عقب‌نشینی ترامپ از جنگ تجاری با اروپا

عقب‌نشینی ترامپ از جنگ تجاری با اروپا
سه شنبه 11 ارديبهشت 1397 - 22:50

یک روز پس از تهدید کمیسیون اتحادیه اروپا مبنی بر اقدام متقابل تجاری، دونالد ترامپ موعد افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را یک ماه به تعویق انداخت.

العالم ـ گزارش

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تا یک ماه دیگر (اول ماه ژوئن) افزایش تعرفه‌ واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک را به تعویق انداخته و همچنین تصمیم به معافیت دائمی آرژانتین، استرالیا و برزیل گرفته است.

این تصمیم فقط چند ساعت قبل از شروع موعد مقرر (10 اردیبهشت ماه  1397/ اول ماه می میلادی) برای اعمال افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم اتخاذ شد.

مهلت تعیین شده آمریکا برای اعمال تعرفه های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم نیمه شب دوشنبه (10 اردیبهشت) به پایان می رسید.

امانوئل مکرون و آنگلا مرکل، رهبران فرانسه و آلمان که هفته پیش به واشنگتن سفر کرده بودند، دستاورد خاصی در این زمینه کسب نکردند. 32 هزار فرصت شغلی در اتحادیه اروپا به صنایع فولاد و آلومینیوم وابسته است به طوری که ارزش صادرات سالانه این صنایع اتحادیه اروپا به آمریکا 7.7 میلیارد دلار است.

آمریکا 17 اسفند ماه 1396 (8 مارس)  تعرفه های واردات فولاد را 25 و آلومینیوم را 10 درصد اعلام و در عمل جنگ تجاری با جهان را آغاز کرد. دولت ترامپ روز پنجشنبه (2 فروردین ماه1396/ ۲۲ مارس) نیز پا را فراتر گذاشت  و گفت که قصد اعمال تعرفه بر وارداتی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار از چین و محدود کردن سرمایه گذاری این کشور در آمریکا را دارد. 

اگر چه اتحادیه اروپا قبل از اقدام ترامپ به افزایش تعرفه های فولاد، آلومینیوم و خودرو، تهدید کرده بود که فهرست بلند بالایی از محصولات آمریکایی را مشمول تعرفه های گمرکی می کند، ولی در نهایت به انفعال روی آورد اما چین روز دوشنبه (13 فروردین ماه1397) در واکنش به افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم از سوی ترامپ، تعرفه‌های جدید تا 25 درصدی خود را در مجموع بر 128 کالای آمریکایی اعمال کرد.

به دنبال اقدام تلافی جویانه چین، بازارهای بورس آمریکا بلافاصله در همان روز (13 فروردین 1397) واکنش نشان داد و افت قابل توجهی را تجریه کرد که ناشی از نگرانی از بالا گرفتن جنگ تعرفه ها بود.

تصمیم ترامپ برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا تنش میان این کشور و شرکای تجاری آن را افزایش داده است.

اتحادیه اروپا نیز بالاخره روز دوشنبه (10 اردیبهشت ماه) تصمیم به عملی کردن تهدیدات تلافی جویانه اقتصادی در مقابل اقدام ترامپ گرفت و اعلام کرد که در صورت اجرای تصمیم ترامپ این اتحادیه آمادگی لازم را برای مقابله به مثل دارد.

در این خصوص کمیسیون اتحادیه اروپا فهرستی از کالاهای آمریکایی به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو تهیه کرده بود که مشمول افزایش تعرفه واردات می‌شدند. در این فهرست علاوه بر آهن و فولاد محصولاتی همچون آب‌پرتقال، شلوار جین، شراب و موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون نیز به چشم می‌خوردند.

کسب و کارهای آمریکایی که محصولاتشان دستخوش این جنگ تجاری قرار خواهد گرفت، با خطر مواجه هستند. هم چین و هم اتحادیه اروپا بازارهایی نیستند که تولید کنندگان آمریکایی بتوانند به راحتی در صورت اقدامات تلافی جویانه اقتصادی از آن چشم پوشی کرده و به حیات خود ادامه دهند.

شرکت های آمریکایی می گویند جنگ تجاری و تهدید به اعمال تعرفه راه حل مشکلات نیست. کارشناسان نیز در باره تهدیدات رشد اقتصاد جهانی در صورت بروز جنگ تجاری هشدار داده اند اما ترامپ به رغم این هشدارها گفته که در صورت شکل گیری جنگ تجاری حتما پیروز خواهد شد.

نویسنده : احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها