روسیه بودجه دفاعی خود را بعد از 20 سال کاهش داد

روسیه بودجه دفاعی خود را بعد از 20 سال کاهش داد
جمعه 14 ارديبهشت 1397 - 09:56

طبق اطلاعات موسسه تحقیقاتی استکهلم، کاهش بودجه دفاعی روسیه در سال ۲۰۱۷، بزرگترین کاهش در میان کشورهای جهان بوده و این کشور برای نخستین بار بعد از سال ۱۹۹۸ بودجه نظامی خود را کاهش داده است.

العالم _ اروپا

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، نوشته است: بر اساس موسسه بین المللی استکهلم در زمینه تحقیقات پیرامون مشکلات جهانی (SIPRI)، روسیه در سال 2017 هزینه های نظامی خود را برای نخستین بار بعد از سال 1998 کاهش داد. برغم برنامه مدرنیزه سازی نیروهای مسلح که از اولویت‌های اصلی دولت روسیه است، بودجه نظامی این کشور، در مقایسه با سال 2016 ، به میزان 20 درصد کاهش یافته و به 66،3 میلیارد دلار رسید. که بیشترین کاهش بودجه نظامی در جهان بوده است. کاهش هزینه‌های دفاعی روسیه به کاهش نیروهای نظامی و همچنین افت ارزش روبل مرتبط دانسته شده است.

بدین ترتیب روسیه، در رده بندی موسسه تحقیقاتی استکلهم، از جایگاه چهارم به جایگاه نهم و بعد از کشورهای ژاپن، فرانسه و انگلیس تغییر مکان داده است.

کاهش بودجه نظامی روسیه نه اجبارا، بلکه برنامه‌ریزی شده است

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در سال 2016 برغم عملیات نظامی این کشور در سوریه، از کاهش هزینه های دفاعی روسیه خبر داده بود. وی در دسامبر سال 2017 نیز یادآور شد که روسیه در سال 2018 حدود 45 میلیارد دلار برای بودجه نظامی در نظر گرفته است.

"سرگئی شایگو" وزیردفاع رسیه در ماه دسامبر سال گذشته اعلام کرد که بودجه نظامی بعد از کاهش در سال 2018 ، تنها 2،8 درصد درآمد ناخالص ملی را شامل خواهد شد. شایگو یادآور شده بود که این در حالی است که دیگر کشورهای جهان قصد کاستن از بودجه نظامی خود را ندارند.

"کنستانتین ماکینکو" معاون مدیر مرکز تجزیه و تحلیل راهبردی و فناوری روسیه نیز به این روزنامه گفته است: «موسسه استکهلم باید با احتیاط بیشتر و با استفاده از آمار ملی به ارزیابی در این خصوص بپردازد. واقعیت این است که کاهش هزینه دفاعی در روسیه، طبق برنامه ریزی در حال اجراست و یکی از دلایل آن هم دوره‌ای بودن تحویل فناوری‌های جدید نظامی به ارتش است. یعنی کاهش بودجه دفاعی در وهله نخست، نه به خاطر مشکلات اقتصادی و یا اوضاع نظامی-سیاسی، بلکه با توجه به روند تجدیدتسلیحاتی نیروهای مسلح کشور صورت گرفته است.»

کشورهای آسیایی بیشترین افزایش بودجه نظامی را دارند

بر اساس اطلاعات موسسه استکلهم، البته در حالی که روسیه بودجه نظامی خود را کاهش داده، در مجموع هزینه های نظامی در جهان 2.2 درصد افزایش یافته و سهم اصلی در این عرصه را کشورهای چین، عربستان سعودی، هند و دیگر کشورهای آسیایی دارند.  

هزینه های نظامی آمریکا همچون گذشته 610 میلیارد دلار (یعنی 35 درصد کل بودجه نظامی جهان) است و میزان آن تغییری نیافته است. واشنگتن در سال 2017 درعرصه نظامی 2،7 بار بیشتر از نزدیکترین رقیب خود در این عرص، یعنی چین هزینه کرده و در سال 2018 نیز قصد دارد بودجه دفاعی خود را به 700 میلیارد دلار برساند. این هزینه قرار است برای مدرنیزه سازی تجهیزات هسته‌ای آمریکا، گسترش ناوگان دریایی و افزایش تعداد نیروهای نظامی خرج شود.

در میان کشورهای اروپای مرکزی و غربی نیز رشد هزینه های نظامی از  1،7 درصد تا 12 درصد در نوسان است. کشورهای عضو ناتو ازهم اکنون در خصوص افزایش بودجه نظامی خویش به توافق رسیده‌اند. بطور کلی اعضای ناتو در سال 2017 بودجه نظامی حدود 900 میلیارد دلار داشتند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها