عربستان سعودی و بحرین هم از قطع روابط مغرب با ایران استقبال کردند

عربستان سعودی و بحرین هم از قطع روابط مغرب با ایران استقبال کردند
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397 - 08:36

پس از امارات، عربستان سعودی و بحرین نیز از قطع روابط مغرب با ایران استقبال کردند.

العالم ـ عربستان سعودی

بنابر گزارش روسیاالیوم، یک منبع در وزارت خارجه عربستان ضمن متهم کردن ایران به دخالت در امور دیگر کشورها گفته که عربستان در کنار مغرب خواهد بود.

این منبع مدعی شده که تصمیم مغرب برای قطع روابط با ایران واکنش به دست داشتن آشکار ایران از طریق حزب الله در ائتلاف با جبهه "پولیسارو" برای هدف قرار دادن امنیت ملی و منافع عالی مغرب است.

پیش از این "انور قرقاش" وزیر مشاور امارات در امور خارجه بر حمایت کشورش از مغرب در آنچه وی دخالت‌های ایران در امور داخلی مغرب خواند، تاکید کرده بود.

همچنین "خالد بن احمد آل خلیفه" وزیر خارجه بحرین در صفحه خود در توییتر گفته که بحرین در کنار مغرب است و از تصمیم درست مغرب در قطع روابط با ایران کاملا حمایت خواهد کرد.

دولت مغرب روز سه شنبه (11 اردیبهشت ماه 1397) ایران را متهم کرد که با کمک حزب الله از جبهه پولیساریو حمایت کرده است. به دنبال این ادعا مغرب روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. این کشور همچنین اعلام کرده سفارتش در تهران را تعطیل خواهد کرد. مراکش سفیر ایران را هم اخراج کرده است. 

جبهه پولیساریو نیز  دیروز (سه شنبه) در پی تصمیم مغرب برای قطع رابطه با ایران با ادعای کمک تهران به نیروهای این جبهه، این اتهام را ساختگی و دروغ خواند و اعلام کرده این جبهه با ایران همکاری ندارد.

«محمد حداد» سخنگوی جبهه پولیساریو ادعاهای مغرب را در این باره کذب محض خوانده و از مقام های رباط (پایتخت مغرب) خواسته اسناد همکاری ایران با این جبهه را ارائه کنند.

از سوی دیگر جنبش حزب الله لبنان در بیانیه ای ادعاها و اتهامات وزیر امور خارجه مراکش را مبنی بر حمایت این جنبش از جبهه پولیساریا و آموزش عناصر آن به طور کلی تکذیب کرد و افزود تاسف بار است که مراکش به علت فشارهای آمریکا ، اسرائیل و عربستان به چنین اتهاماتی متوسل می شود.

جبهه پولیساریو سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که جبهه آزادی ‌بخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند. 

شورای امنیت روز دوشنبه قطعنامه ای تصویب کرد که به موجب آن ماموریت سازمان ملل برای برگزاری همه پرسی در صحرای غربی (مینورسو) 6 ماه تمدید شد و از دو طرف درگیری در صحرا خواست مذاکرات متوقف شده از سال 2012 را بدون پیش شرط و با حسن نیت، از سر گیرند.

پربیننده ترین خبرها