افشای ایمیل سفیر امارات/ ولی‌عهد سعودی به دنبال انتقال جنگ یمن به لبنان بود

افشای ایمیل سفیر امارات/ ولی‌عهد سعودی به دنبال انتقال جنگ یمن به لبنان بود
يکشنبه 9 ارديبهشت 1397 - 17:40

ایمیل افشاشده سفیر امارات در آمریکا نشان می‌دهد ولی‌عهد سعودی قصد داشته آنچه او آن را «جنگ نیابتی با ایران در یمن» می‌داند، به لبنان منتقل کند.

العالم ـ آسیا

روزنامه «الأخبار» لبنان در دور جدیدی از افشاگری علیه امارات متحده عربی، سندی دیگر در این خصوص منتشر کرده، این سند شامل ایمیلی است که «یوسف العُتیبه» سفیر امارات در آمریکا در مورد تلگراف خانم «دینا قعوار»، سفیر اردن در واشنگتن ارسال کرده است.

خانم قعوار این تلگراف را در تاریخ  ۲۲ نوامبر ۲۱۰۷، بعد از دیدار با «مایکل بل»، مشاور شورای امنیت ملی آمریکا در امور غرب آسیا برای «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن ارسال کرده است.

در این تلگراف به موضوعات متعددی اشاره شده است که مهمترین آن‌ها، اشاره تلویحی «عبدالرحمن السدحان»، مشاور محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی به انتقال «جنگ‌های نیابتی با ایران در یمن به لبنان» و تهدید‌های ریاض علیه «سعد الحریری»، نخست وزیر لبنان بعد از بازداشت او در عربستان اشاره شده است.

مدیر امور غرب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا خطاب به سفیر اردن:

ـ مشاور بن سلمان: بهتر است جنگ‌ با ایران در یمن، به لبنان منتقل شود

ـ ریاض روزی که سعد الحریری را بازداشت کرد، تهدید کرد که از برگ معاملات مالی‌اش استفاده خواهد کرد

ـ نگرانی از سرازیر شدن ۳۰ هزار پیکارجوی خارجی از سوریه به اردن

 یکی از معاوانان سابق کاخ سفید «یوسف العتیبه»، سفیر امارات در آمریکا را این گونه توصیف کرده، «مردم را ایمیل باران کرده است»؛ توصیفی که با انتشار ایمیل‌های لو رفته او در روزنامه آمریکا «دیلی بیست» در ژانویه گذشته برای همه علنی شد. این ایمیل‌ها از سوی گروهی از هکرهایی که خود را «گلوبال لکس» معرفی می‌کند، افشا شد.

اسناد لو رفته حکایت از آن داشت که این دیپلمات جوان اماراتی، شیفته فعالیت در نقش سخن چین و تحریک کننده در دولت آمریکا است و معاون او درباره‌اش گفته است: «یوسف اگر چیزی برای گفتن داشته باشد، مسئولان ارشد کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از طریق ایمیل‌های مشابهی از آن مطلع خواهند شد».

اسنادی که در بحبوحه بحران کشورهای عربی خلیج فارس منتشر شد از نظر محتوایی غافلگیر کننده نبود ولی این اسناد نشان داد که یوسف العتیبه که شیفته «تیزهوشی» خود بوده و مورد ستایش آمریکا است و از طرفی همسایگان سعودی خود را «واقعا احمق» می‌داند، چقدر مورد اعتماد است؛ با این حال او، روی محمد بن سلمان سعودی خیلی حساب باز می‌کند.

عتیبه‌ای که دست چپ «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی به شمار می‌رود، مطابق ایمیل‌های ردوبدل شده بین او و مسئولان مراکز تحقیقات و شرکت‌های روابط عمومی آمریکا (که برخی از این شرکتها کاملا سرسپرده اسرائیل هستند) از آمریکایی‌ها خواسته «درهای جهنم» را بر روی قطر باز کنند و در قضیه حمایت امارات از بن سلمان که به اعتقاد عتیبه تغییر واقعی در او دیده است، در کنار ابوظبی بایستند و دیدگاه امارات در قبال «بهار عربی» را که «منجر به افزایش افراط گرایی در مقایسه با اعتدال و تسامح شده»، بپذیرند.

به رغم اینکه دوست عتیبه یعنی «خالد بن سلمان»، سفیر سعودی در واشنگتن در همان خط او وارد شده و براساس آنچه خبرگزاری «بلومبرگ» روز جمعه منتشر کرده، برادرش، محمد بن سلمان، برای احیای روابط سعودی با آمریکا روی او حساب باز کرده است، ولی امروز «صادق‌ترین دوستان آمریکا در این بخش از جهان» همانطور که یوسف عتیبه خود را اینگونه معرفی می کند، با جدیت و تلاش به مأموریت خود عمل می‌کنند.

مأموریت او، ادامه دادن به نقشِ یکی «دیگر از مردان ایستاده در محور اعتدال است» در رابطه با پرونده‌ منطقه است (که از ایمیل‌های العتیبه پیداست که او این تعبیر را در توصیف امارات و اردن به کار برده است)

ایمیل سفیر امارات در آمریکا به این شرح است:

جناب وزیر امور خارجه

موضوع: دیدار با «Michael bell»، مدیر امور غرب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا

خدمت جنابعالی اعلام می‌کنم که مایکل بل، مدیر امور غرب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا طی دیداری که دیروز با او داشتم متذکر شد که تلاش‌هایی با هدف مصالحه بین قطر و سایر کشورهای [عربی خلیج فارس] بدون هیچ فایده‌ای همچنان ادامه دارد. با این حال، نتایج مثبتی در زمینه همکاری نظامی و دفاعی بین آن‌ها به ویژه پادشاعی عربستان سعودی دیده می‌شود.

اما در مورد لبنان همین را بگوییم که الحریری هنگامی که در عربستان بازداشت شده بود، ریاض ۲ شرط پیش روی او گذاشت: نخست اینکه به کل روابط خود را با سوریه قطع کند و دوم ضمن قطع کامل روابط با حزب‌الله، از او خواست که این حزب‌ را از ادارات دولتی دور کند، در غیر این صورت، از برخی معامله‌های مالی الحریری که در مقطع کنونی از آن‌ها صرف نظر شده، علیه او [حریری] استفاده خواهد کرد.

بل افزود، «عبدالرحمان السدحان» که مستشار شاهزاده محمد بن سلمان است، اشاره‌ای داشته بر این که بهتر است جنگ‌های نیابتی با ایران در یمن به لبنان منتقل شود. مایکل بل همچنین آنچه را که دیپلمات‌های اسرائیلی طی نشست‌های سابق در ارتباط با نگرانی دولت آمریکا متذکر شده بودند، تکرار کرد و آن اینکه شاهزاده بن سلمان در اتخاذ اقدامات جسورانه و پی‌درپی عجله داشته باشد و بر ثبات عربستان تاثیر بگذارد.

بل درمورد سرنوشت ۳۰ هزار پیکار جوی خارجی‌ تروریست پرسید و اینکه به کجا خواهند رفت و افزود که این نگرانی هست که آن‌ها به اردن سرازیر شوند؛ چرا که گزینه دیگری ندارند.

در مورد روابط اردن با اسرائیل نیز گفت که اسرائیلی‌ها به طرف آمریکایی گفته‌اند که تلاش دارند با اردن تماس ایجاد کنند ولی آن‌ها جواب نمی‌دهند.

از سوی دیگر، مایکل بل از عملکرد منفی «رکس تیلرسن»، وزیر خارجه آمریکا و نحوه اداره وزارت خارجه سخن گفته و اینکه او [تیلرسون] در رابطه با آنچه که وی آن را به دید دخالت‌های شورای امنیت ملی می‌بیند، حساسیت دارد. بل همچنین گفته که وزیر خارجه اخیرا «بسیار خشمگین» شده  و چه بسا آنچه در مورد امکان تغییر او این روزها گفته می‌شود، صحت داشته باشد.

مایکل بل همچنین به عدم پایبندی وزارت خارجه و بسیاری از مقامات مسئول در این وزارتخانه به سیاست‌های رئیس ترامپ و توئیت‌های خودسرانه آن‌ها اشاره کرد، به ویژه کسانی مانند (Bret McGurk) و (Michael Ratney) و اینکه شورای امنیت ملی آمریکا تلاش‌هایی را برای اصلاح این وضعیت شروع کرده است.

با سپاس فراوان

مایکل بل کیست؟

مایکل بل ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا (۲۰۱۴) است که در آگوست ۲۰۱۷ به عنوان مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور غرب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا انتخاب شد. او بعد از اینکه «درک هاروی» از سوی «هربرت ماک‌مستر»، رئیس سابق شورای مذکور برکنار شد، این سمت را برعهده گرفت.

به گزارش فارس به نقل روزنامه «الأخبار» لبنان، از مک‌مستر قبل از آنکه به دنبال اتهام‌ها علیه خود در جریان برقرای ارتباط با روسیه پیش از برعهده گرفتن ریاست شورای عالی امنیت ملی آمریکا استعفا دهد، چندین کارمند را که «مایک فلین»، رئیس سابق شورای مذکور آن ها را به کار گرفته بود، برکنار کرد.

مایکل بل که دانش آموخته آکادمی نظامی «وست پوینت» آمریکا در سال ۱۹۸۳ ست. او پیشتر در مکان‌های مختلفی از آسیا، اروپا و آمریکا برای دوره‌های مختلفی در خدمت ارتش آمریکا بود که می‌توان گفت که مهمترین آن‌ها «سپر صحرا» و «توفان صحرا» (معروف به جنگ دوم خلیج فارس) و حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ است. او همچنین در دانشسراهای نظامی فعالیت‌های آکادمیک و مستشاری داشته که دانشکده مسائل امنیت بین‌الملل در دانشگاه دفاع ملی آمریکا یکی از آن‌هاست و اخیرا در آنجا مشاور بود.

پربیننده ترین خبرها