توافق رهبران اروپا بر حفظ برجام و همکاری با آمریکا علیه "چالش های ایران"

توافق رهبران اروپا بر حفظ برجام و همکاری با آمریکا علیه
يکشنبه 9 ارديبهشت 1397 - 19:21

نخست‌وزیر انگلیس روز یکشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه درباره اهمیت حفظ برجام گفت‌وگو کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش دفتر نخست‌وزیری انگلیس، طرف‌ها در این گفت‌وگوی تلفنی توافق کرده اند که مسائل مهمی وجود دارد که برجام آن‌ها را پوشش نمی‌دهد. بنابر این  گزارش، این مسائل اقدامات ایران در منطقه، موشک‌های بالستیک و اینکه پس از انقضای برجام چه خواهد شد، را شامل می‌شود.
آن‌ها ضمن تأکید بر اهمیت حفظ برجام متعهد شده اند که به همکاری نزدیک با ایالات‌متحده درباره آنچه چالش‌های ایران خواندند ازجمله موارد تازه‌ای که در چارچوب یک توافق جدید محقق می‌شود، ادامه دهند. 
رهبران کشورهای یادشده همچنین درباره ضرورت تداوم همکاری‌های امنیتی  کشورهای گروه E3 (انگلیس، فرانسه و آلمان) توافق کردند.

در حالیکه ضرب‌الاجل 12 می (22 اردیبهشت) ترامپ برای تعیین سرنوشت برجام درحال نزدیک شدن است، برخی رسانه‌ها از توافق کشورهای اروپایی با آمریکا به منظور ترغیب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به باقی ماندن در برجام خبر داده اند.

«زوددویچه سایتونگ» در این رایطه گزارش داده، «آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس درباره شرایطی که طبق آن واشنگتن به حفظ برجام متعهد شود، موافقت کرده اند.

بر اساس این گزارش، طبق توافقات، طرف‌های اروپایی و آمریکا تصمیم گرفته اند ایران را به واسطه دنبال کردن برنامه موشکی و همچنین سیاست‌هایی که در منطقه دنبال می‌کند، با تحریم‌های جدید تهدید کنند اما در عین حال خود برجام تغییری نکند.

پربیننده ترین خبرها