نماینده جمهوریخواه نزدیک به ترامپ:

برجام برای مدت کوتاهی تمدید خواهد شد

برجام برای مدت کوتاهی تمدید خواهد شد
جمعه 14 ارديبهشت 1397 - 18:24

یک نماینده نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا گفته که ترامپ احتمالا در 22 اردیبهشت از برجام خارج نمی‌شود بلکه توافق به مدت کوتاهی تمدید خواهد شد تا بر سر توافق جدید مذاکره کنیم.

العالم ـ آمریکا

«مارک میدوز» نماینده کنگره آمریکا و نزدیک به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، خاطرنشان کرده، احتمالا ترامپ در توافق هسته‌ای باقی می‌ماند زیرا نمی‌خواهد این مسئله به مانعی در مذاکرات با کره‌شمالی و چین تبدیل شود.

میدوز، که معمولا گفت‌وگوهای زیادی با ترامپ دارد، به وبگاه «دیلی بیست» گفته که رئیس‌جمهور آمریکا به احتمال زیاد در موعد تمدید تعلیق تحریم‌های ایران ذیل برجام، حداقل تا مدت کوتاهی از توافق هسته‌ای با ایران خارج نخواهد شد.

وی توضیح داده، «ضرورتا نمی‌خواهم نتیجه‌ای پیش از موعد بگیرم که این ماه (از برجام) خارج می‌شویم. با توجه به صحبت‌هایی که با همکارانم در کنگره داشتم، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، تاکید می‌کنم اینکه بگوییم در چند هفته پیش‌رو خارج می‌شویم، اشتباه است».

این نماینده نزدیک به ترامپ خاطرنشان کرده، «معتقدم (برجام) برای مدت کوتاهی تمدید خواهد شد زیرا می‌خواهیم بر سر یک توافق جدید دوباره مذاکره کنیم، حتی با اینکه طرف‌های توافق کنونی گفته‌اند مذاکره مجددی در کار نیست».

میدوز با بیان اینکه ترامپ بیش از حد روی دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و جنگ تجاری با چین متمرکز شده، تاکید کرده او نمی‌خواهد خروج از برجام، مانع مسیر مذاکراتش با این دو کشور شود.

به گزارش فارس، کمتر از 10 روز به موعد (22 اردیبهشت) تمدید تعلیق تحریم‌های ایران (ذیل برجام) توسط آمریکا باقی مانده اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور تهدید کرده که اگر «معایب توافق هسته‌ای ایران» برطرف نشود، تحریم‌ها را باز می‌گرداند.

رفع سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران، محدود شدن برنامه موشکی ایران و دسترسی نامحدود و بی‌قید و شرط به اماکن نظامی ایران و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران درخواست‌هایی است که ترامپ مطرح کرده و گفته در صورتی که این خواسته‌ها محقق نشود، در موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران یعنی 12 می (22 اردیبهشت) از این توافق کناره‌گیری می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که توافق هسته‌ای قابل مذاکره مجدد نیست و تغییر مفاد این توافق، از جمله در زمینه سقف زمانی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای را نمی‌پذیرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در یک پیام ویدئویی، با بیان اینکه آمریکا به طور مداوم برجام را نقض کرده است، تاکید کرد برای توافق هسته‌ای یک راه وجود دارد و آن هم پایبندی کامل آمریکا به تعهداتش است. 

پربیننده ترین خبرها