برای سپری کردن 13 سال محکومیت؛

نخستین زندانی گوانتانامو وارد عربستان شد

نخستین زندانی گوانتانامو وارد عربستان شد
پنج‌شنبه 13 ارديبهشت 1397 - 17:34

مقامات امنیتی عربستان سعودی، ورود یک زندانی گوانتانامو که نخستین مورد از انتقال یک زندانی از این مکان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به شمار می رود، به خاک این کشور را تایید کردند

العالم - عربستان 
 

آسوشیتدپرس امروز پنجشنبه گزارش داد: عربستان ورود 'احمد محمد الدربی' (Ahmed Mohammed al-Darbi) از مرکز بازداشتگاه گوانتانامو کوبارا برای سپری کردن 13 سال باقی مانده محکومیتش درخاک این کشور را تایید کرد.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز روز چهارشنبه دربیانیه ای این موضوع را اعلام کرده بود. وزارت امنیت عربستان اعلام کرده است الدربی پیش از نیمه شب چهارشنبه وارد عربستان شده و بستگان وی را از ورود او مطلع کرده اند.
این نخستین انتقال یک زندانی از بازداشتگاه گوانتانامو به کشور ثالث در دوره ریاست جمهوری ترامپ به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، بازداشتگاه گوانتانامو در خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی کشور کوبا واقع شده است که به موجب پیمانی در اختیار نظامیان آمریکا قرار دارد.
درپی واقعه 11 سپتامبر سال 2001، دولت وقت آمریکا به دستور 'جورج بوش' (پسر) در سال 2002میلادی بازداشتگاهی را در این پایگاه ایجاد کرد تا کسانی را که در ارتباط با اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بازداشت می شوند، در این محل زندانی کند.
این افراد از حقوق اسیران جنگی برخوردار نبوده و از آنجا که نه تابعیت آمریکایی دارند و نه در خاک آمریکا دستگیر یا زندانی شده اند، در حوزه قضایی آمریکا قرار ندارند و مشمول حقوق بازداشت شدگان در قوانین آن کشور، مانند ایراد رسمی اتهام، دسترسی به وکیل مدافع در مراحل بازجویی و حق محاکمه سریع و عادلانه نشده اند.
ادامه این روند از سوی واشنگتن با اعتراض های داخلی و جامعه بین الملل روبرو مواجه شده است.
دولت آمریکا سال 2014 میلادی، 28 زندانی را از این بازداشتگاه به محل دیگری منتقل کرد و در آن تاریخ 127 نفر دیگر دراین زندان باقی ماندند، این درحالی بود که واشنگتن در ابتدا و به دلیل فشار رسانه های آمریکایی با استناد به 'قانون دسترسی آزاد اطلاعات' اعلام کرد که 779 نفر در این مکان که تلاش می شد تا هویت آنها را پنهان دارد، در بازداشت به سر می برند.
باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در کارزار انتخاباتی 2008 خود به بسته شدن این بازداشتگاه وعده داده بود که در تحقق آن ناکام ماند.

پربیننده ترین خبرها