تحلیل روز/

توهمات عربستان در شکست دادن ایران!

توهمات عربستان در شکست دادن ایران!
پنج‌شنبه 13 ارديبهشت 1397 - 14:27

رسانه های سعودی مدام سعی دارند شرایط ایران را در منطقه و داخل بحرانی نشان دهند، اما حقیقت ماجرا به ظن تحلیلگران بین المللی چیز دیگری است.

العالم - یادداشت

توجه رسانه های سعودی و زیر مجموعه های آن به نمایش بنیامین نتانیاهو -- نخست وزیر رژیم صهیونیستی -- درباره دست یافتن بر هزاران سند مسروقه از تهران که حتی رئیس پیشین موساد را نیز قانع نکرده است، چه برسد به سران کشورهای غربی یا سازمان های بین المللی؛ درحقیقت تکمیل نمایش کشتی کجی است که در ریاض برگزار شد و با شکست خیالی کشتی گیران ایرانی همراه شد، درست مانند انیمیشن محمد بن سلمان ولی عهد سعودی که در خیال پردازی خود تهران را اشغال کرده است.

صف بندی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و حمایت ترامپ از آن دو و باج گیری از عربستان سعودی در برابر حمایتهایش، هیچ یک نمی تواند تاثیری بر تلاش های سیاسی و رسانه ای ایران داشته و این کشور را دولتی محاصره شده با انبوهی از مشکلات و بحران ها نشان دهد.

تصمیم مراکش در قطع رابطه با ایران با ادعای حمایت از «جبهه پولیساریو» و اشاره های ترامپ به بیرون آمدن از توافق هسته ای و تهدید صهیونیست ها مبنی بر هدف قرار دادن ایران در سوریه بخشی از تلاش دوجانبه عربستان و رژیم اشغالگر در به راه انداختن جنگ روانی علیه ایران و خدشه دار کردن چهره این کشور به عنوان دولتی قدرتمند است که پیروزی هایی را علیه تروریسم داشته و بدون هرگونه امتیاز دهی یا نقض حاکمیت یا خدشه دار شدن استقلالش با محافل بین المللی به تفاهم دست یافته است.

رسانه های عربستان حق دارند در دریایی بلکه درباهایی از وهم و خیال غرق شوند و در روز روشن در خیالِ تحقق اهدافی باشند که در بیداری و در عالم واقعیت امکان تحققش وجود ندارد تا  آبروی خود را که با  ناکامی های نظام عربستان و هم چنین رژیم صهیونیستی در معرض خطر است ،حفظ کند.

مسائل اما در عالم واقعیت، خیلی تفاوت دارد، رژیم صهیونیستی که وقیحانه در صدد هدف قرار دادن ایران در سوریه است، نمی تواند ناتوانی خود را در برابر زراد خانه موشکی حزب الله لبنان که هدفش فقط هدف قرار دادن قلب صهیونیست هاست ، فراموش کند.

رژیم اشغالگر به خوبی این موشک ها  را می شناسد زیرا عذاب آن را در جنگ های پیشین که سرافکنده و شکست خورده از آن بیرون آمد، کشیده است.  

درجنوب رژیم صهیونیستی، منطقه محاصره شده نوارغزه قراردارد که در برابر همه تجاوزات این رژیم سخت ایستاده، موشک های مقاومت فلسطین آماده برای شلیک است از اینرو گزینه های رژیم اشغالگر صهیونیستی در شمال و جنوب اراضی اش کاهش یافته و خود به خوبی می داند خانه اش از خانه عنکبوت سست تراست.

حکومت سعودی نیز در جنگ گسترده ای که سه سال پیش اعلام کرد بیشتر از چند ماه طول نمی کشد، غرق شده و زمام  امور از دستش خارج شده، هم اکنون شهرها، فرودگاهها و تاسیسات آن در معرض تهدید موشک هاست و حتی ترس شلیک به ریاض پایتخت آن نیز وجود دارد.

سازمان های بین المللی نیز با ارائه سند، جنایت های جنگی و ضدبشری وجنایت هایی که توسط این کشور بر ضد مسلمانان می شود، را محکوم می کند.

"سعود الفیصل " وزیر امور خارجه پیشین عربستان و به دنبال آن عادل الجبیر جانشین وی می گفتند بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در قدرت باقی نخواهد ماند، اما برخلاف میل آنان حلب، حمص، غوطه شرقی،  قلمون و جنوب دمشق یکی پس از دیگری آزاد شد و جیش الاسلام که هوادار ریاض بود با ناکامی خارج شد تا دمشق پیروز شده و روی امنیت را بار دیگر به خود ببیند.

نظام حکومتی عربستان تا دیروز از عراق نوین استنکاف می ورزید و در صدد به حاشیه راندن آن بود، اما اکنون درصدد دوستی با بغداد و مقاماتش است تا شاید بتواند مهر آنان را بخرد این در حالی است که این کشور با  جنگ یمن و تحریم قطر و و ساز مخالف زدن در سیاست خارجی خود در قبال کویت و عمان و حساس شدن اردن در برابر غرور ولی عهد جوان و خشم مصر از نقض حاکمیت این کشور در دو جزیره  دریای سرخ، هم اکنون در محاصره قرار گرفته است.

اما دردناکتر از آن، کشورهای غربی و حتی تصمیم سازان رژیم صهیونیستی به روش انعطاف پذیر ولیعهد عربستان اعتماد ندارند زیرا وی نه به نهادها اعتماد دارد و نه  تایید مردم و حتی اجماع شاهزادگان سعودی را همراه خود دارد بنابراین انتظار می رود کنار گذاشته شود از اینرو مسیر نظام حکومتی سعودی نامشخص است و شاید به همین دلیل ترامپ می خواهد میلیاردها دلار را در سریعترین زمان از چنگ این دولت ثروتمند دربیاورد.

باید گفت رسانه های امریکا پیش از هر کس دیگری در توان عقلی و کاردانی سیاسی ترامپ برای ریاست جمهوری تردید داشتند، هر چند که تغییر رویکرد ناگهانی رهبر کره شمالی که البته حاصل تلاش های چین بود وی را بسیار شاد کرده اما شاید به پایان حضور نظامی امریکا در شبه جزیره کره منجر شود.

از آنچه که گذشت می توان نتیجه گرفت واقعیت با تصورات رسانه های سعودی بسیار تفاوت دارد،  ایران دولتی است که تسلیم نمی شود و حمایت کسی را نیز نمی خواهد بلکه به مردم،تاریخ و توان خود تکیه دارد و درعین حال نیز راه را برای روابط دیپلماتیک باز گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها