قانون عمل کند و اگر از آن قانون تعدی کند او هم قابل پیگرد و تعقیب است.
 سپرده گذاران تعاونی بدر توس تعیین تکلیف شدند
محسنی اژه ای در ادامه خاطرنشان کرده، در سال های اخیر ٦ شرکت اعتباری مشکل ساز شده بودند که کمیته ای از سران سه قوه به همین منظور تشکیل شد تا بخشی از گرفتاری های مردم را رفع کنند.
محسنی اژه تصریح کرده، ٩٩ درصد سپرده گذاران تعیین تکلیف شدند البته هنوز اختلاف نظراتی وجود دارد و افرادی هستند که طلب ها را به طور کامل دریافت نکردند که شناسایی اموال موسسات زمان می برد.
حمایت قوه قضاییه از تولید کالای داخلی
سخنگوی قوه قضاییه درباره حمایت این قوه از تولید کالای داخلی گفته، بخشنامه ای سال قبل برای مصرف و حمایت از کالای داخلی و مبارزه با قاچاق، برخورد با تخلفات بانکی صادر شد و امسال این موضوع تکمیل می شود. در این بخشنامه بویژه به حمایت از فعالان اقتصادی سالم، برخورد با مفاسد گمرکی و مبارزه با دور زنندگان قانون و زد و بند کنندگانی که قاچاق می کنند،امسال مورد تاکید قرار گرفته است.
محسنی اژه ای درباره وضعیت پرونده کلاهبردارانی که دستگیر می شوند اما وجهی که از دست رفته، شناسایی نمی شود، گفته، از این گونه پرونده ها کم نداریم، افرادی که وعده می دهند سود می دهند اما نمی توانند به وعده خود عمل کنند.
وی با بیان اینکه این پرونده بلاتکلیف نیست، خاطرنشان کرده، پرونده بلاتکلیف یعنی روی آن کار نشود البته به دلیل ارزیابی ها رسیدگی به یک پرونده طولانی می شود.
صدور کیفرخواست برای ١٢ نفر مرتبط با اخلال ارزی 
محسنی اژه ای در خصوص وضعیت پرونده اخلال ارزی اخیر و اینکه آیا مقام دولتی هم در این موضوع دخیل بوده یا نه، گفته، عوامل مختلفی در مسئله ارز دخیل است و چون تخصص ندارم به همه عوامل آن اشاره نمی کنم؛ اما آنچه مسلم است برخی دلالان، صرافی های غیرمجاز و قاچاقچیان بوده و هستند.
وی خاطرنشان کرده، قوه قضاییه اعلام کرد در این موضوع کمک می کند و حتما در این بخش هم موثر بوده است. از دادستان موضوع را پرسیدم که گفت برای ١٢ نفر کیفرخواست صادر شده و تعدادی پرونده در دادسراست و هنوز کیفرخواست صادر نشده است.
محسنی اژه ای تصریح کرده، هنوز نشنیدم از دست اندرکاران دولت و بانک مرکزی هم مجرم شناخته شده و به قوه قضاییه معرفی شده باشند.
تفهیم اتهام ٤٧ نفر در پرونده صندوق فرهنگیان
سخنگوی قوه قضاییه درباره گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشته، مدت ها قبل خود قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم وارد شد و تحقیقاتی را در دادسرا انجام داد و پرونده به زودی به دادگاه می رود.
وی اضافه کرده، اگر گزارش تحقیق و تفحص به مجلس برسد، آن گزارش ضمیمه پرونده می شود و به دادگاه می رود.
محسنی اژه ای گفته، صندوق ذخیره فرهنگیان که ٩٠٠ هزار عضو دارد، از سال ٨٧ به بعد دچار مشکلاتی شده است و تغییر مسئولیت مسئولان و مدیران عامل نیز بر مشکلات آن افزوده است. از آن سال، مشکلات بیشتر و بیشتر می شود. در سال ٩٢ مشکلات شتاب می گیرد و در سال ٩٤ به اوج خود می رسد و سال ٩٥ پرونده در قوه قضاییه تشکیل می شود.
به گفته وی، ٤٧ نفر در این پرونده تفهیم اتهام شدند و از آنان تحقیق شد اما تعداد افراد در مظان اتهام، بیش از این است.
 علت نیامدن مرتضوی بررسی می شود
محسنی اژه ای درباره اینکه مرتضوی چگونه دستگیر شد و آیا با توجه به تمرد او،  به اتهاماتش اضافه می شود یا نه تصریح کرده، وقتی فردی احضار می شود و سر موعد با عذر موجه نمی رود، حکم جلب برای او صادر می شود و بر او هم چنین بود.
وی درباره اضافه شدن یا نشدن اتهام های او گفته، بستگی به دفاع و توجیه او دارد؛ باید دید علت نیامدن چه بوده است.
 پرونده مشایی به دادگاه نرفته است
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده مشایی، احمدی نژاد و برادر رئیس جمهوری گفته، تلاش قوه قضاییه رسیدگی بدون تبعیض به پرونده هاست و دانه درشت و غیر دانه درشت از زبان مردم و رسانه ها مطرح می شود.
وی تصریح کرده، کسانی که تحت تعقیب قرار بگیرند اگر وابسته به هر قوه باشند، موضوع دنبال می شود. ممکن است فردی طوری مرتکب جرم شود که دلیلی از خود باقی نگذارد.
محسنی اژه ای خاطرنشان کرده، پرونده هیچ یک از این افراد اشاره شده به دادگاه نرفته است.
حکم ارتداد مشایی صحت ندارد 
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات احمدی نژاد مبنی بر برخورد ناعادلانه در قوه قضاییه و اینکه چرا این قوه با او برخورد نمی کند و آیا حکم ارتداد مشایی صحت دارد، اظهار داشته، حکم ارتداد وی صحت ندارد.
وی ادامه گفته این اظهارات هم برای جامعه و هم قوه قضاییه ضرر دارد اما اینکه چرا با او برخورد نمی شود در آینده روشن خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها