واکنش لاوروف به خروج احتمالی ترامپ از برجام

واکنش لاوروف به خروج احتمالی ترامپ از برجام
جمعه 14 ارديبهشت 1397 - 16:47

وزیر امور خارجه روسیه در بحبوحه فرارسیدن ضرب الاجل دونالد ترامپ و خروج احتمالی دولت آمریکا از برجام ، مواضع کشورش را درصورت وقوع چنین مساله ای اعلام کرد.

العالم ـ اروپا

خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، روز جمعه اعلام کرده، مادامی که دیگر کشورها به تعهداتشان نسبت به برجام پابند باشند، روسیه نیز به توافق هسته‌ای ایران وفادار خواهد بود.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزرات خارجه روسیه نیز روز جمعه و پیش از اظهار نظر لاورف گفته بود که این کشور هرگونه تغییری در توافق را غیرقابل پذیرش می‌داند.

"هوا چون اینگ" سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم روز چهارشنبه (12 اردیبهشت ماه 1397) در واکنش به ادعاهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برجام را توافقی بسیار مهم و حاصل تلاش کشورهای مختلف دانست و اظهار کرد، برجام بیانگر تلاش جامعه بین الملل برای رسیدن به یک اشتراک نظر است. وی در خصوص آینده برجام تاکید کرد با توجه به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است همه طرف ها باید برای حفظ این توافق بکوشند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در آخرین اظهاراتش در  خصوص برجام روز پنجشنبه (13 اردیبهشت ماه 1397) با انتشار ویدیویی بار دیگر تاکید کرد که برای توافق هسته‌ای تنها یک راه وجود دارد و آن پایبندی کامل آمریکا به تعهداتش است نه امتیازدهی.

«حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در انگلیس نیز روز چهارشنبه (12 اردیبهشت ماه 1397) به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود، توافقی باقی نمی‌ماند.

در همین حال محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، روز جمعه در واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام اعلام کرد که پیش بینی های لازم برای خروج احتمالی آمریکا از برجام اتخاذ شده است.

«دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند. 

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

تا کنون تلاش دولت های اروپایی برای متقاعد کردن ترامپ جهت عمل به برجام به نتیجه ای نرسیده و تنها کمتر از دو هفته دیگر تا ضرب الاجل خروج دولت آمریکا از برجام زمان مانده است.

در همین حال نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در تلاش برای خروج ترامپ از برجام، دوشنبه ‌شب (10 اردیبهشت ماه 1397) در اقدامی نمایشی، مدعی شد اسنادی در اختیار این رژیم است که نشان می‌دهد ایران پیش از برجام، برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کرده و پس ‌از این توافق نیز ایران فعالیت‌ها را به‌صورت مخفیانه ادامه می‌دهد. ادعاهای وی بلافاصله با واکنش منفی اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی مواجه شد ولی وزارت خارجه آمریکا از آن استقبال کرد.

پربیننده ترین خبرها