نگرانی آلمان از تغییر در روابط کشورهای دو سوی آتلانتیک

نگرانی آلمان از تغییر در روابط کشورهای دو سوی آتلانتیک
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397 - 02:34

رئیس جمهور آلمان در زمینه تغییر شگرف در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس ابراز نگرانی کرد و گفت؛ برلین باید مسئولیت بین المللی خود را در جایگاه بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا درک کند.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، فرانک والتر اشتانمایر روز یک شنبه با اشاره به تنش های اروپا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر سر تجارت، مسائل دفاعی و توافق هسته ای ایران درباره اتفاق افتادن تغییر گسترده در روابط بین کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس ابراز نگرانی کرد.

اشتانمایر، رئیس جمهور آلمان، این نکته را پذیرفت که کشورش در جایگاه بزرگترین اقتصاد اروپایی باید بزرگ شود و مسئولیت بین المللی خویش را بفهمد. برلین از دیرباز زیر چتر حمایتی آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی ناتو قرار داشته است.

وزیر پیشین امور خارجه ی آلمان در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای آر دی گفت: اما، صادقانه بگویم، واقعا درباره آینده روابط کشورهای دوسوی اقیانوس اطلس نگرانم.  

اشتانمایر افزود: نگرانی من به این علت نیست که دارم به رئیس جمهوری می نگرم که پیام های توئیتری آزاردهنده ای می گذارد بلکه به این علت که تغییری شگرف دارد اتفاق می افتد و دولتی در آمریکا بر سر کار آمده که دیگر ما را بخشی از جامعه ی جهانی نمی داند، جامعه ای که در آن با همدیگر کار کنیم بلکه دنیا را از اساس، میدانی می بیند که هر کس باید بتواند راه خود را در آن بیابد و براه خود برود.

وی گفت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، هر دو در سفرهای اخیرشان به واشنگتن بدرستی به منافع مشترک اروپا بر سر تجارت و حفظ توافق هسته ای ایران تاکید داشتند.

اشتانمایر خاطر نشان کرد که جان کری، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا هنگامی که توافق هسته ای ایران را امضا می کرد گفته بود شاید (این توافق) از بروز جنگ جلوگیری کرده باشد.

رئیس جمهور آلمان گفت:  این جملۀ مهمی است زیرا باید به خاطر داشته باشیم اگر این توافق بار دیگر ناکام بماند و  رقابت تسلیحاتی تازه ای در خاورمیانه براه بیافتد چه اتفاقی خواهد افتاد.  وی تاکید کرد منطقه ی ناآرام خاورمیانه نمی تواند درگیری دیگری را تاب بیاورد.

اشتانمایر همچنین درباره شدت گرفتن بیزاری غربی ها از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد و گفت گرچه مسکو دارد موضع خود را از محل اختلاف و نه همکاری با اروپا تبیین می کند اما بایستی با کمک دیپلماسی، ابتکار عمل ها و فرصت های تازه ای برای گفتگو ایجاد شود.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها