ترامپِ ریاکار؛ صلح در کره، جنگ جهانی در خاورمیانه

ترامپِ ریاکار؛ صلح در کره، جنگ جهانی در خاورمیانه
پنج‌شنبه 13 ارديبهشت 1397 - 12:05

با دقت به نگرش ترامپ نسبت به تعهدات پیشین آمریکا به ایران و حضور جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی جدید آمریکا، هر تعهد جدیدی از سوی واشینگتن از 140 حرفی که برای توییت کردن آن استفاده می‌شود هم کم‌ارزش‌تر است.

العالم _ آمریکا

نشریه فارین پالیسی در مطلبی به قلم "جان فِفِر" می‌نویسد: دونالد ترامپ رهبری جدی و خشمگین است. او بجز فرود آوردن آتش و خشم بر سرِ دشمنان "افراد برگزیده‌اش" به چیز دیگری فکر نمی‌کند. او حتی به این موضوع فکر می‌کند که اگر احترام مناسب و تعداد پیشنهادهای سوخته‌ی مورد نیاز را دریافت نکند، جهان را به پایان برساند. اما او همچنین می‌تواند به پیروانش و به افرادی که تملقش را می‌گویند، با اعطای مناصب قدرت و ثروت‌هایی وصف‌ناپذیر پاداش دهد.

ترامپ در ماه جاری در قالب این دو تصویر ظاهر می‌شود. ترامپ وعده می‌دهد در جایی که پیش‌تر تنها منازعه و درگیری وجود داشت، از طریق ملاقات با کیم جونگ-اون -- رهبر کره‌شمالی -- دستش را تکان دهد و صلح به وجود آورد. در عین حال، ترامپِ ویرانگر وعده داده است آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران بیرون ببرد و جهان را به آخرالزمان بسیار نزدیک کند.

قرار گرفتن در این موقعیت به گونه‌ای ریاکارانه عجیب به نظر می‌رسد؛ اما با خصوصیات یک رهبرِ متظاهر به شکلی عجیب مطابقت دارد.

توافق با ایران، تمامی احتمالات هسته‌ای شدن این کشور را به مدت ده سال یا بیشتر از بین برد. ایران که کشوری ثروتمند است، اگر می‌خواست می‌توانست یک انبار بزرگ از سلاح‌های هسته‌ای ایجاد کند. ایران به مفاد برجام متعهد مانده است؛ اما ترامپ این توافق را "وحشتناک" خوانده است. رئیس‌جمهور آمریکا در حقیقت باور دارد می‌تواند برجام را اصلاح کند. اما این یک توهم بزرگ است.

در عین حال، کره‌شمالیِ هسته‌ای اعلام کرده است تنها در ازای یک توافق صلح برای پایان بخشیدنِ رسمی به جنگ کره و دریافت یک *تعهد از آمریکا برای حمله نکردن به این کشور حاضر است سلاح‌های خود را نابود کند.

اما یک تعهد از آمریکا؟ از دولتِ ترامپ؟

با عنایت به نگرش ترامپ نسبت به تعهدات پیشین آمریکا به ایران و حضور جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی جدید آمریکا، هر تعهد جدیدی از سوی واشینگتن از 140 حرفی که برای توییت کردن آن استفاده می‌شود هم کم‌ارزش‌تر است. دشوار است بپذیریم کره‌شمالی فریب چنین داستان دروغینی را بخورد.

بنابراین، اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، دونالد ترامپ در ماه جاری خواهد کوشید کشوری را قانع کند تا سلاح‌های هسته‌ای‌اش را که برای جلوگیری از رخداد آخرین گزینه و احتمال وقوع جنگ تولید شده‌اند، از بین ببرد؛ درحالی‌که به یک کشور غیرهسته‌ای برای آغاز مجدد برنامه‌ی هسته‌ای‌اش چراغ سبز نشان می‌دهد. ترامپ معتقد است می‌تواند به طور همزمان در مبحث کره‌شمالی برنده جایزه صلح نوبل شود در حالی که با نابودی توافق هسته‌ای، به سوی جنگ با ایران می‌جهد. البته چنین وضعی قابل توجیه است اگر بدانیم یک فرد فریبکار، نا‌آماده و بی‌تجربه به لحاظ اجرایی، زشتکارِ قلدرِ مبتلا به معضل آزار جنسی رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی... مهم نیست... شده است.

 

پربیننده ترین خبرها