بر اساس اسناد دولت لندن؛

انگلیس 7 هزار نیروی مستقر در عربستان دارد

انگلیس 7 هزار نیروی مستقر در عربستان دارد
يکشنبه 16 ارديبهشت 1397 - 12:31

همکاری انگلیس با عربستان سعودی تنها به فروش تسلیحات ختم نمی‌شود بلکه بر اساس یک توافق سرّی میان لندن و ریاض، انگلیس متعهد است همواره نیروهایی برای آموزش نظامیان سعودی به عربستان بفرستد.

العالم _ اروپا

در حالی که طی سال‌های اخیر همزمان با حملات عربستان سعودی به یمن، انتقادهای زیادی علیه دولت انگلیس به دلیل فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان وجود دارد گزارشی منتشر شده که بر اساس آن معلوم می‌شود عمق همدستی دولت انگلیس در جنگ عربستان در یمن به مراتب بیشتر است.

شبکه خبری راشاتودی ضمن اشاره به یک سند دولت انگلیس که به تازگی منتشر شده است،این سند تحت عنوان «حمایت پرسنل بریتانیایی از نیروهای نظامی سعودی -- مخاطرات، آگاهی و مسئولیت» است. بر اساس این سند معلوم می‌شود، اکنون و در حالی که عربستان در حال جنگیدن با تجهیزات و تسلیحات انگلیسی در یمن است، هفت هزار انگلیسی شامل پیمانکار، کارمند، نیروی خدمات اجتماعی و پرسنل نظامی در عربستان برای کمک به نیروی هوایی سعودی و دیگر نیروهای امنیتی این کشور مستقر هستند.

این سند ۳۳ صفحه‌ای دولت انگلیس، به تاریخ روابط تسلیحاتی با عربستان سعودی و قراردادهای متعددی که میان دو کشور از دهه ۸۰ میلادی تا کنون منعقد شده، اشاره کرده و می‌نویسد «در هر یک از این توافق‌ها، بخش سخت‌افزاری تنها نیمی از توافق بود. بیشتر آنچه تهیه شده «نرم افزار» است: [شامل] خدمات فردی».

در ادامه آمده است، در تمام قراردادهای تسلیحاتی میان دو کشور، کارکنان و کارمندان بخش خصوصی و پیمانکاران و نظامیان انگلیسی در عربستان حضور داشتند. بر اساس این سند، علت حضور انگلیسی‌ها، آموزش استفاده از تسلیحات به نیروهای عربستان سعودی و آموزش استفاده از هواپیماها و انجام عملیات است.

در یک قرارداد سرّی میان دو دولت توافق شده است خدمات کمک‌های فردی از سوی انگلیس فراهم شود که این شامل حمایت سرّی از عملیات نیروهای سعودی با هواپیماهای انگلیسی در دوران جنگ، بدون توجه به این مسئله که آن جنگ قانونی یا غیرقانونی، است.

بر اساس این گزارش معلوم می‌شود، کارمندان شرکت صنایع دفاعی و هواپیمایی بی‌اِی‌ای انگلیس که بزرگترین قراردادهای تسلیحاتی را با عربستان سعودی داشته، در سال ۲۰۱۷ مسئولیت نگهداری سیستم‌های تسلیحاتی هواپیماهای تورنادوی فروخته شده به نیروی هوایی عربستان را برعهده داشتند. پرسنل انگلیسی مسئولیت آموزش دانشجویان و اسکادران عملیاتی را نیز عهده‌دار بودند و در پایگاه طائف عربستان سعودی برای آموزشجنگنده‌های تایفون فروخته شده به عربستان سعودی حضور داشتند.

این درحالیست که عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ تا کنون حملات هوایی گسترده‌ای با تسلیحات و تجهیزات خریداری شده از انگلیس، علیه غیرنظامیان یمنی انجام داده است و بر اساس آمار سازمان ملل، جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ تا کنون پنج هزار و ۵۰۰ کشته و بیش از ۹هزار مجروح داشته است و محاصره کشور از سوی ائتلاف عربستان سعودی باعث شده بیش از یک میلیون نفر به بیماری وبا مبتلا شوند و در تمامی این اقدامات نیروهای انگلیسی در کنار نیروهای عربستان حضور داشتند.

پربیننده ترین خبرها