شورای ملی فلسطین، دستور تعلیق شناسایی «اسرائیل» را به کمیته اجرایی ساف ابلاغ کرد

شورای ملی فلسطین، دستور تعلیق شناسایی «اسرائیل» را به کمیته اجرایی ساف ابلاغ کرد
جمعه 14 ارديبهشت 1397 - 16:59

شورای ملی فلسطین امروز (جمعه) به کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» دستور داد تا زمان به رسمیت شناختن دولت فلسطین با مرزهای 1967، به رسمیت شناختن «اسرائیل» را تعلیق کند.

 

شورای ملی فلسطین امروز (جمعه) اعلام کرد «دوره انتقالی» که در توافق‌های پیشین از جمله «اسلو» مطرح شده بود، دیگر وجود ندارد و رژیم صهیونیستی به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبوده است.

بر اساس گزارش وبگاه «فلسطین‌الیوم»، شورای ملی فلسطین امروز در پایان نشست 4 روزه خود، کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» را مکلف کرد به رسمیت شناختن اسرائیل را تا زمانی که این رژیم، فلسطین را با مرزهای 1967 به رسمیت نشناخته، به حالت تعلیق درآورد.

شورای ملی همچنین تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در معرفی قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی و قصد وی برای انتقال سفارت آمریکا به این شهر را غیرقانونی خواند و آن را محکوم کرد و اعلام کرد این نهاد فلسطینی، راه‌حل‌های موقت و مرحله‌ای و کنار زده شدن پرونده قدس، آوارگان و نادیده گرفتن شهرک‌های اسرائیلی و غیره را تحت هیچ عنوانی همچون «معامله قرن» نمی‌پذیرد.

شورای ملی فلسطین در ادامه بر وجوب اجرایی شدن تصمیم‌های شورای مرکزی در دو دوره اخیرش مبنی بر توقف هماهنگی امنیتی و رهایی از وابستگی اقتصادی (از رژیم صهیونیستی) تأکید کرد.

نشست هفته جاری شورای ملی فلسطین پس از 22 سال برگزار شد؛ جلسات منظم و عادی این شورا که نهاد قانونگذاری سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» یا پارلمان آن به شمار می‌رود و اعضای کمیته اجرایی ساف را انتخاب می‌کند از سال 1996 تا کنون برگزار نشده بود و فقط در سال 2009 جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد؛ این در حالی است که شورای ملی فلسطین باید هر 2 سال یک بار تشکیل جلسه دهد.

 شورای ملی فلسطین در سال 1948 تاسیس شد و عالی‌ترین مرجع رهبری ملت فلسطین در داخل و خارج آن به شمار می‌رود. تمامی گروه های فلسطینی به استثنای جنبش های حماس و جهاد اسلامی نمایندگان و اعضایی در شورای ملی فلسطین دارند.

پیمان اسلو، اولین توافق مستقیم ساف با رژیم صهیونیستی است. این پیمان پس از انتفاضه اول فلسطین، در سال 1993 امضا شد و مسئله مذاکره را به جای مبارزه مطرح کرد و تشکیلات خودگردان فلسطین رسما تشکیل و کار خود را آغاز کرد.

در مراسم امضای پیمان اوسلو «یاسر عرفات» رئیس وقت «ساف»، «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و «بیل کلینتون» رئیس جمهور وقت آمریکا حضور داشتند. به موجب این پیمان عقب‌نشینی نیروهای واکنش سریع رژیم صهیونیستی از بخش‌هایی از غزه و قسمتهایی از کرانه باختری مانند رام‌الله و نابلس باید صورت می‌گرفت که البته اجرایی نشد؛ همچنین این پیمان قرار بود طی پنج سال نهایی شود موضوعاتی که قرار بود در پیمان نهایی درباره آن تصمیم‌گیری شده باشد قدس، پناهندگان فلسطینی، مهاجران اسرائیلی، امنیت، مرزها و… بود.

 پس از گذشت 25 سال از توافق سازش «اوسلو» هیچ یک از رهبران فلسطینی و در رأس همه مهندس این توافق «محمود عباس» شک ندارند که توافق اوسلو فرپاشیده و تنها کسانی که هنوز به آن پایبند هستند فلسطینی‌ها هستند.

پربیننده ترین خبرها