ابراهیم جعفری تشکیل کمیته مشترک با اردن را برای کنترل بر مرزها ضروری دانست

ابراهیم جعفری تشکیل کمیته مشترک با اردن را برای کنترل بر مرزها ضروری دانست
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397 - 10:41

وزیر خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی با همتای اردنی خود بر ضرورت تشکیل کمیته امنیتی مشترک با این کشور به منظور کنترل بر مرزها و ممانعت از نفوذ تروریست‌ها تاکید کرد.

العالم- عراق 

 

 به نقل از سومریه نیوز، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی در امان با ایمن الصفدی، همتای اردنی خود گفت، عراق و اردن تنها به لحاظ جغرافیایی با هم همسایه نیستند بلکه علاوه بر هم‌جواری حقیقی به لحاظ ارزشی، اجتماعی و عاطفی باهم همسایه هستند.

جعفری ضمن قدردانی از مواضع حمایتی اردن از عراق در مبارزه‌اش با داعش به ویژه کمک این کشور به برگزاری انتخابات در ۱۳ منطقه و پشتیبانی از آن در سطوح مختلف افزود، عراق به تازگی و پیروزمندانه از بحران مبارزه با تروریسم خارج شده و نسخه تروریسم را پیچید. درست است که این پیروزی در خاک عراق روی داد اما در واقع منافع همه کشورهای منطقه و حتی جهان را محقق کرد و توانست غول تروریسم را بشکند.

وی در این کنفرانس علاوه بر احیای یادداشت تفاهم میان دو کشور بر ضرورت تشکیل کمیته امنیتی مشترک با اردن برای کنترل مرزها و ممانعت از نفوذ تروریست‌ها تاکید کرد و گفت: تروریسم باقی خواهد ماند و پدیده خطرناکی تشکیل خواهد داد، بعید دانستن جنبش آن در هر کشوری اشتباه است، تروریسم معاصر قشر اجتماعی معین و کشوری را استثنا نمی‌کند.

الصفدی هم گفت: چند هفته پیش توافق‌نامه‌های تجاری امضا کردیم. عراق بزرگترین شریک تجاری اردن در یک دوره‌ بود و ما امیدواریم به آن دوران بازگردیم و این مساله نیازمند تعامل مشترک برای بازسازی روابط اقتصادی تجاری میان دو کشور است.

وی افزود، گذرگاه مرزی طریبیل بازگشایی شده اما همچنان برای تضمین کارآمدی و امنیت آن باید اقداماتی انجام شود.

الصفدی در کنفرانس مطبوعاتی مذکور اعلام کرد، اردن تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس را رد می‌کند و نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهد، صلح کامل تنها با تشکیل کشور فلسطین امکان‌پذیر است.

وی در ارتباط با روابط دوجانبه میان دو کشور گفت، اردن حامی عراق باقی خواهد ماند، روابط دو کشور برادرانه و استراتژیک است، اردن در بازسازی عراق کنار این کشور می‌ایستد همانطور که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت بغداد بود.

الصفدی ادامه داد، سفر وزیر خارجه عراق به اردن تاکیدی بر عمق روابط میان دو کشور و ادامه همکاری با یکدیگر به منظور توسعه و بهبودسازی آن در همه زمینه‌های دفاعی، امنیتی و اقتصادی است.

وی افزود، مبارزه با تروریسم جنگی جهانی بود و تروریسم به دنبال مخدوش کردن تصویر اسلام است اما ربطی به آن ندارد.

همچنین دو وزیر طی مذاکراتی در مقر وزارت خارجه اردن بر ادامه همکاری دفاعی - امنیتی دو کشور برای مقابله نظامی، امنیتی و فکری با داعش و تمایل بر همکاری در روند بازسازی عراق تاکید کردند.

در این دیدار دو طرف بر اتخاذ همه اقدامات لازم برای گسترش روابط دوجانبه و بالا بردن سطح همکاری در همه زمینه‌ها تاکید کردند تا جایی که نشان دهنده عمق روایط تاریخی میان اردن و عراق باشد.

آن دو بر اهمیت توسعه این روابط در چارچوب قانون و اجرای توافق‌نامه‌های لازم به منظور تقویت مبادله تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری و تسهیل تردد از طریق گذرگاه طریبیل تاکید کردند.

وزرای خارجه عراق و اردن در این دیدار آخرین تحولات مساله فلسطین، ایجاد چشم‌انداز سیاسی برای شکستن رکود روند صلح و تحقق راهکار تشکیل دو کشور، بحران سوریه، مبارزه با تروریسم و برخی مسائل مهم مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.

پربیننده ترین خبرها