رئیس پیشین موساد: آمریکا باید به برجام پایبند بماند

رئیس پیشین موساد: آمریکا باید به برجام پایبند بماند
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397 - 01:07

رئیس سابق موساد اذعان کرد که ایران به برجام پایبند بوده است و آمریکا باید به برجام پایبند باقی بماند.

العالم – فلسطین اشغالی

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، فرید زکریا نویسنده و صاحبنظر آمریکایی در حوزه روابط بین الملل که تهیه کننده سری برنامه های جی پی اس برای این شبکه است گفت: می خواستم تفسیری اسرائیلی از سخنرانی اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را داشته باشم و به همین علت سراغ ژنرال دانی یاتوم Danny Yatom رفتم که رئیس سابق موساد، دستگاه اطلاعاتی اسرائیل، است. وی حالا یکی از اعضای سازمانی است که ژنرالهای بازنشسته اسرائیل در آن حضور دارند. این سازمان نگران آینده اسرائیل است. نام این سازمان عبارتست از فرماندهان برای امنیت اسرائیل. جناب یاتوم، شما از ژنرالهای سابق ارتش اسرائیل و رئیس سابق موساد و فرمانده سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل و از مشاوران سابق اسحاق رابین نخست وزیر پیشین اسرائیل بوده اید. شما در دانشگاه در رشته فیزیک تحصیل کرده اید. از اینرو، شما فردی کاملا باصلاحیت هستید که بگویید سخنرانی و ارائه اخیر بنیامین نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران به دنبال چه بود؟

دانی یاتوم در پاسخ مدعی شد: ما باید صادق باشیم و بگوییم نه تنها ما اسرائیلی ها بلکه آمریکایی ها و کسانیکه در داخل مسئله قرار دارند، به دنبال شنیدن هیچ حرف دیگری نبوده ایم. ما می دانستیم که ایران فریبکاری می کرده است. ما می دانستیم که ایران دروغ گفته است. ما می دانستیم که ایران برنامه هسته ای نظامی داشت. ما می دانستیم که ایران این برنامه را مخفی کرده بود. بیان چنین سخنانی خوب است که به سخنان موساد و دیگر دستگاههای اطلاعاتی باور نداشتند مبنی بر اینکه هدف برنامه هسته ای ایران چیست زیرا در گذشته و حتی پس از سخنرانی اخیر نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ایران می گوید که هرگز برنامه هسته ای برای مقاصد نظامی نداشته است.

فرید زکریا در ادامه پرسید: از سال دو هزار و پانزده یعنی زمانیکه ایران توافق هسته ای را امضاء کرد، آژانس بین المللی انرژی اتمی که در ایران بازرس دارد و دوربین هایش در ایران نصب شده است، اعلام کرده است که ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است. دستگاههای اطلاعاتی ایالات متحده این مسئله را تایید می کنند. دستگاههای اطلاعاتی اروپا  نیز این مسئله را تایید می کنند. آیا به نظر شما، دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل نیز معتقد است از سال دو هزار و پانزده یعنی زمان امضای توافق  هسته ای، ایران به مفاد توافق پایبند بوده است؟

دانی یاتوم در پاسخ گفت:به نظرم، پاسخ به این سوال، بله است اما تردیدهایی وجود دارد به این معنا که هیچ مدرکی پیدا نکرده ایم مبنی بر اینکه ایران توافق (برجام) را نقض کرده باشد اما اطلاعاتی درباره همکاری کره شمالی و ایران منتشر شده است. وقتی از خودتان بپرسید که این همکاری ها چه نوع همکاری هایی می توانند باشند در پاسخ باید گفت تنها همکاری بین این دو، همکاری در حوزه توانمندی های هسته ای و بویژه برای مقاصد نظامی است.

فرید زکریا در ادامه پرسید: توصیه شما به رئیس جمهور ترامپ درباره تصمیمش در دوازدهم مام مه (درخصوص برجام) چیست؟ آیا وی باید به توافق هسته ای پایبند بماند یا اینکه از این توافق خارج شود؟

دانی یاتوم در پاسخ گفت: به نظرم، وی باید به توافق (برجام) پایبند باشد. باآنکه بنده نیز موافقم نقص های بسیار زیادی در این توافق وجود دارد، باید توجه داشت که این توافق، تنها فرصت است بویژه پس از آنکه ما همه این اسناد جدید را فاش کردیم. این وضعیت، فرصت بسیار خوبی برای بیان این سخن به ایران است که آهای! ببینید ما چه چیزهایی یافته ایم و حالا باید اصلاحات و تغییراتی در توافق (برجام) صورت پذیرد.

فرید زکریا در ادامه پرسید: اگر ایالات متحده از توافق نامه (هسته ای) خارج شود و ایران در پاسخ بگوید که دیگر لزومی ندارد به این توافق نامه پایبند بماند، آیا این وضعیت، وضع بدتری برای اسرائیل نخواهد بود زیرا در این صورت، ایران می تواند هرگونه برنامه هسته ای که بخواهد دنبال کند؟

دانی یاتوم در پاسخ گفت: شما صددرصد درست می گویید. با این کار، وضع بدتری پیش می اید. اگر به علت خروج آمریکا از توافق نامه (برجام) و بلافاصله هم خروج ایران، این توافق نامه ازهم پاشیده شود، این توافق نامه از بین خواهد رفت و بجای اینکه در وضعیتی عادی قرار داشته باشیم در وضعی همانند جنگل قرار خواهیم گرفت زیرا هرکس هرکاری که خودش تشخیص بدهد انجام می دهد. ممکن است ایران بلافاصله به همان نقطه ای برگردد که پیش از توافق نامه به آنجا رسیده بود یعنی استمرار غنی سازی اورانیوم برای رسیدن به بمب اتمی در مدت زمان تقریبی یک سال.

 

پربیننده ترین خبرها