خطر در کمینِ میلیاردها دلارِ شرکت‌ها درحالی‌که ترامپ خروج از توافق ایران را بررسی می‌کند

خطر در کمینِ میلیاردها دلارِ شرکت‌ها درحالی‌که ترامپ خروج از توافق ایران را بررسی می‌کند
يکشنبه 16 ارديبهشت 1397 - 15:06

از هواپیما گرفته تا میدان نفت، درحالی‌که دونالد ترامپ -- رئیس‌جمهور آمریکا -- خارج کردن واشینگتن از توافق هسته‌ای ایران را با قدرت‌های جهانی بررسی می‌کند، خطر از دست رفتن میلیاردها دلار شرکت‌های بین‌المللی را تهدید می‌کند.

العالم _ آمریکا

صرف نظر از این که دفاتر اصلی آن‌ها کجاست، تقریباً تمامی شرکت‌های چندملیتی در آمریکا فعالیت‌های تجاری و بانکی دارند. این بدان معناست که بازگشت به تحریم‌های پیش از توافق می‌تواند قراردادهای امضا‌شده پس از برجام را -- که در سال 2015 به امضا رسید -- مختل کند.

همین تهدید به تنهایی کافی بود تا شرکت‌های ریسک‌گریز -- همانند بوئینگ -- را به اتخاذ موضعی محافظه‌کارانه پس از عقد قرارداد با ایران وادار کند. خروج کامل آمریکا از توافق هسته‌ای می‌تواند برای آن‌ها ویرانگر باشد و احتمالاً شرکت‌هایی را که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند می‌ترساند.

"ریچارد نفیو" -- کارشناس اسبق حوزه تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا که سابقه کار بر روی توافق هسته‌ای ایران را دارد و هم‌اکنون در دانشگاه کلمبیای نیویورک فعالیت می‌کند -- در این خصوص می‌گوید: «قطعاً فکر می‌کنم آن‌هایی که تردید دارند، به ایران نخواهند آمد. تنها آن‌هایی به ایران خواهند آمد که سود مالی خوبی را در این کشور می‌بینند بی‌آن‌که با تهدیدی از سوی آمریکا مواجه باشند.»

در ادامه این مطلب آمده است: اما بوئینگ هنوز یک هواپیما هم به ایران تحویل نداده است. مدیر اجرایی این شرکت بر این نکته تأکید کرد که تهدیدها و شرایط حاکم بر قرارداد تحویل هواپیما به ایران را درک می‌کند؛ قراردادی که بزرگترین موافقت‌نامه تجاری میان ایران و یک شرکت آمریکایی از سال 1979 و پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور به شمار می‌رود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها